1 373 läst ·
11 svar
1k läst
11 svar
Motorstyrd tilluftventil som styrs av pelletspannan..?
Har garage och pannrum i en separat byggnad.
Pelletspannan mår ju bäst om det finns tilluft.. vilket pannrummet nu saknar. Det är ju inte helt tätt dock..
Samtidigt vill jag ju inte kyla ner hela pannrummet och ackumulatortank om det är -20 grader ute.
Klurar därför på ett motorstyrd tilluftsintag som öppnar när pannan går.. och sedan stänger när pannan inte kräver någon luft.
Har ni något tips på hur man enklast löser detta..?
Har en cirkulationspump som styrs av en termostat i pannan så den kan även kan öppna luftventilen..?
Pelletspannan mår ju bäst om det finns tilluft.. vilket pannrummet nu saknar. Det är ju inte helt tätt dock..
Samtidigt vill jag ju inte kyla ner hela pannrummet och ackumulatortank om det är -20 grader ute.
Klurar därför på ett motorstyrd tilluftsintag som öppnar när pannan går.. och sedan stänger när pannan inte kräver någon luft.
Har ni något tips på hur man enklast löser detta..?
Har en cirkulationspump som styrs av en termostat i pannan så den kan även kan öppna luftventilen..?
Ett spjäll och en spjällmotor är vad du söker.
T.ex https://ventilation.se/motorspjall-160-230v.htm
T.ex https://ventilation.se/motorspjall-160-230v.htm
Okej, då slipper du bli kvävd på natten i alla fall. Med otillräcklig tilluft så kan man få bakbrand, dålig förbränning och en massa andra problem. Finns en anledning att man ska ha minst samma area på tilluften som rökröret.A Anderzzon skrev:
Ja.. har förstått det nu. Nu har väl inte pannrummet varit helt 100% tätt. Pannan har sugit luft ur springor och små hål.
Sotaren har aldrig påpekat detta med ventilation så länge vi bott här.
Så nån slags tilluft bör jag väl få till
Sotaren har aldrig påpekat detta med ventilation så länge vi bott här.
Så nån slags tilluft bör jag väl få till
Du får koppla spjällmotorn via en växlande kontakt på ett relä som du manövrerar med tex brännare till så är det lika enkelt som spjäll med fjäderåtergång. Det är säkert både billigare och mer utbud av den typen ställdon också.
Klicka här för att svara