Hej! Vad bör man tänka på för att ta bort en sån här ringklocka med elkablar? (Ska ersätta med annan utan kablar)

Jag har ingen aning vart kablarna kommer ifrån för håll, de går in i väggen från klockan och från knappen, vart dem kommer ifrån kan jag inte hitta. Jag antar att det är spänning på dem (fas/nolla?) så hur gör man det säkrast? Är det bara klippa och tejpa ändarna?

• Öppen eluttag med synliga sladdar och installation, korrosion på sidospår, säkerhetsrisk, installationsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen elektrisk vägguttag utan frontplatta, exponerade trådar och anslutningar, vertikal orientering.
    Skapa konto
  • Öppen strömbrytare på vägg utan lock eller väggplatta, synliga ledningar och anslutningar, under installation eller reparation.
    Skapa konto
Jag tog faktiskt ner vår gamla ringklocka igår.

Jag mätte iaf på kablarna (vid ringklockan) och fick det till 13,5V. Då mätte jag på en transformator som sitter nära proppskåpet och fick samma siffra. Jag nöjde mig att skruva bort proppen (till transformatorn) och behålla alla ledningar i väggen tills vidare (får se om vi blir nöjda med den ny).
Sen mätte jag igen vid ringklockan och skruvade bort denna.

K Klass0n skrev:
Jag tog faktiskt ner vår gamla ringklocka igår.

Jag mätte iaf på kablarna (vid ringklockan) och fick det till 13,5V. Då mätte jag på en transformator som sitter nära proppskåpet och fick samma siffra. Jag nöjde mig att skruva bort proppen (till transformatorn) och behålla alla ledningar i väggen tills vidare (får se om vi blir nöjda med den ny).
Sen mätte jag igen vid ringklockan och skruvade bort denna.
Åh tack!! Då ska jag kolla i källaren om jag hittar något vid elskåpen! :D Om inte, vågar man tejpa var och en försig och bara låta ligga i väggen? Vet du varför det är 4 kablar, varav 2 ser ut att gå till samma kontakt på klockan :thinking:

J
M Målarjanne skrev:
Åh tack!! Då ska jag kolla i källaren om jag hittar något vid elskåpen! :D Om inte, vågar man tejpa var och en försig och bara låta ligga i väggen? Vet du varför det är 4 kablar, varav 2 ser ut att gå till samma kontakt på klockan :thinking:
2 Kablar är ström från transformatorn och 2 kablar går till knappen utanför dörren.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M Målarjanne skrev:
Nja, jag hade iaf inte tejpat dem och låtit dem vara i väggen med ström på.
Hittar du ingen transformator kan du ju mäta och skruva av proppar, eller bara läsa på förteckningen till elcentralen. Har du tur står det nåt med trafo och dörrklocka där! :)

• Gilla
Målarjanne
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Nja, jag hade iaf inte tejpat dem och låtit dem vara i väggen med ström på.
Hittar du ingen transformator kan du ju mäta och skruva av proppar, eller bara läsa på förteckningen till elcentralen. Har du tur står det nåt med trafo och dörrklocka där! :)
Okej tack! Det finns ingen som helst förteckning och är gammal el i huset så får kolla proppmetoden. :rofl: Det är synd att man inte kan följa kablarna liksom

Helt säkert sitter det en transformator vid elcentralen, På ena sidan har du 230Volt och på den andra sidan 3-5-8 Volt beroende på hur man kopplar. På den sida där du har 3-5-8 Kan du skruva löst trådarna (utan att bryta strömmen) och endera lägga dom åt sidan eller dra ur dom ur röret som går till "ding-dongen"

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Är det verkligen ström där då?
Med tanke på att det är plats för batterier menar jag?

I min dotters förra lägenhet gick kablarna bara ut till ringklockan, två sladdar hängde löst som kunde kopplas till ytterligare ringsignal eller lampa (för hörselskadade), men den hade hörselvården hämtat när förra ägaren checkade in på äldreboende.

Anna_H Anna_H skrev:
Är det verkligen ström där då?
Med tanke på att det är plats för batterier menar jag?

I min dotters förra lägenhet gick kablarna bara ut till ringklockan, två sladdar hängde löst som kunde kopplas till ytterligare ringsignal eller lampa (för hörselskadade), men den hade hörselvården hämtat när förra ägaren checkade in på äldreboende.
Den kan drivas med batterier eller transformator.

• Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Den kan drivas med batterier eller transformator.
Aha!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.