3 501 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Fel dimension på jordkabel
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det är väl så att OM det hade varit ett fel, så kunde det ev. ha varit ett dolt fel.I Ironside skrev:
Och det är troligen inget fel.
Det är inget fel! Det handlar om att säkringen vid kortslutning måste lösa ut innan jordledaren blir så varm att den skadas ("genomsläppt energi"). När jag kollade på detta för länge sedan var det OK med 1.5 mm² jordledare upp till 20A dvärgbrytare, och under vissa förutsättningar även 25A.
Någon som har inloggning till Voltimum kanske kan kolla vad de svarat här:
https://www.voltimum.se/articles/minimiarea-skyddsledare
Någon som har inloggning till Voltimum kanske kan kolla vad de svarat här:
https://www.voltimum.se/articles/minimiarea-skyddsledare
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Artikeln bygger troligen på Mats Jonssons gamla artikel
http://temp.syntaxis.se/Area_for_skyddsledare.pdf
Frågan har även tagits upp ett antal gånger på vårt forum tidigare.
Man kan ju enkelt tänka sig, att om man kan ha en 30 meter lång gruppledning med alla ledare 1.5 mm², då kan man också har en 30 meter lång gruppledning till t.ex spisen med en 1.5 mm² skyddsledare. Felströmmen blir ju inte längre med 2.5 mm² fasledare, och heller inte så hög att skyddsledaren skulle ta skada.
http://temp.syntaxis.se/Area_for_skyddsledare.pdf
Frågan har även tagits upp ett antal gånger på vårt forum tidigare.
Man kan ju enkelt tänka sig, att om man kan ha en 30 meter lång gruppledning med alla ledare 1.5 mm², då kan man också har en 30 meter lång gruppledning till t.ex spisen med en 1.5 mm² skyddsledare. Felströmmen blir ju inte längre med 2.5 mm² fasledare, och heller inte så hög att skyddsledaren skulle ta skada.
Klicka här för att svara
