Hej!

Kanalfläkten i garaget la av så det var dags för byte. Fläkten jag köpt är en Östberg CK 125 A1 och skulle enligt försäljaren duga gått att ersätta min befintliga gamla fläkt. Det ser lite annorlunda ut i denna. Jag har ingen extern styrning på fläkten förutom en arbetsbrytare. Därifrån har jag jord, noll samt fas (brun) upp till fläkten. Hur ska jag koppla in mig på denna? Jag har blå med vit till kondning, brun med vit till kondning och svart samt jord för sig själv.

Tacksam för hjälp.

• Elektrisk anslutning i en Östberg CK 125 A1 kanalfläkt med kablar anslutna till skruvplintar, i behov av korrekt inkoppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
4040002_WiringDiagram.gif

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
[bild]
Många tack!

Ur nyfikenhet, vart hittade du informationen för fasen vad jag googlade.

P
Gammal tråd, jag vet...
Men är det någon som vet om en sån fläkt skulle gå att koppla 3-fas om man tar bort kondningen?

Nej, den motor vi ser schema på i denna tråd har bara två lindningar och är avsedd för enfas. Det behöver vara en äkta trefasmotor, med rätt märkspänning, för att det ska gå. Varför vill du använda den med trefas? Fläkten har en effekt på 40 W och kräver inte trefas.

P
Tackar för svar!
Som jag trodde... Men bra att få det bekräftat. Har aldrig sett motor med två lindningar på det viset.

Jag skulle behöva reglera just en sån motor med 0-10V och har en frekvensomriktare liggandes som skulle passa för ändamålet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.