Bor i en äldre villa, som helt saknar JFB. Vill komplettera med ett 16 A trefasuttag, med placering inomhus, i husets källare. Räcker det att "bara" sätta in en 3×16 A gruppsäkring? Eller måste trefasuttaget också föregås av en JFB?

En bättre fråga är varför ska du inte komplettera med en JFB till hela din elcentral?

inte en stor kostnad och kan rädda liv.

du behöver ju inte byta hela din elcentral utan det räcker ju med en separat kapsling om du vill?

• Gilla
basseman och 2 till
  • Laddar…
Det undantag som finns vid utvidgning gäller endast befintliga torra rum i bostäder, förskolor etc. Om uttaget ska användas till maskiner, kanske även utomhus, så är det väldigt bra med en JFB. För uttag utomhus fanns det krav på JFB innan det infördes för uttag inomhus.

tommib
Jag ser inte heller varför du inte skulle vilja ha en JFB. En åttaplatsers kapsling rymmer bekvämt en JFB och en trepolig dvärgbrytare. Det bör du kunna knö in någonstans.

Bäst är förstås en (eller egentligen flera) JFB för hus och uttag så att alla uttag är skyddade.

Rent formellt skulle jag också säga att ett trefasuttag där det inte tidigare funnits ett inte är en mindre utökning och triggar moderna krav men det är bara min åsikt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.