hej, jag glömde ta en bild på installationen innan jag kopplade bort kablarna.
Har köpt en ny värmekabel och behöver nu lite hjälp med hur jag ska koppla in den.

/micke

Schematisk illustration av en termostat ansluten till en värmekabel och kopplingsdosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Går ej att svara på. Är för lite information.

Vilken spänning ska värmekabeln ha?
Vad är det för värmepump/utedel?

Kolla kretsschemat för utedelen.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Går ej att svara på. Är för lite information.

Vilken spänning ska värmekabeln ha?
Vad är det för värmepump/utedel?

Kolla kretsschemat för utedelen.[/QUOTE

Ska bara ersätta en dålig värmekabel med en ny. Alla kablar i bild har alltså varit kopplade tidigare. Bara frågande till exakt hur de satt? (Eftersom jag glömde ta en bild.
 
M Micke_TH skrev:
Ska bara ersätta en dålig värmekabel med en ny. Alla kablar i bild har alltså varit kopplade tidigare. Bara frågande till exakt hur de satt? (Eftersom jag glömde ta en bild.
Eftersom ingen mer än du som vet exakt vad det är för utedel så är det ingen som kan säga exakt hur det ska vara kopplat.
Det vi kan göra är att göra olika antaganden.

Är värmekabeln original till utedelen?
 
Panasonic, invertermodell, kylmedel R410A, inomhus- och utomhusdelar listade, instruktionsrekommendation på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom ingen mer än du som vet exakt vad det är för utedel så är det ingen som kan säga exakt hur det ska vara kopplat.
Det vi kan göra är att göra olika antaganden.

Är värmekabeln original till utedelen?
Nej, ej original men samma 70w som original.
Utedelen är en av dessa. Vet dock inte om det påverkar kopplingen?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Sökning på nätet efter "panasonic cu-e12ckp5 service manual" ger bl.a. följande träff,

[länk]

Sökning på nätet efter "värmekabel luftvärmepump installation" ger bla följande träff, men tänk på att termostaten inte är med i följande anvisning utan den måste läggas till,

[länk]
Är ingen elektriker, men ska det behöva vara så avancerat? :)
Frågan är var den bruna kabeln från termostaten samt den vita från värmekabeln ska kopplas in i "plinten".


Schema för elkoppling med termostat, värmekabel och treanslutningsplint med obestämda trådar och frågetecken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.