Vi har köpt ett fritidshus där elen verkar ha gjorts om 1974. I köket finns en uråldrig spis som vi vill byta ut. Men perilexuttaget ser ut som på bilden, och då går det väl inte att anskuta en spis med 230 V och induktion? Spisen har tre säkringar på 10A.
Ja, det måste till en nolla också så ett kabelbyte är att rekommendera, men en budgetlösning finns också där man kopplar om den blå tråden till nollan istället i både central och uttag.
Man kan då använda spisen med begränsad effekt.
Obs! Anslut inte spisen i nuläget för då kommer den att gå sönder!
Man kan då använda spisen med begränsad effekt.
Obs! Anslut inte spisen i nuläget för då kommer den att gå sönder!
Det beror på hur man använder den. Jag har kört en full spis på enfas 10A. Men då får man ju tänka sig för vad man gör.
En normal spis som är tänkt för trefasig anslutning.
Ja det kan gå.M MH skrev:
Som nämnts, en elektriker kan enkelt byta kabel till en 5G2,5 mm2, eller använda kabeln som den är med 2 faser Nolla, jord =4 ledare, men då får man inte använda Perilex. Den skall vara fullkopplad!!! Man får använda en kopplingslåda.
Sist jag mätte på en modern induktionshäll så stängdes den av all effekt på alla faser när man ändrade en hällyta, efter några sekunder så ökade effektuttaget på dom 2 faserna till 10-11A oavsett vilken effekt man ställt in.
Tyvärr hade jag inte tid att forska vidare vad som händer om man satt alla på Max, men ingen gång kom jag upp till 16A på enskild fas.
Redigerat:
Klicka här för att svara