El
hempularen: Blå kan även vara en 3e fas, Och om säkringen har löst ut så kan det vara därför som ditt element inte fungerar (nu uppfattade jag inte HUR det inte fungerar). Och man skulle kunna få de här mätvärdena i så fall.
dkrapohl: Hej Jag har en liknande situation med KNX dimmer. IKEAs är 24V konstantspänning. Det funkar bra med MEANWELL HLG serien. Har 3 stycken som driver i princip alla lampor i huset. /David
da20: Elpatronen är på max 9kW men vet inte vad den är inställd på...
Mikael 81: Skulle koppla en sak i en apparat och insåg att det hade varit smidigare med RK än FK. RK 4 och uppåt kan jag lätt hitta på nätet på löpmeter, men var köper man 1,5 och 2,5 utan att behöva köpa en hel rulle?
StefanBson: [citat] Det blir överkomligt då ialla fall. Då ska jag höra med en elektriker eller 2 och få ett prisförslag. Tack för svar.
elmont: Ja men då var det ju ca 10 år EFTER det stora mätarbytet skedde och eftersom BTEA är en rätt liten nätägare så har dom knappast mer än max ett hundratal mätare liggande men dom kunde säkert låna mätare från dom större nätägarna i grannskapet. Jag är övertygad om att den som gett dig "fakta" grovt överdrivit "skadan". Jag tror att det var i Juli 2021 då ett hundratal elmätare
marvin123: Jag har en utomhuslampa från Jula med inbyggd rörelsevakt. Sensorn funkar inte mer. Jag vill därför överbrygga den och montera en extra sensor (ELKO 120 IP55) under lampan på fassaden. Är det tillåtit att koppla den till med en fri kabel på fassaden? Jag tror att jag har en kabel typ EXQ 1.5 mm.
Plaincollar: Tack för ett omfattande svar. Ja, nog är jag ute på för mig djupt vatten. Dock är ett säkert. Puckarna är nu kopplade precis som de var när jag började och jag står med 4 tåtar som helt eller delvis ska kopplas till kronbrytaren. Men på den har jag inga minnesfoton. Men det måste ju gå att läsa sig till någonstans. Den ska tända och släcka samt kunna dimra. Jag får klura ut
elmont: Och dom som tror att man har tex 60 % i rabatt på allt är helt fel ute. Det finns en mängd varugrupper där rabatten varierar mellan 0% och upp till ca 80%. Att tex påstå att den genomsnittliga rabatten är tex 80 % visar bara att de som skriver inte har den minsta koll på vad som gäller.
Bo.Siltberg: Då verkar armaturen skydda kabeln dåligt. Men de anger ju heller ingen maxhöjd, och visst uppe vid taket blir det varmt. Man kan som vanligt undra om tillverkaren har grund för detta krav. 170 grader är ju den temperatur som elinstallationsreglerna allmänt kräver för utanpåliggande ledningar i en bastu över 1 meter ö.g. Ledning i ditt fall har skydd bakom lampan.
Bo.Siltberg: Ja, förr fanns L, U, K vilka grovt motsvarar dagens B, C, D i den ordningen map kortslutningsområdet. Dessutom hade L och U egenskaper som liknar diazed i överlastområdet. K motsvarar kanske mer dagens motorskydd. [bild]
Ted Borg: [citat] Tack! Tog mod till mig och bände försiktigt med ett brett stämjärn, funkade perfekt!
gbgustaf: Legionella trivs mellan 20 och 45 grader, så faller det ner till 5-10 grader är det ingen risk för detta.
ajn82: [citat] Skulle det vara mer eller mindre farligt tycker du?
Tom Barkström: [citat] [citat] Montera fyra dörrstoppar från Clas Olsson i de långsmala spåren med skruv och mutter. Då kommer takfläkten hänga rakt om du väljer rätt storlek på stoppen.
richardtenggren: [citat] Sitter en modiferad VP-32 dosa bakom :) Tror det finns stora studsar till nya Multifix dosorna, iaf 25 mm tyckte jag mig se :)
Dilato: Mät vilken spänning din transformator levererar så slipper du gissa och spekulera.
David Wallin: Jag har också funderat i de här banorna. Men om jag ska dra hit elektriker för att koppla in reläer osv så lär vinsten dröja. Dessutom är jag fundersam över hur bra det är för elektroniken i beredaren att slås på och av flera ggr per dygn då den ju är konstruerad för kontinuerlig drift. Jag tänker istället att jag väljer att duscha när det är billig el på ingång. Övrigt
Demmpa: [citat] :crysmile::crysmile::crysmile: Autokorrigering.
robbs: [citat] Tack för förklaringen!
elmont: Smörj med en liten skvätt silikonspray så kan det gå, spruta LITE på givaren och i röret/slangen. I värsta fall får du öppna upp väggen på "utsidan" så att du kommer åt slang/rör.
GK100: Du behöver inte överdriva i ditt fall. Gör lite prov enkelt både genom att dra på komponenterna och tex ordna en liten momentvåg med en liten arm och lite vikter så du får en uppfattning och känsla av vad det innebär. Dåliga momentverktyg skulle jag se som sämre och osäkrare än att du drar utan. Man ska inte heller överdriva betydelsen i det jobbet du håller på med. Har du minsta
zamen: [citat] Så kanske det är men då är det väl fråga om att ge hela huset kräm. Eller hur fördelar jag vilka komponenter jag vill underhålla? Kyl etc...
GoGetLost: [citat] Mitsubishi luft/vatten kör med 1 matning ut till utedelen och 1 matning in som går till elpatronerna.
MathiasS: [citat] ok, men det var runt 24 min jag tänkte ni skulle kolla. Spridartestbänk!
Bo.Siltberg: [citat] Det är ett föga överraskande intetsägande svar på elsäkerhetsverket. Hade tillverkaren något skäl till att förbjuda fast anslutning? Vilka rimliga skäl kan det finnas? Jag ser bara ett skäl som skulle kunna vara aktuellt, och det har egentligen ingenting med detta att göra utan bara byråkrati.
rolfino: Försöker sticka emellan med en egen fråga som hör ihop med tråden. 79-talsradhus med ojordad sockerbit i taket där jag mäter upp 30V trots att strömbrytaren är i avstängt läge. Normalt och ofarligt att fingra på detta? Tänkte sätta annan taklampa och behöver skruva och röra i kablarna men vill inte riskera nåt. Bifogar bild på blå och grön kabel från taket. @prototypen
Ulltand: [citat] Det är som att kortsluta med en supraledare. Det finns då ingen belastning annat än kraftkällans inre resistansens. Frågan är mao lite olyckligt formulerad. Om energikällan är ett batteri övergår energin där då till värme och kemiska reaktioner.