16 057 läst ·
13 svar
16k läst
13 svar
Gömma oanvända dosor?
Enklast: Bara tapetsera över. Syns nästan ingenting.. Men då går det ju hål om man råkar stöta mot.
Näst enklast: Sätt ett doslock över och tapetsera över. Syns litegran men inte så farligt.
Snyggast: Om de ska vara på en fin fondvägg eller dyligt, slit loss/tryck in dosan, gipsa igen hålet, spackla, slipa, tapetsera. Fast med detta alternativ kan du aldrig (inte så enkelt iaf) ångra dig en vacker dag att du vill ha ett uttag där igen.
Kan även gå att fylla dosan med spackel/hus-fix eller dyligt och sedan spackla/slipa/tapetsera.
Näst enklast: Sätt ett doslock över och tapetsera över. Syns litegran men inte så farligt.
Snyggast: Om de ska vara på en fin fondvägg eller dyligt, slit loss/tryck in dosan, gipsa igen hålet, spackla, slipa, tapetsera. Fast med detta alternativ kan du aldrig (inte så enkelt iaf) ångra dig en vacker dag att du vill ha ett uttag där igen.
Kan även gå att fylla dosan med spackel/hus-fix eller dyligt och sedan spackla/slipa/tapetsera.
Ibland har man ju tur att dosorna sitter monterade lite för långt in. Isf kan man skära till ett täcklock så att det får samma ytterdia som dosan och hamna i kant med väggen och montera tillbaka med skruvar och allt. (i princip som en distansring fast utan hål i mitten) Det ultimata isf är om du dessutom kan spackla det helt jämnt utanpå täcklocket så synd inget alls. Men som vanligt beror ju allt på vilka förutsättningar som finns samt huruvida du eller framtida ägare någonsin kommer att vilja/behöva koppla in det igen.
Jag sågade en gipsbit lika stor som hålet i dosan, sprutade lite byggskum i dosan och satte dit gipsbiten och skruvade en list över. Byggskummet expanderar ju och trycker ut gipsbiten mot listen. När det hade torkat var gipsbiten helt plan med väggen, bara att skruva bort listen och spackla kanterna.... och om man tejpar hålen till elrören lär det ju inte vara omöjligt att pilla ut skummet och återanvända dosan (om man kan hitta den
)
Skall jag använda dem igen, så måste jag dra nya rör ändå. Rören är borta i bägge ändarna. Det var en grupp som hade en tvåpolig brytare, en termostat och en kopplingsdosa, allt för takvärmen. Nu så är takvärmen borta, och röret snodde jag till några hörnboxar och lite belysning i köket.
Fylla hela hålet med byggfix eller gipsbruk?
Tack för alla tips förresten!
Fylla hela hålet med byggfix eller gipsbruk?
Tack för alla tips förresten!
Lyfter upp den här 14 år gamla tråden gjorde av min namne då jag undrar samma sak. Är det fortfarande samma tillvägagångssätt som gäller?
Tidigare ägare drog rör och dosor för högtalarkablar som jag inte använder och aldrig kommer använda. Fem stycken dosor totalt i golvhöjd på väggen, varav tre är placerade i mitten efter varandra. En dosa sitter dessutom lite snett och sticker ut 5 mm.
Är det bara att med våld försöka trycka in dosorna, fylla igen med gipsbruk och sen avsluta med spackel innan man tapetserar? Det finns inte doslock som är tänkta att vara infällda och inte bygger ut?
Tidigare ägare drog rör och dosor för högtalarkablar som jag inte använder och aldrig kommer använda. Fem stycken dosor totalt i golvhöjd på väggen, varav tre är placerade i mitten efter varandra. En dosa sitter dessutom lite snett och sticker ut 5 mm.
Är det bara att med våld försöka trycka in dosorna, fylla igen med gipsbruk och sen avsluta med spackel innan man tapetserar? Det finns inte doslock som är tänkta att vara infällda och inte bygger ut?
Jag har fyllt med gipsbruk och spacklat. Blir bra. Operationen tar runt 15 minuter (gipsklump in 2 min, slipa 1 min, lite mer gips 2 min, slipa 1 min, spackla 2 min, slipa 1 min, spackla 1 min , slipa 1 min, spackla 1 min, slipa 1 min) + torktider.M M_H skrev:Lyfter upp den här 14 år gamla tråden gjorde av min namne då jag undrar samma sak. Är det fortfarande samma tillvägagångssätt som gäller?
Tidigare ägare drog rör och dosor för högtalarkablar som jag inte använder och aldrig kommer använda. Fem stycken dosor totalt i golvhöjd på väggen, varav tre är placerade i mitten efter varandra. En dosa sitter dessutom lite snett och sticker ut 5 mm.
Är det bara att med våld försöka trycka in dosorna, fylla igen med gipsbruk och sen avsluta med spackel innan man tapetserar? Det finns inte doslock som är tänkta att vara infällda och inte bygger ut?
Klicka här för att svara