snaggletooth
snaggletooth: Kabelvalet är ok (y) Men du måste jobba på allt det andra innan du blir godkänd, så gör om och gör rätt.
7 svar · 10,2k läst
·
Demmpa
Demmpa: Varför skulle det se konstigt ut med en gruppcentral i radhusgarage? Undvik flera grupper i samma kanalisation om det är FK-tråd, är det en kabel per grupp så går det bra. Gruppcentralen i garaget bör mata garage & ute, men inget inne i huset. Det är bättre att gruppcentralerna kopplas parallellt än serie (undercentral), då kan man slå ifrån den ena men ända ha den andra kvar i
2 svar · 1,7k läst
T
[TBoC]Razor: [citat] Som sagt så handlar det inte om att 4mm2 behövs utan att det kanske kommer att behövas. Och jag har mer än gärna en för kraftig kabel som avsäkras lågt nu så kan man bara byta säkring om man behöver mer kräm än att göra om alltihop om det skulle behövas. Som det ser ut nu så ska inget kopplas in i trefasuttaget för jag har inget som går på trefas ännu men jag skulle
6 svar · 1,5k läst
snaggletooth
snaggletooth: Finns redan en tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/eon-elna.474139/#post-5011188
1 svar · 3,5k läst
A
asfaltsbarn1: Nu ligger bilderna där
2 svar · 3,6k läst
·
S
skyisthelimit: [citat] Haha, nä förstår att du inte förstår... har väl något att göra med den tillfredsställelse det ger att se det färdiga resultatet, en del målar tavlor, andra polerar bilen, en del spelar dataspel. Jag dömmer ingen så länge man blir lycklig.... :)
10 svar · 6,1k läst
H
Hensås: Tackar för svaren!
8 svar · 2,4k läst
tommib
tommib: Äsch, det stämmer. Det är 24 VAC och jag som såg fel. Synd.
7 svar · 2,6k läst
·
Peter2400
Peter2400: [citat] Ett valfritt shelly relä fixar det där, ett sånt här tex. https://www.styrahem.se/p/451/infalld-strombrytare-1-kanal-potentialfri-wifi-shelly-1
7 svar · 3,6k läst
·
F
FM321: [citat] Tack för hjälpen och tipsen! Funkade kanon.
2 svar · 7,4k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Fast om den där lamphållaren är lika normal som den ser ut är den lättöppnad om man trycker ner "låsblecket" som flera nämner. (y)
13 svar · 3,0k läst
·
E
elmont: [citat] Om det inte finns en riktig plint att ansluta till så kan man endera sätta dit en plint eller som du skriver montera på "slackar" på matningen med hjälp av typ Wago 221
6 svar · 2,2k läst
·
Huddingebo
Huddingebo: [citat] Ok tack! Det är grillelementet som används vid snabbstarten. Testar att byta det.
7 svar · 2,1k läst
G
gråsten: [citat] denna modell D792 säljs även av Honeywell och är den enda av de ringklockor jag samlat på mig som fungerar på traditionellt vis. Fungerar med både växelström och likström. Flera andra ringklockor saknar intermittent brytning via spole och reläkontakt. De fungerar genom det växlande magnetfältet 50 Hz i spolen som driver en rörlig kärna.
16 svar · 2,7k läst
T
Testarn123: [citat] [citat] Tack för tipset, tyvärr går det bara tunna trådar från centralen till kapslingen, så kan inte köra 230 dit, det försvårar det lite ytterligare. Hur snyggt blir det att skruva fast den där på en skena i centralen? Kommer se livsfarligt ut ;) men det är ett alternativ iallafall, tack!
10 svar · 4,0k läst
·
T
toolman77: [citat] 4kW trefas är inga problem med en 16 handske men 4kW är för mycket på en fas.
12 svar · 2,7k läst
P
Putteman: [citat] Så sant, för och nackdelar. Jag har valt att ha några PSA för att få mer uppdelat vad gäller läckströmmar osv, dock med den uppenbara nackdelen att det blir svårare att upptäcka när det löser ut något.
6 svar · 1,8k läst
S
steve5432: Fundera på hur man på bästa sätt kan förbereda för solpaneler på ett tak till utbyggnad som kommer att ha saxtakstolar, och alltså ingen vind man kan krypa in i. Man vill dra likströmskablarna från yttertaket in till det befintliga husets kattvind och därefter finns det förberedda kabelkanaler till växelriktaren. Fungerar det med en vanlig 16mm slang som sen tätas i genomföringen
0 svar · 789 läst
TRJBerg
TRJBerg: F n är det 15 grader inne från mitten på dagen till sent på kvällen. Fortfarande är bergvp o cirkpump avstängd melkan 7 o 20. Har luftvpn på hela tiden, men eftersom den sitter i hallen där trapphuset är värmer den mest de övre våningarna. Mellan 7 o 20 drar jag ung 2,3 kW (total elförbrukning) numera. Resten av tiden drar jag mellan drygt 6,5 kW o drygt 9,5 kW.
29 svar · 4,9k läst
·
C
chokonanana: Vi installerade DIM-02 och i appen är det möjligt att välja "ej dimbar led-ljuskälla" på max 15w. Bifogar en bild om någon annan har samma fundering. Just i vårat fall kommer vi ha fönsterbelysning så 15w räcker gott och väl. Men när jag läser runt omkring så rekommenderas det inte att använda ej-dimbar last med en dimbar puck. Vem är det som kan ta skada av den kombinationen? Är
3 svar · 3,4k läst
·
D
datja: [citat] Jag tänkte på kontakterna. Men du vet bäst hur det ser ut hos dig.
15 svar · 3,9k läst
·
J
jofrsk: [citat] Hur kommer ni till meny 4, har samma felkod men lyckas inte hitta denna meny.
3 svar · 10,7k läst
·
Cheesen
Cheesen: [citat] Hände i vårt kvarter två gånger i våras. Men det var första gången jag vart med om att nätet tappat en fas. Gissa om jag var frustrerad när jag hade bytt och testat 5 olika säkringar och tog fram mätaren och insåg hur det låg till.
18 svar · 13,1k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jag gissar på att du har halogen med G4-sockel. Dessa socklar är kända för att glappa, vilket kan starta efter att det blivit varmt. Byt lampa. Men det kan lika gärna vara LED med enskilda drivdon som spökar. Då är det byte av dessa som gäller. Annars behöver du definiera "blinka" lite mer, och beskriva vad det är du har, armaturer, drivdon, dimmer.
1 svar · 1,2k läst
L
Loopi: Tack för er hjälp! Tyvärr var det inte sladden det var fel på tydligen, så nu blir det att fortsätta felsökningen. Slänger ut det här ifall någon mot all förmodan har en: jag skulle behöva en pedal till en gammal Pfaff 95. De är svåra att få tag på, i alla fall där jag sökt och ringt till. Alternativ två är nu att köpa en pedal till annat märke och koppla om sladden till
10 svar · 2,2k läst
·
P
pennan1: Tack för alla svar! Ja batterierna är bytta. Det knäpper till efter ca 1 sekund den slocknar den så det är antagligen som i svaret ovan. Det är i badrummet och inbyggt med silikon i skarvarna
5 svar · 1,5k läst
·
E
etompau: OK, den finns i två varianter. Hur blir dragavlastningen om du stänger locket över plinten? Någon jord ska ej anslutas.
3 svar · 838 läst
·
E
etompau: På något sätt flyter det en ström i kretsen med ljuskällan och mottagaren.
3 svar · 1,0k läst
·
J
jonaserik: [citat] Varför göra en höna av en fjäder med en massa borrhål eller dylikt, när det enklaste är en klisterkrok över hålet.
7 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.