El
Zixten: Fixa någon form av elmätare på värmen där ni kan plocka ut elåtgång per vecka, sen får fixa ett närvaroschema. Så alla som varit där V1 delar på kostnaden för den veckan osv. Finns det inte någon bra solvärme man kan installera, då blir det bara el till en cirkulationspump ni behöver dela på
Fideliox: [citat] Tak uttaget har inget med lampan att göra annat än att det är där jag vill koppla in den. Men då förstår jag att jorden på stickproppen ska kopplas samman med jorden på stången så att säga!
Fotografen: "Kanske". Men helt omöjligt att svara närmare på utan mer info. Hur långt från duschen? Finns jordfelsbrytare? Hur är de matade, via brytare? Är de öht kopplade någonstans? Sedan är de klämda bakom badrumsskåpet, de måste först friläggas och få någonslags yttermantel eller dosa över utloppen innan man går vidare.
jansen: Vet faktiskt inte vad som var problemet eftersom jag tog en ny tråd och satte från den plinten. Kan vara så att han hade rätt helt enkelt
Bo.Siltberg: Det finns inget direkt förbud. Allt går bara man utför det bra. Om det handlar om ett större antal skarvar bör man fundera på någon slags radplint. Annars brukar jag pressa skarvhylsor då de tar minst plats. Att skarva en ledare ska inte förväxlas med att "koppla", t.ex koppla ihop en tändtråd i två ledningar. Man ska vara restriktiv med att använda elcentralen som kopplingsdosa,
Mikael_L: Att de särar på sig INNE i toppklämman spelar ingen roll. Kontaktfunktionen i toppklämma och snabbanslutning på apparater är att ett plåtbleck lite liknande en kniv fälls över kardelerna och tränger in något lite i kopparn. Om vi kikar lite på hur en toppklämma ser ut och fungerar [bild] Så inser man att det blir bättre kontakt ifall kardelerna plattas ut under kontaktblecket så
Bo.Siltberg: Spänningen får enligt normen variera med -14 % till +10 % vilket alltså innebär 198 till 253 V. Högre spänning än så kan vara hälsovådligt för apparater, men det flesta klarar betydligt lägre spänning än 198 V.
jonaserik: [citat] Hen hade inga andra färger i fickan så det blev bara svarta. Inger formellt fel, bara visuellt och mäts upp vid ny inkoppling.
robras1: Kan det vara den lilla armen av plåt ( vid skiftnyckeln) som rör sig vid stängning av överdelen av fläkten och trycker igång brytaren?
Tompafix: [citat] Ja det sitter en röd lapp där som ej går att läsa igenom plasten. Får bryta strömmen och öppna upp kapsling vid lämpligt tillfälle.
A.Barman: Min 11kw wallbox matas med en 20mm flexslang med 5*2.5
tommib: [citat] Vid ett jordfel mellan nolla och jord är det praktiskt att kunna bryta bort även nollan för att slippa att JFB löser ut. Ännu bättre är för all del att lägga uteelen på en (eller flera) egen JFB, som då automatiskt också kommer bryta nollan.
gone_fishing: Det verkar vara rätt vanligt att "folk" sätter dit nya moderna uttag när de målar om/tapetserar och missar att det ibland i gamla hus ska/kan vara ojordat och så köper de fel uttag och monterar. När det gäller el får man inte göra fel. Sett det flera gånger. Nära att grannen gjorde det i höstas men jag sa stopp.
Kallebo: Nu har det gått ett halvår sedan TS ställde frågan. Jag har ett garoskåp som jag är nöjd med.
Pelle123456789123456789: Tack! :) Jag kan prova med det. Vill bara dubbelkolla att det är vid själva on/off-knappen som jag ska testa 5 56. Det blir inte kortslutning eller nåt sånt då? Eller måste jag stänga av elen till fläkten först?
Ulltand: [citat] Om 3x10 ampere räcker för lasten skulle jag inte vara orolig och hade själv då lagt 5G2,5 mm2, även om det kanske är onödigt. Edit. Du skulle ju ha en egen central kom jag på. Då är det inte optimalt att 10 ampere i båda änden av kabeln utan bättre med 16 ampere i den matande centralen. 2,5 kvmm räcker ju nominellt även för det men om det kan behöva beräknas
Kjell_G: [citat] Kanske svårt att utesluta något i en framtid man inte vet så mycket om. Tveksam till sensor, badrummet är på bv och sovrum på öv, så sällan någon går dit på natten, förstavalet är badrum på öv då. Belysningen är integrerad LED och drar väl inte så mycket? Enligt elektrikern funkar det med av/på i mobilen men det förutsätter förstås att man upptäcker att
Fredrik K80: [citat] Funderade först på det. Antingen en 2 polig - modell vridbrytare eller ännu bättre - säkerhetsbrytare. Samtidigt kom jag fram till att frånskiljning kunde göras enkelt med dvärgbrytaren i centralen så därför blev det ”bara ” kopplingsdosa
-MH-: Jag försöker förstå hur det funkar, och varför det är gjort som det är gjort. Just nu ding-dongar det på ett ställe när man tycker på en knapp. Trodde först det hade med larmet att göra eftersom det var inkopplat på primärsidan på en av transformatorerna, men det var ju bara en vidarekoppling av 230V (där de hade skitit i att ta med jorden till larmskåpet i plåt...)
Ironside: Kopplade bort dimmern och nu fungerar allt som vi önskar igen. :)
elmont: Jag vill bara påpeka att tex JULA även har kvalitets dimrar i sitt sortiment, tex ELKO, SCHNEIDER, VADSBO
Projektmannen: Ok låter bra. Men jag ökar nog på till 16 amp. Känns tryggare så.
Fotografen: [citat] Enkel dörrklocka med trafo blir antik...;)
Utopiazz: I mitt fall hade en hermetiskt sluten lösning varit enkel. Slangen ligger obruten 25 meter mellan markmätarskåp och Vattenfalls skåp i gatan. I v Vattenfalls skåp avslutades röret 25 cm över marknivå men i mitt skåp en bra bit under marknivå. Inte heller tätade man mot inträngande grus och sand i änden som ligger under mark
addee: [citat] Ok, finns tyvärr ingen gemensam punkt då det är 3 ledare hela vägen ut från kontrollenheten på väggen hela väggen in i reläet vid fläkten. Är lite trångt för att komma åt kablar mellan reläet i fläkten samt själva fläktmotorn.