En annan gång kan du överväga rör i såna fall. Nu är ju slangen mest en formalitet för att inte lägga EKK löst som den formellt inte är avsedd för.

nizzehult
Jag tänkte mig sätta ett vanligt vägguttag ovanför bastupanelen ovan. Då det inte finns varken jord eller nolla i brytaren som sitter på samma vägg (eller någon annanstans i rummet, undantaget nolla som finns till väggarmaturen): kan (får) man då plocka ut detta från trefasmatningen som finns till själva manöverpanelen?

Redigerat:
nizzehult
Kan förtydliga: så här ser det alltså ut innanför skalet på manöverpanelen och här är plinten där allt ska anslutas. På schemat ser man att utgången för lampan (3) via U1 är direkt kopplat till L1 där allt kommer in. Det jag då tänkte mig är att man tar ut en kabel från t ex L2, N och jord och kopplar det till ett vanligt vägguttag som ska sitta ovanför denna panel.
Lite märkligt bara att det inte finns någon färdig jord till den tilltänkta lampan från den utgången, det är ju ändå till en bastu. Men det går ju ordna på annat sätt.

Elritning för bastu, kopplingsschema, tekniska anvisningar, installationsguide, kabeldragning, elektrisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den är väl avsedd för just en lampa (ojordat) och inte ett vägguttag.
Jag skulle inte nalla ström till ett vägguttag för allmänbruk från denna plint, eller ens denna bastuledning.
Utan det ska normalt vara en egen enfasig gruppledning.

• Gilla
JLyck och 3 till
  • Laddar…
nizzehult
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag skulle inte nalla ström till ett vägguttag för allmänbruk från denna plint, eller ens denna bastuledning.
Skulle inte eller får inte? För i praktiken blir det ju samma sak. Känns jobbigt att dra ytterligare en nolla och jord då det redan finns där för det finns inte annars i dess närhet.

Gällande lampan så skulle jag förstå detta om det gällde en taklampa men i en bastu brukar belysningen sitta på väggen eller under lavarna och varför skulle den matningen inte behöva vara jordad med tanke på miljön där inne?

Jag ser av andra trådar att du inte gärna lyssnar på råd, så jag lägger inte mer tid på denna tråd utan hänvisar till mitt förra svar.

• Gilla
JLyck och 4 till
  • Laddar…
ClasseClas
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag hade en liknande situation på landet där det hade varit enklast att nalla ström till ett vägguttag från elradiatorerna (400V) men där sade elektrikern (äkta behörig) ifrån och han kopplade in uttaget på en befintlig uttagsslinga på egen grupp. Dragningen av slang gjordes på ett annat sätt under renoveringen.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
nizzehult
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag hade en liknande situation på landet där det hade varit enklast att nalla ström till ett vägguttag från elradiatorerna (400V) men där sade elektrikern (äkta behörig) ifrån och han kopplade in uttaget på en befintlig uttagsslinga på egen grupp. Dragningen av slang gjordes på ett annat sätt under renoveringen.
OK, tack för svar.
Ja...fas har jag i strömställaren till belysningen som sitter strax under och nolla ska jag nog kunna dra från armaturen. Men skyddsjorden är det värre med, kan man iaf nalla den från manöverpanelen?

NEJ!

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
nizzehult nizzehult skrev:
OK, tack för svar.
Ja...fas har jag i strömställaren till belysningen som sitter strax under och nolla ska jag nog kunna dra från armaturen. Men skyddsjorden är det värre med, kan man iaf nalla den från manöverpanelen?
Nej, håll inte på med pizzeria-lösningar. Ta hjälp av din elektriker så det blir korrekt gjort.

• Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
nizzehult
Ja...eller så struntar jag i det uttaget helt. Ligger nog närmast till hands nu för det blir ingen lek om jag skulle få för mig att dra dit detta i ett nytt rör/slang.

nizzehult
Det kommer att bli ett uttag där. Har pratat med den behöriga elektrikern och han såg absolut inga elektriska eller säkerhetsmässiga problem med att dra matningen till uttaget från manöverpanelen.

nizzehult
Så här blev det. Från vänster:
Matning till uttaget som sitter rakt ovanför. 3x2.5
Inkommande från elcentral 5x2.5
Till bastuaggregat 5x2.5
Till vägguttag för trafo till bastubelysning, sitter ovanför bastutaket 3x1.5
Till ånggenerator vid bastuaggregat 5x2.5
Till termostat 4x0,5 (signalkabel)

Dessa kablar ska sen i i motsvarande hål på styrenheten.
Behörig elektriker har godkänt detta.

Rakt under denna sitter sen brytaren till belysningen.

En bild av en vägg under konstruktion med isolering, tomma rörledningar och elektriska dosor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.