Vår 3-fasspis började krångla i går, med lite olika symptom. Fläkten slutade snurra, sen några felkoder (E8/E3-Elektrolux). Källarrums belysning vägrar också fungera alls eller så blir det bara halvfart, verkar bero på armatur.

På forumet tipsas det oftast att en fas förmodligen är borta, så jag bytte alla 3 säkringar (20A) i dosan mellan jordkabeln och mätaren. Det hjälpte inte, så ja mätte också spänningar i inkommande faser. De såg också normala ut, drygt 220 mellan fas/jord och knappt 400 mellan fas/fas.

Med tanke på användning är det sannolikt spisen eller elpannan, som har orsakat fasfel - särskilt pannan är jättegammal. Jag stängde av dvärgbrytarna i centraler för spisen + alla andra 3-faslaster utom pannan.
Belysningen funkar fortfarande inte, så jag mätte också spänningarna från pannas inmatning:

mellan R-j(ord) S-j T-j R-S S-T R-T
------- --- --- --- --- ---
Drivtermostats läge 0: 227 218 215 392 383 11 volt
1: 224 218 103 387 193 192
2: 225 218 139 386 280 104
3: 223 214 106 384 192 191

Nu undrar jag, om någon slutsats angående pannans skick kan dras av värdena (t.ex. R-T=11 i 0-läge)?

Du har fortfarande en fas borta, uppenbarligen R. Vid olika former av last så blir denna fas bakmatad, varför du får lite konstiga värden när termostaten höjs.

Du får söka dig bakåt och leta efter den punkt där fasen försvinner. Det underlättar som all belastning bryts så att du inte förvillas av bakmatning när fasen ska identifieras.

Det är inte helt ovanligt att felet ligger i nätet, men du bör vara säker på att så är fallet innan du ringer nätägaren.

• Gilla
frause
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är inte helt ovanligt att felet ligger i nätet, men du bör vara säker på att så är fallet innan du ringer nätägaren.
Moderna mätare brukar väl ge en hint om faserna finns, det brukar stå L1 L2 och L3 på displayen.

Elmätaren sitter bakom mätarsäkringarna och eventuellt också bakom en gammal huvudbrytare.

Mätarsäkringen kan gå sönder i samma ögonblick som man skruvar i den pga kortslutning, och kanske ser man det inte.

För att vara säker behöver man mäta spänningarna i passdelen på mätarsäkringarna, men det ska man endast göra med CAT IV-klassad spänningsprovare och försiktighet eftersom nästa säkring uppströms kan vara på typ 250 A.

Mycket riktigt indikerar mätaren faserna. I mitt fall, beroende på pannans termostatläge, visas L1 ibland, både L2 och L3 är ständigt på.

Och som jag skrev ska du helst bryta bort all belastning för att undvika att dra felaktiga slutsatser pga bakmatning från de friska faserna.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Jag borde naturligtvis ha nämnt om indikering redan i början. Jag tolkar, att det pekar lite till pannan som boven (?).

Jag testade dock att stänga av också pannan (med både dess brytare och centralens dvärgbrytare) som den sista av 3-faslaster, men fasen är fortfarande borta.

Om inte alla faser indikeras på mätaren så har du avbrott innan mätaren, då kan det vara servissäkringen som avsäkrar inkommande ledning och är nätägarens eller en huvudsäkring eller huvudbrytaren. Är det servissäkringen så ska du ringa nätägaren så kommer dom och byter den. Är det huvudsäkrinen byter du själv och är det huvudbrytaren är det läge att ringa en elektriker.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Problemet är, att pannans termostatläge påverkar fas L1 -indikering på följande sätt:
läge 0 : ingen L1
-> läge 1 : L1
-> läge 2: L1 försvinner efter 5-10 sekunder
-> läge 3: L1 försvinner, måhända kommer tillbaka för ett litet tag, sedan försvinner permanent

Har inte testat tillräckligt mycket, men det där hände precis, när jag kollade. Så det är ganska svårt att veta säkert.

Du har ju fått flera säkra svar redan: En inkommande fas saknas och bakmatas via pannans värmeelement som är kopplat mellan två faser.
Det finns väl inte så mycket mer att testa? Ut och leta rätt på den trasiga säkringen, eller felanmäl till nätbolaget om felet sitter före dina säkringar.

• Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
T Tiotummen skrev:
Problemet är, att pannans termostatläge påverkar fas L1 -indikering
Det enda problemet med detta är att du blir förvirrad av det. Så låt bli att snurra på denna termostat utan mät huvudspänningen, att du har 400 V mellan alla tre faser. Jobba dig bakåt tills du hittar felet. Mät inte fasspänningen 230 V då det kan förvirra.

Problem löst, huvudbrytaren var trasig.

Tack för alla hjälpsamma svar!

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.