1 876 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Spisen krånglar
Vår 3-fasspis började krångla i går, med lite olika symptom. Fläkten slutade snurra, sen några felkoder (E8/E3-Elektrolux). Källarrums belysning vägrar också fungera alls eller så blir det bara halvfart, verkar bero på armatur.
På forumet tipsas det oftast att en fas förmodligen är borta, så jag bytte alla 3 säkringar (20A) i dosan mellan jordkabeln och mätaren. Det hjälpte inte, så ja mätte också spänningar i inkommande faser. De såg också normala ut, drygt 220 mellan fas/jord och knappt 400 mellan fas/fas.
Med tanke på användning är det sannolikt spisen eller elpannan, som har orsakat fasfel - särskilt pannan är jättegammal. Jag stängde av dvärgbrytarna i centraler för spisen + alla andra 3-faslaster utom pannan.
Belysningen funkar fortfarande inte, så jag mätte också spänningarna från pannas inmatning:
mellan R-j(ord) S-j T-j R-S S-T R-T
------- --- --- --- --- ---
Drivtermostats läge 0: 227 218 215 392 383 11 volt
1: 224 218 103 387 193 192
2: 225 218 139 386 280 104
3: 223 214 106 384 192 191
Nu undrar jag, om någon slutsats angående pannans skick kan dras av värdena (t.ex. R-T=11 i 0-läge)?
På forumet tipsas det oftast att en fas förmodligen är borta, så jag bytte alla 3 säkringar (20A) i dosan mellan jordkabeln och mätaren. Det hjälpte inte, så ja mätte också spänningar i inkommande faser. De såg också normala ut, drygt 220 mellan fas/jord och knappt 400 mellan fas/fas.
Med tanke på användning är det sannolikt spisen eller elpannan, som har orsakat fasfel - särskilt pannan är jättegammal. Jag stängde av dvärgbrytarna i centraler för spisen + alla andra 3-faslaster utom pannan.
Belysningen funkar fortfarande inte, så jag mätte också spänningarna från pannas inmatning:
mellan R-j(ord) S-j T-j R-S S-T R-T
------- --- --- --- --- ---
Drivtermostats läge 0: 227 218 215 392 383 11 volt
1: 224 218 103 387 193 192
2: 225 218 139 386 280 104
3: 223 214 106 384 192 191
Nu undrar jag, om någon slutsats angående pannans skick kan dras av värdena (t.ex. R-T=11 i 0-läge)?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Du har fortfarande en fas borta, uppenbarligen R. Vid olika former av last så blir denna fas bakmatad, varför du får lite konstiga värden när termostaten höjs.
Du får söka dig bakåt och leta efter den punkt där fasen försvinner. Det underlättar som all belastning bryts så att du inte förvillas av bakmatning när fasen ska identifieras.
Det är inte helt ovanligt att felet ligger i nätet, men du bör vara säker på att så är fallet innan du ringer nätägaren.
Du får söka dig bakåt och leta efter den punkt där fasen försvinner. Det underlättar som all belastning bryts så att du inte förvillas av bakmatning när fasen ska identifieras.
Det är inte helt ovanligt att felet ligger i nätet, men du bör vara säker på att så är fallet innan du ringer nätägaren.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Elmätaren sitter bakom mätarsäkringarna och eventuellt också bakom en gammal huvudbrytare.
Mätarsäkringen kan gå sönder i samma ögonblick som man skruvar i den pga kortslutning, och kanske ser man det inte.
För att vara säker behöver man mäta spänningarna i passdelen på mätarsäkringarna, men det ska man endast göra med CAT IV-klassad spänningsprovare och försiktighet eftersom nästa säkring uppströms kan vara på typ 250 A.
Mätarsäkringen kan gå sönder i samma ögonblick som man skruvar i den pga kortslutning, och kanske ser man det inte.
För att vara säker behöver man mäta spänningarna i passdelen på mätarsäkringarna, men det ska man endast göra med CAT IV-klassad spänningsprovare och försiktighet eftersom nästa säkring uppströms kan vara på typ 250 A.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Och som jag skrev ska du helst bryta bort all belastning för att undvika att dra felaktiga slutsatser pga bakmatning från de friska faserna.
Jag borde naturligtvis ha nämnt om indikering redan i början. Jag tolkar, att det pekar lite till pannan som boven (?).
Jag testade dock att stänga av också pannan (med både dess brytare och centralens dvärgbrytare) som den sista av 3-faslaster, men fasen är fortfarande borta.
Jag testade dock att stänga av också pannan (med både dess brytare och centralens dvärgbrytare) som den sista av 3-faslaster, men fasen är fortfarande borta.
Om inte alla faser indikeras på mätaren så har du avbrott innan mätaren, då kan det vara servissäkringen som avsäkrar inkommande ledning och är nätägarens eller en huvudsäkring eller huvudbrytaren. Är det servissäkringen så ska du ringa nätägaren så kommer dom och byter den. Är det huvudsäkrinen byter du själv och är det huvudbrytaren är det läge att ringa en elektriker.
Problemet är, att pannans termostatläge påverkar fas L1 -indikering på följande sätt:
läge 0 : ingen L1
-> läge 1 : L1
-> läge 2: L1 försvinner efter 5-10 sekunder
-> läge 3: L1 försvinner, måhända kommer tillbaka för ett litet tag, sedan försvinner permanent
Har inte testat tillräckligt mycket, men det där hände precis, när jag kollade. Så det är ganska svårt att veta säkert.
läge 0 : ingen L1
-> läge 1 : L1
-> läge 2: L1 försvinner efter 5-10 sekunder
-> läge 3: L1 försvinner, måhända kommer tillbaka för ett litet tag, sedan försvinner permanent
Har inte testat tillräckligt mycket, men det där hände precis, när jag kollade. Så det är ganska svårt att veta säkert.
Du har ju fått flera säkra svar redan: En inkommande fas saknas och bakmatas via pannans värmeelement som är kopplat mellan två faser.
Det finns väl inte så mycket mer att testa? Ut och leta rätt på den trasiga säkringen, eller felanmäl till nätbolaget om felet sitter före dina säkringar.
Det finns väl inte så mycket mer att testa? Ut och leta rätt på den trasiga säkringen, eller felanmäl till nätbolaget om felet sitter före dina säkringar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det enda problemet med detta är att du blir förvirrad av det. Så låt bli att snurra på denna termostat utan mät huvudspänningen, att du har 400 V mellan alla tre faser. Jobba dig bakåt tills du hittar felet. Mät inte fasspänningen 230 V då det kan förvirra.T Tiotummen skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
