El
petersv: Jag stod och hjälpte till att hålla nere elden från grannens garage i väntan på brandkåren och fick en liten sniff av röken. Jag vill inte tänka på hur det hade varit inomhus, det måste vara risk att man inte kan ta sig ut alls.
pallipilot: [citat] Det ska bli spännande att se vad jag får ut av det här systemet i vinter. Solcellerna är av ny teknik gjorda av plastmaterial med en grov yta och 24% verkningsgrad. Det finns 256 celler i varje panel.
LarsOJ: OK, tack. Skall se om det går att få tag i något av det... Skippar elverk.. mvh Lars
Mikael 81: Ett av rummen i källaren här hade ett uppreglat innertak som vi tagit bort i samband med påbörjad renovering. Nu ser jag att elen i taket satt i en dosa utan lock. [bild] Jag har nu två funderingar. Dels om det går att få tag på doslock som passar på sådana gamla dosor, dels om det är möjligt (och värt besväret) att istället byta ut dosan till en modernare större för att
civilingenjören: elbutik.se: 89 kr/m hemmatema.se: 94 kr/m www.eldirekt.se: 95 kr/m
DanielBl: Bra tips! Ska kolla, pumpen är ny sen i somras, det är en djupbrunnspump istället för ejektorpump nu. Det är i stugan utanför Boden och jag bor i Sigtuna så det blir att kolla i jul. Är lite rädd för att de inte fick ner pumpen nog djupt, den hade tydligen fastnat på ca 12m så i värsta fall går den torr. Borrhålet är ca 60 m, dock är det vatten upp till kanten när man kollar.
Mikael 81: Du har timpris, men de skriver inte ut varje timme för sig på fakturan utan slår ihop, i ditt fall två månader i taget och redovisar ditt personliga genomsnittspris. Hur har dina fakturor sett ut tidigare?
jonaserik: JaJa svårt fall doktorn grät. tror inte vi behöver diskutera detta mera, upp till var och en att ta åt sig av det vi framfört. Och tänka lite på hur ett hus är byggt i bjälklaget.;);)
Martin Lundmark: [citat] Hej kenneths Frågan om läckström i kombination med jordfelsbrytare (jordfelsövervakning) förändrades i och med att switchtekniken började införas för drygt 40 år sedan. Ämnet är nog för många, väldigt omfattande, men jag skall försöka beskriva det kortfattat.:) Switchteknik är en effektiv metod att styra elektrisk effekt med minimala förluster men nackdelen är att man
hempularen: [citat] Den mätningen säger inte så mycket. Det är resistans mot jord som är det intressanta. Men även om en multimeter visar oändlig resistans, så kan det finnas ett fel på isoleringen. Det är vanligt med skador på isolering där ledarna kanske ligger några 10 del millimeter isär (tänk spricka). En hög spänning kan då "hoppa över gapet" (I vacuum har man en isolering på ca
irrbloss: [citat] Smart, nu har jag dock redan haft sönder så hålet blir för stort. Kanske kan köpa till sådan här: https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/monteringsdetaljer/kabelgenomforing-10-pack-2000021896 Och sedan skära upp ett hål lämpligt för kabeldiametern. Sedan snitta den från mitten ut till kanten på ett ställe och trä över kabeln och sedan passa in den i dosan. Först
Logad: Det är en spartransformator, dvs den har bara en lindning försedd med uttag för de olika spänningarna. Det är extremt sällsynt att sådana ger upp om de har en säkring på sig vilket denna har, svarta saken på översidan. Dessutom brukar trasiga transformatorer se brända ut, denna ser frisk ut. Fläktmotorn är jag ganska säker på eller dess kondensator om det inte är en
Toker_99: Jag har ett skymningsrelä som styr belysningen på garagefasaden, och ett nexa med fjärrkontroll och timer som styr den på huset. Jag skulle vilja att skymningsrelät ska styra allt så lamporna blir synkade och att jag slipper ställa om tiden varje vecka nu när det blir mörkare och mörkare. Jag provade nexas egna relä men blev inte alls nöjd. Så jag skulle behöva ha nån sändare som
Bo.Siltberg: Det finns inga direkta säkerhetsregler för tvättstugor såsom det finns för badrum, inga områden med särskilda regler och krav på kapslingsklass etc. Du får själv avgöra ifall placeringen är lämplig map slag och vatten och se till att de hamnar skyddat där man inte normalt spolar vatten. Vattenläckor behöver man inte ta hänsyn till, för det är ingenting normalt. Men om du
hempularen: Det är så moderna elradiatorer fungerar, ger jämnare värme än att bara brassa på tills rätt temp. uppnåtts.
Xanthopteryx: [citat] Dålig lärare då som inte konstruerar frågor som kräver analys och tankeförmåga och kunskap och förståelse för formlerna. Vår lärare, jag lovar att hade du bara samlingen kunde du inte lösa. Du behövde förstå hur man använder det, vilket inbegriper härledning, samband med mera. Var så skönt dock att kunna fokusera på den biten och slippa memorera skitsaker som formler,
dalldalldall: Fick mail ifrån eon i förra veckan, dom hade varit i kontakt med företaget som monterat nya skåpet, och se på fan, fel har begåtts. Montör på väg för att ändra säkringar/passkontakter till 16 a igen. Blev även uppringd av montören som bad om ursäkt, mailade eon igen o ville ha nån form av kompensation eller en ursäkt för det urusla bemötandet jag fått hela tiden genom detta
JLyck: Studera @etompau bild längre upp. Förstår du inte den, så lämna över detta till någon annan.
BirgitS: Vi har haft en äldre modell som ser ut ungefär som https://www.clasohlson.com/se/LED-belysning-med-sensor/p/36-6705 och den laddade vi batterierna på var tredje månad.
Tompafix: [citat] Köpa ny skrivbordslampa? Annars måste lampan upp på högre höjd om den ska täcka en större yta.
pungsparkkxD: Bara att använda hålen i hörnet på dimmern, borra plugga skruva fast, brukar räcka med 2 av 4 hål
Magnus E K: Troligen betydligt mindre skillnad om den gamla är i gott skick (inte proppfull med damm). Kyl och frys har blivit snålare mycket tack vare bättre isolering vilket inte är relevant för en avfuktare.
Mikael_L: [citat] Då låter det som att det har kopplats in jordat uttag med tvåledare, utan jord. Och då troligen ett ojordat jordat uttag i ett rum med andra ojordade uttag, vilket innebär 2 ytterligare fel. Be firman komma tillbaka och fixa, chefen ska komma, annars anmäler du till elsäkerhetsverket.
Avarell_Dalton: Och det står med all säkerhet " 1500 kronor rabatt idag" imorgon och ałla andra dagar. Sånt stör mig. Men ts frågade om verket och inte butiken men det kanske är samma
Tompafix: [citat] Just precis. Inga klammer i skåp, felaktigt doslock. Även hur kablarna är böjda på väggen är slarvigt utfört ( vilket iofs vissa elektriker också kan slarva med.)
Totte_S: Det finns öppningsbara förskruvningar om du är angelägen om att få det tätt på riktigt. Bjuder på ett exempel: