Hej! Jag har en 27300 W solcellsanläggning som är bestyckad med en Huawei SUN2000-17KTL, dvs maxeffekt på 17 kW. Huvudsäkringar på 25A x 3. En del förbrukare på vägen mot huvudsäkringarna finns, dessutom har jag noterat att växelriktaren ofta ligger på 235-240 V, vilket ju innebär att strömstyrkan inte riktigt når upp till 25A per fas även under soliga sommardagar.
Till frågan. Solcellsbolaget säger att man kan öka effekten till 18500 W som mest. Jag tror att det är viss risk att enstaka huvudsäkringar bränner då. På sommaren ligger anläggningen på 17 kW under 6-7 timmar kontinuerligt när vädret är bra. Men jag funderar på om man skulle sätta strypningen på 17500 eller 18000 W iaf. Vad tror ni om det?
mvh
//
Till frågan. Solcellsbolaget säger att man kan öka effekten till 18500 W som mest. Jag tror att det är viss risk att enstaka huvudsäkringar bränner då. På sommaren ligger anläggningen på 17 kW under 6-7 timmar kontinuerligt när vädret är bra. Men jag funderar på om man skulle sätta strypningen på 17500 eller 18000 W iaf. Vad tror ni om det?
mvh
//
är inte säker på att jag förstår vad du är ute efter? Din växelriktare ger ju inte mer än 17kW ut så skall du öka på ynkliga 1500W till så är det ju med en jätteinvestering i en ny växelriktare. Eller har jag missat nåt?W whoubla skrev:Hej! Jag har en 27300 W solcellsanläggning som är bestyckad med en Huawei SUN2000-17KTL, dvs maxeffekt på 17 kW. Huvudsäkringar på 25A x 3. En del förbrukare på vägen mot huvudsäkringarna finns, dessutom har jag noterat att växelriktaren ofta ligger på 235-240 V, vilket ju innebär att strömstyrkan inte riktigt når upp till 25A per fas även under soliga sommardagar.
Till frågan. Solcellsbolaget säger att man kan öka effekten till 18500 W som mest. Jag tror att det är viss risk att enstaka huvudsäkringar bränner då. På sommaren ligger anläggningen på 17 kW under 6-7 timmar kontinuerligt när vädret är bra. Men jag funderar på om man skulle sätta strypningen på 17500 eller 18000 W iaf. Vad tror ni om det?
mvh
//
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Växelriktaren har en maximal spänning som den inte får överstiga. Om du inte kan leverera 17 kW så beror det på att nätet är svagt och inte kan ta emot effekten. 17 kW passar bra med 25 A så jag tycker inte att du ska försöka öka effekten. Det kanske som sagt inte ens går.
Hej igen! Tack för svar. Jo, den levererar fullt ut sommartid med 17 kW på 235-240 V. Min önskan var om det går att trycka ut ännu lite mer för ekonomins skull.Bo.Siltberg skrev:
Det lär ju vara huvudsäkringen som är begränsningen då nätägaren uppenbarligen inte ser nåt problem att höja. Jag tror inte det är några problem att höja till 18,5kW generellt på 25A men här är det en otroligt överkapacitet med 27,3 kW på DC så den kommer att producera 18,5kW många timmar/dygn. 26,3A vid 235V och lite egenförbrukning på det.Bo.Siltberg skrev:
Precis, det är så jag menar. 26,3 A på 25A säkring. På vägen finns en del förbrukare, men jag är rätt säker på att det många timmar kommer att ligga på 25-25,5 A kontinuerligt över mätarsäkringarna. Men om jag förstår det rätt så tål de en viss överlast. Kanske ska höja till 18 kW och se hur det går.
Fyllde taket med solpaneler utav delvis estetiska skäl. Alla ligger i samma väderstreck, SSV. Förra sommaren låg anläggningen på 17 kW från ca kl 10.30 till 17.30, dvs kurvans topp blir klippt under denna tid. Det är denna avhuggning som jag tänkte försöka höja lite. Hur mycket överlast tror du huvudsäkringen klarar kontinuerligt under ett par timmar?
Det du nämnt tidigare här är inget problem sett till säkringarna och tiderna det blir aktuellt. Du får njuta av möjligheten att leverera med ekonomiskt utfall när det går och så länge inte så stor andel i omgivningen genererar i någon större omfattning.
Det är lätt att vara efterklok, men du skulle skaffat 35a produktionssäkringar och en 20kw växelriktare istället, då hade du kunnat maximera anläggningen på ett bättre sätt. Tittar man i databladet för m2-versionen av de växelriktarna så står det att den nominella effekten är 17000kW, men att max synlig effekt är 18600VA (notera skillnaden i enheter).
Allting är ju dimensionerat efter någonting, ökar du effekten kommer värmen att öka och det i sin tur riskerar att slita på komponenterna i växelriktaren.
Vad har du för taklutning?
Allting är ju dimensionerat efter någonting, ökar du effekten kommer värmen att öka och det i sin tur riskerar att slita på komponenterna i växelriktaren.
Vad har du för taklutning?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det borde går att göra någon form av överslagsberäkning på förväntad maxproduktion. Jag vet inte om det går att göra via https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html
Utifrån mitt förra år är min maxeffekt 72% av installerad effekt (kWp) då har jag 17 grader lutning i öst/väst. Du bör ha något högre effekt på grund av bättre förutsättningar så runt 20-21kW lär vara ditt max som dina paneler kan producera. om de inte begränsas av växelriktaren.
Utifrån mitt förra år är min maxeffekt 72% av installerad effekt (kWp) då har jag 17 grader lutning i öst/väst. Du bör ha något högre effekt på grund av bättre förutsättningar så runt 20-21kW lär vara ditt max som dina paneler kan producera. om de inte begränsas av växelriktaren.
Klicka här för att svara

