Hej!
Jag vill sätta in badkar och flytta tvättmaskinen så som ritat på bilden. Är det tillåtet och kan eldosan sitta kvar i samma läge så som nu, ovanför badkaret? Nuvarande elsladd och inlopp/avloppsslangar är tillräckligt långa.
Tack på förhand för svar!
 
  • Ett badrum med duschhörna, växt, tvättmaskin och handduk, markerat med text och linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Enligt badrumsreglerna får den sitta kvar.
Om det är lämpligt kan diskuteras.

Frågan är hur mycket mer som både anslutningsdosan och TM blir utsatt för vatten? De duschdörrar ni har idag gör nog att det är torrt utanför? Vad för slags skydd blir det med badkaret?

Sladden behöver ett skydd så att man inte rycker i den av misstag, t.ex en fastskruvad kabelkanal.
Det är bra om sladden kan gå rakt nedåt, under kanten på karet, innan den svänger ut mot TM.

TM måste vara godkänd för område 1 och ha kapslingsklassen IPX4. Jag förutsätter att TM kommer att stå med ryggen mot väggen.
 
  • Gilla
Ylva_44 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.