Har garage och pannrum i en separat byggnad.
Pelletspannan mår ju bäst om det finns tilluft.. vilket pannrummet nu saknar. Det är ju inte helt tätt dock..
Samtidigt vill jag ju inte kyla ner hela pannrummet och ackumulatortank om det är -20 grader ute.

Klurar därför på ett motorstyrd tilluftsintag som öppnar när pannan går.. och sedan stänger när pannan inte kräver någon luft.

Har ni något tips på hur man enklast löser detta..?
Har en cirkulationspump som styrs av en termostat i pannan så den kan även kan öppna luftventilen..?

Tack. Det var den lösningen jag behövde tror jag. Med ett spjäll som automatiskt stänger med en fjäder om spänningen bryts.
Den var lite dyrare än jag tänkt mig.. men går leta efter flera alternativ

Kolla med sotaren, stor risk att det inte är godkänt att ha ett elektriskt styrd tilluft.

Ja sotaren har inte sagt något som det är nu.. och nu saknad tilluft helt o hållet. Så det är inget jag oroar mig för :cool:

A Anderzzon skrev:
Ja sotaren har inte sagt något som det är nu.. och nu saknad tilluft helt o hållet. Så det är inget jag oroar mig för :cool:
Bra att veta är att om den inte öppnar så kan du rökfylla huset, med en sån lösning skulle jag ha en rökdetektor i pannrummet

X xdigger skrev:
Bra att veta är att om den inte öppnar så kan du rökfylla huset, med en sån lösning skulle jag ha en rökdetektor i pannrummet
Detta är en fristående byggnad. Har inte funnits någon riktig tilluft under alla år. Så har svårt att tro att Detta skulle bli sämre än innan

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
A Anderzzon skrev:
Detta är en fristående byggnad. Har inte funnits någon riktig tilluft under alla år. Så har svårt att tro att Detta skulle bli sämre än innan
Okej, då slipper du bli kvävd på natten i alla fall. Med otillräcklig tilluft så kan man få bakbrand, dålig förbränning och en massa andra problem. Finns en anledning att man ska ha minst samma area på tilluften som rökröret.

Ja.. har förstått det nu. Nu har väl inte pannrummet varit helt 100% tätt. Pannan har sugit luft ur springor och små hål.
Sotaren har aldrig påpekat detta med ventilation så länge vi bott här.
Så nån slags tilluft bör jag väl få till :)

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
På Amazon:
Powered damper ventilation electric damper motorised air vent control rail for venting pipe.
160mm, 500kr.

• Gilla
Anderzzon
  • Laddar…
Just en ventil som stänger när spänningen bryts vore ju enklast.
Ska jag ha en som som kräver en spänning för att öppna och en för att stänga.. då blir det ju lite krångligare att lösa styrningen. :thinking:

Du får koppla spjällmotorn via en växlande kontakt på ett relä som du manövrerar med tex brännare till så är det lika enkelt som spjäll med fjäderåtergång. Det är säkert både billigare och mer utbud av den typen ställdon också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.