Vi ska få en IVT AirX 417/Airmodule E15 installerad om någon månad.

I offerten står det:
installationen kräver 32 A avsäkring ev. uppgradering ingår ej i denna offert, erfoderlig el skall
finnas 5 meter från installationsplats.
Tänker att jag kanske ska förbereda med att dra kabel så att det är draget hela vägen. Men lämna det hängande löst i båda ändarna för att koppla in.

Jag vet att det inte är godkänt att göra så. Men min gissning är att det kommer accepteras om det redan är gjort.
Är det inte ok, så är det ändå en besparing för det går mycket lättare att dra i en ny kabel då.

Men vilken kabel ska jag använda?
En kabel från centralen som de sedan delar upp?
Eller två separata kablar?
 
Är det inte enklast att fråga installatören, om antal matningar, om de lägger in din fördragna kabel i bef central mm?
 
A Assassen skrev:
Är det inte enklast att fråga installatören, om antal matningar, om de lägger in din fördragna kabel i bef central mm?
Mycket större risk att de då säger att det får ni inte göra själv.
Men är det på plats så är det svårare för dem att säga att detta kan vi inte använda.
 
Du kan ju bara säga att en annan elfirma ska förbereda en kabel, om de skulle fråga. Att de ansluter den i centralen när de installerar är ju en befogad fråga, eller om de förväntar sig en/två färdig arbetsbrytare inom 5m. Sen om du gör det själv eller anlitar någon är det bara du som vet.
 
A Assassen skrev:
Du kan ju bara säga att en annan elfirma ska förbereda en kabel, om de skulle fråga. Att de ansluter den i centralen när de installerar är ju en befogad fråga, eller om de förväntar sig en/två färdig arbetsbrytare inom 5m. Sen om du gör det själv eller anlitar någon är det bara du som vet.
Ja, bra poäng.
 
M Mortsken skrev:
Ja, bra poäng.
Och sedan måste du ha koll på vilken huvudsäkring du behöver, vad är det för byggnad? är det en "villa" kan du troligen inte säkra med mer än 25A utan att byta matning till huset och mätarskåp/mätartavla.
 
E elmont skrev:
Och sedan måste du ha koll på vilken huvudsäkring du behöver, vad är det för byggnad? är det en "villa" kan du troligen inte säkra med mer än 25A utan att byta matning till huset och mätarskåp/mätartavla.
Det är inte villa.
Huvudsäkringen är på 80A.
 
M Mortsken skrev:
3-fas 32 A ska det vara till innedelen, och utedelen får ström från innedelen.

Skulle denna vara lämplig?
[länk]
Artnr: 0021070
EAN-nummer: 4011334370048
N1XV-R Jordkabel 5G10
Ja den blir bra
 
  • Gilla
Mortsken
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.