16 243 läst ·
24 svar
16k läst
24 svar
[KNX] Markismotor med inbyggd KNX
Varför skulle du välja den lösningen idag?V Videonisse skrev:
Främst för att det inte blev en storsäljare och kan därför bli svårt i framtiden att köpa en ny när den går sönder. Då måste jag dra om kablaget och stoppa in en ny aktor i kopplingsskåpet (eller sätta en aktorpuck i dosa utomhus).
Sedan är det ju inte så att man får en massa bra extra funktioner.
Sedan är det ju inte så att man får en massa bra extra funktioner.
Har sökt nu i någon vecka efter svar, men hittar det inte, beställde motor från Conrad.se, fick den, satte i den i min begagnade markis ja köpt, och de visar sig att svarta adaptern som sitter på motorn inte passade min, fel form på den. Fanns 2 adaptrar man kan köpa, men som inte ser ut att passa min markis heller, hur ska/kan jag göra? Någon som vet HUR jag kan få adapter som passar min markis.
så ser adaptern ut.
så här är min markis form.
Markisen fungerar att ta ut, men när man ska ta in den så .. "hoppar" motorn, pga fel adapter och extra tungt.
så ser adaptern ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Markisen fungerar att ta ut, men när man ska ta in den så .. "hoppar" motorn, pga fel adapter och extra tungt.
Kanske inte en lösning som passar dig, men har du tillgång till bandsåg så kan du ganska lätt såga till bussningar själv, det har jag gjort till två markiser och det funkar fint... !J Jens Kangas skrev:Har sökt nu i någon vecka efter svar, men hittar det inte, beställde motor från Conrad.se, fick den, satte i den i min begagnade markis ja köpt, och de visar sig att svarta adaptern som sitter på motorn inte passade min, fel form på den. Fanns 2 adaptrar man kan köpa, men som inte ser ut att passa min markis heller, hur ska/kan jag göra? Någon som vet HUR jag kan få adapter som passar min markis.[bild]så ser adaptern ut.
[bild]så här är min markis form.
Ta profilen från din befintliga adapter och sedan motorns profil och såga ut "Mellanskillnaden" till din bussning...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Lyfter denna tråden!
Rörmotorer med KNX förstår jag inte blivit någon jättehit, för det är krångligt att behöva ansluta rullgardiner och markiser med två kablar (även om solskydd från Lutron framgångsrikt funkar just på det sättet). Dels elmatning, dels KNX-buss.
Plus att det blivit en vedertagen lösning att styra 24V eller 230V solskydd med jalusiaktor i elcentralen. Man behöver ingen speciell rörmotor utan funkar med en vanlig rörmotor som annars är tänkt att styras med en vanlig jalusibrytare och går därför enkelt att integrera i KNX.
Det finns dock två problem med den lösningen.
- Dels behöver det vara en varsin kabel från elcentralen till respektive solskydd. Har man 2 st markiser och 4 st rullgardiner så är det 6 st kablar som behöver dras ut.
- Dels går det inte att veta vilket läge solskyddet står i och det är svårt att styra exakt. I en visualisering är det svårt att lita på att solskyddet verkligen är på 40% eller helt uppe/nere för statusen styrs av utgången på jalusiaktorn och inte vad som faktiskt hänt med solskyddet.
Har man 4 st rullgardiner och vill ställa dessa på 40% så är det svårt att få alla att ställa sig exakt lika.
Det som däremot skulle kunna vara en väldigt intressant lösning är att köra med SMI, Standard Motor Interface! Då har man en KNX/SMI-gateway och bussystem lika som DALI på belysning att man drar ut 1 st 5-ledare och ansluter flera solskydd på samma kabel. Då räcker det med en kabel att ansluta eftersom bussen går tillsammans med elmatningen och det ska gå att styra väldigt exakt och få korrekt lägesposition.
I mitt exempel med 2 st markiser och 4 st rullgardiner så skulle alla dessa kunna anslutas på samma 5-ledare istället för 6 st kablar från elcentralen. Beroende på antal solskydd så skulle det även gå att enkelt utöka med någon till utan att behöva dra en ny matning från elcentralen (alternativ sätta en KNX-jalusiaktor ute i anläggningen).
Jag har dock ej själv testat SMI-motorer och det verkar vara svårt att hitta jättemycket information kring det och hur mycket egentligen solskydds-firmorna känner till kring SMI.
Har ni någon mer erfarenhet kring ämnet?
//Patrik
Rörmotorer med KNX förstår jag inte blivit någon jättehit, för det är krångligt att behöva ansluta rullgardiner och markiser med två kablar (även om solskydd från Lutron framgångsrikt funkar just på det sättet). Dels elmatning, dels KNX-buss.
Plus att det blivit en vedertagen lösning att styra 24V eller 230V solskydd med jalusiaktor i elcentralen. Man behöver ingen speciell rörmotor utan funkar med en vanlig rörmotor som annars är tänkt att styras med en vanlig jalusibrytare och går därför enkelt att integrera i KNX.
Det finns dock två problem med den lösningen.
- Dels behöver det vara en varsin kabel från elcentralen till respektive solskydd. Har man 2 st markiser och 4 st rullgardiner så är det 6 st kablar som behöver dras ut.
- Dels går det inte att veta vilket läge solskyddet står i och det är svårt att styra exakt. I en visualisering är det svårt att lita på att solskyddet verkligen är på 40% eller helt uppe/nere för statusen styrs av utgången på jalusiaktorn och inte vad som faktiskt hänt med solskyddet.
Har man 4 st rullgardiner och vill ställa dessa på 40% så är det svårt att få alla att ställa sig exakt lika.
Det som däremot skulle kunna vara en väldigt intressant lösning är att köra med SMI, Standard Motor Interface! Då har man en KNX/SMI-gateway och bussystem lika som DALI på belysning att man drar ut 1 st 5-ledare och ansluter flera solskydd på samma kabel. Då räcker det med en kabel att ansluta eftersom bussen går tillsammans med elmatningen och det ska gå att styra väldigt exakt och få korrekt lägesposition.
I mitt exempel med 2 st markiser och 4 st rullgardiner så skulle alla dessa kunna anslutas på samma 5-ledare istället för 6 st kablar från elcentralen. Beroende på antal solskydd så skulle det även gå att enkelt utöka med någon till utan att behöva dra en ny matning från elcentralen (alternativ sätta en KNX-jalusiaktor ute i anläggningen).
Jag har dock ej själv testat SMI-motorer och det verkar vara svårt att hitta jättemycket information kring det och hur mycket egentligen solskydds-firmorna känner till kring SMI.
Har ni någon mer erfarenhet kring ämnet?
//Patrik
Jag har rullgardiner som fungerar just så. Att stoppa rullgardinen mitt på gör systemet med död räkning. Det fungerar faktiskt vansinnigt bra.Patrik_Hed skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Skönt att det funkar bra, det är inte alltid det gör det. Inte 100% i alla fall.Nyfniken skrev:
I en jalusiaktor får man ställa in gångtid på t.ex. en rullgardin och det är den tiden som styr visning av status 0-100% öppning i en visualisering. Så systemet vet inte om rullgardinen verkligen är i det läget som den tror att den är.
//Patrik
Klicka här för att svara