Mikael_L
Mikael_L: [citat] Fast jag förstår inte varför du citerade Bo. Nä en laddbox kräver inte några speciella installationer. En gruppsäkring med ledning till boxen. Denna säkring brukar föregås av en JFB, och en huvudbrytare som inkommande ledning till centralen ansluts till. Så det blir väl exakt det Bo skrev? Förövrigt bör jag igår centralen i garaget från min fulla 2x12 mod, till en
13 svar · 5,3k läst
·
E
elmont: Nej det får inte alls anses som en norm, normen skulle nog vara att man lägger kabeln utvändigt kanske rakt upp till takfoten för att sedan gå i sidled tills man hamnar i närheten av en dosa som man kan koppla på. Kablar ute kan man rätt lätt dölja med lite målarfärg och lite "smart" förläggning. Är det panel eller tegel på väggen är det lätt är fasaden putsad lite trixigare.
10 svar · 4,1k läst
A
Arnodt: Nu har 2 st nya ersättningslåsmekanismer införskaffats på Ahlsell till dyr penning och de sönderfallna plastlåsmekanismerna bytts ut på det gamla 1980-tals infällda Eldon-fasadskåpet. Men det går fortfarande trots jättefina nya låsmekanismer inte att stänga det övre dörrlåset. Inte undra på, plastmothållet är där söndersprucket och avbrutet, se bild. Vad gör man nu?
19 svar · 6,9k läst
·
E
elmont: Dessutom brukar man som auktoriserad även (vid behov) få bryta nätägarens plombering bara man omedelbart meddelar det till nätägaren. I all fall fungerar det så med dom nätägare som finns i mitt rätt stora verksamhetsområde.
6 svar · 1,9k läst
alm82
alm82: Att led-lampan lyser i 10sekunder, är det samma beteende som när den spänningssätts? Man kan ju gissa att den starar om när den ska dra reläet, låg kvalitet på komponenter i strömförsörjningen till elektroniken, kondensatorer t.ex.
1 svar · 925 läst
ARJU
ARJU: [citat] Ja, flexslangen ansluts normalt mot en dosa, om det inte idag finns någon dosa kan du montera en rotdosa, vilket du ändå borde montera om du vill montera ett infällt uttag. Men jag förstår inte riktigt när den reglade gipsväggen upphöra att vara en sådan och blir en betongvägg?
1 svar · 815 läst
E
elmont: [citat] Det är grovleken på ledningarna som matar spisen som avgör vilken säkring du ska ha, inte spisens effekt. Vanligen säkrar man trefasspisar med 16A och drar 2,5mm2 ledningar.
3 svar · 1,2k läst
B
Boggi: [citat] Som sagt, du kan inte lita på eventuellt "tända demo ex". Jag är inte övertygad om att kunskapen om flimmer har varit något godkännandekriterium under speciellt lång tid. Om jag läste rätt tidigare på den här tråden - skulle tydligen ett regelverk för detta komma ut 2024. Jag utmanar inga affärskedjor eller detaljister - jag tror att många svävat omkring i okunskapens
58 svar · 22,1k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Du kan fästa sladden till grenuttaget lite lätt, men inte klamra den så som man klamrar en installationskabel. En skarvsladd/grenuttag bör kunna demonteras utan verktyg och utan krav på behörighet. Om vi pratar som en större möbel kan man med fördel använda normal installationsmateriel, dvs samma uttag och installationskabel som används i den fasta installationen. Det är endast
10 svar · 7,5k läst
J
Jimmy_cykel: ja det kommer att ordnas
8 svar · 1,6k läst
A
Anonymiserad 137805: [citat] det händer faktiskt i alla dessa fall du räknat upp plus vid bastuanvändning att huvudsäkringar löser pga av feldimensionerade laster, slumpen har ingen ting med fel i anläggningen att göra. Ibland är det så enkelt att anläggningens ägare är för snål för att ha korrekt huvudsäkring. detta har inget med att göra spisens nedreglering dock vilken sköts av mjukvara för att
88 svar · 10,4k läst
·
M
MonInge: [citat] Jo precis men om dom hakar upp sig på att det kan komma fukt från diskmaskinen? Vet inte ens om det kommer ut nån fukt.
5 svar · 1,1k läst
blackarrow
blackarrow: Det är väl egentligen inte så svårt att kontrollera om det finns spänning fram till termostaten och om det finns spänning "ut" när den borde slå till. Men tröskeln för vad man ska pilla på när man hyr ett garage tycker jag är väldigt låg... Är det en "mekanisk termostat" borde det klicka u den när den slår till. Några bilder på brytare och termostat kanske kan ge viss ledning.
8 svar · 886 läst
·
E
elmont: Ja du kan måla den i plastkapslingen sitter det en antenn.
3 svar · 3,1k läst
·
B
b_hasse: För indikerings-ljus är det ingen mening med att lägga sig nära max-strömmen. De flesta moderna röda/gröna/gula lysdioder lyser fullt tillräckligt med 5 mA.
14 svar · 1,5k läst
·
Dan1891
Dan1891: [citat] Bra att det löste sig då!
11 svar · 1,8k läst
·
E
elmont: [citat] Har den några år på nacken är det mycket troligt att du en får ut den för att den har blivit lite stel. Att dra in kabel i rör/slang är ju tillåtet men oftast rena stolleprovet. Det brukar vara stört omöjligt att dra ur dom om röret har mer än en eller max två böjar. Men försök att dra åt bägge håll och våld är det enda som kan hjälpa men risken är stor att det tar
9 svar · 2,2k läst
E
etompau: Om mätningen görs med ett digitalinstrument med hög ingångsresistans så är det inte ovanligt att instrumentet kan visa en spänning även om ledaren är urkopplat. Detta beror på att det induceras en spänning i ledaren från närliggande spänningsförande kablar. Inget fel.
1 svar · 672 läst
E
elmont: Man kan dra fram en skarvsladd tex.
11 svar · 3,1k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: [citat] Naturligtvis missade @useless ett inte i texten du citerar. Det är uppenbart av sammanhanget.
203 svar · 22,9k läst
·
J
Johannes0: Här kommer bild på kabeln, anslutningen på hällen samt de bilder med kopplingar som finns i manualen. [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
4 svar · 1,3k läst
·
C
chokonanana: Kan svara på min egen fråga. Det fungerar utmärkt att styra plejd via Hue på ovan sätt. :D Man behöver inte ens ha en dedikerad "sändar-puck" utan har man utrymme att placera plejd pucken och (exempelvis) ovan Sonoff ZBMINI i samma dosa kan man göra det. Dock blir man begränsad till en ingång på plejd pucken eftersom den andra behövs kopplas till Sonoff relät.. Borde gå bra att
3 svar · 11,7k läst
·
T
Thomas_Blekinge: [citat] Där ser man! Min dagliga lektion. Tack.
12 svar · 2,6k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det är ju inte jättetydligt för det står naturligtvis inte precis så. Utan man får tolka de inledande kapitlen i elinstallationsreglerna. 11 Omfattning Denna standard ger regler för projektering, montering och kontroll av elinstallationer elinstallation electrical installation ihopkopplad och samverkande elmateriel, vilken uppfyller ett eller flera särskilda syften samt har samordnade
6 svar · 4,1k läst
·
G
gråsten: Köper hem ett par enligt länken för att testa. Arrangemanget får ju inte vara för dyrt för syftet är ju bara att spara ström och pengar under långa perioder av frånvaro.m
4 svar · 906 läst
Sjökorven
Sjökorven: Det har löst sig! jag lessnade ur och köpte två nya d-trappbrytare och då fungerade det. Omärkta gamla brytare från början på -80talet så jag vet inte riktigt vad som var fel egentligen. Troligen ett haveri i en av brytarna. Ska mäta upp dom imorgon och se. Tidigare husägaren sa att dom aldrig fått iordning på det. Tack för inputen jag fått!
3 svar · 797 läst
U
Uffe A: Har du en bild på centralen du kan lägga upp?
9 svar · 1,2k läst
V
Villaägaren2: [citat] Tack, den hjälpte mig få ordning på belysningen
21 svar · 17,0k läst
·
I
IsaW: Stort tack!
12 svar · 1,6k läst
·
I
12 svar · 1,6k läst
·
M
mortimer: Hur gick det här? Jag behöver göra detsamma på en likadan kabel.
4 svar · 4,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.