K
Karl Kr: [citat] Tack! Jag har dock läst någonstans att man faktiskt numer får dela en anslutning. Ny lagstiftning som egentligen har att göra med möjligheterna att tex bygga en gemensam solpanelsanläggning, vindsnurra etc. Men kan inte hitta igen det nu...
4 svar · 2,1k läst
Promiscuos Monkey
Promiscuos Monkey: Ja, det var ju enkelt och bra Det finns inte bättre forum än det här Stort Tack!
3 svar · 709 läst
J
joasag: [citat] Det låter som det inte är någon idé att testa. Attans, det får kanske bli något från Jula då för 199kr.
2 svar · 1,0k läst
M
Micke_TH: [citat] Är ingen elektriker, men ska det behöva vara så avancerat? :) Frågan är var den bruna kabeln från termostaten samt den vita från värmekabeln ska kopplas in i "plinten". [bild]
6 svar · 2,8k läst
·
useless
useless: https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/chassidelar/fjadringar/spiralfjadrar/spiralfjader-2000032484
23 svar · 11,3k läst
·
GK100
GK100: Som HSP skrev tidigare vad ingick i såfall i dem och hur passar det i ditt fall? Det du nämner är generellt sett för lågt i de flesta lägen.
25 svar · 4,2k läst
·
tommib
tommib: Ta hellre den som heter Zero 70 om den får plats. Annars måste du räkna eller hitta en annan.
5 svar · 1,4k läst
·
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Skönt att det funkar bra, det är inte alltid det gör det. Inte 100% i alla fall. I en jalusiaktor får man ställa in gångtid på t.ex. en rullgardin och det är den tiden som styr visning av status 0-100% öppning i en visualisering. Så systemet vet inte om rullgardinen verkligen är i det läget som den tror att den är. //Patrik
24 svar · 16,4k läst
·
GK100
GK100: Du får koppla spjällmotorn via en växlande kontakt på ett relä som du manövrerar med tex brännare till så är det lika enkelt som spjäll med fjäderåtergång. Det är säkert både billigare och mer utbud av den typen ställdon också.
11 svar · 1,4k läst
Mikael_L
Mikael_L: Nä, handbromswago är godkänt. Just därför valde jag att skriva "att det krävs verktyg eller motsvarande ingrepp för att bryta." Dvs, att det är uppenbart att det är isärkoppling av ledare som ska vara ihopkopplade man håller på med.
9 svar · 4,8k läst
·
P
polarsson: Ok! Tack båda för snabba svar!
4 svar · 942 läst
·
blackarrow
blackarrow: Är kablarna klämda i samma kabelsko som den grova kabeln? Vart går den grova svarta kabeln? I manualen är det ritat som den går in i maskinen och plinten bara är en just plint med olika många plintar 3 till 5 beroende på antal faser och land. Det finns även bilder tryckta i plasten. Kan du ta några bättre bilder på dem? (Annars skulle man nog förvänta sig att det är
8 svar · 1,1k läst
·
A
Avemo: Det finns ju knappast några nackdelar med att använda en isolerad skruvmejsel. Men det är en liten detalj vid sidan av det stora att man inte skall jobba under spänning.
27 svar · 4,5k läst
·
nizzehult
nizzehult: Så här blev det. Från vänster: Matning till uttaget som sitter rakt ovanför. 3x2.5 Inkommande från elcentral 5x2.5 Till bastuaggregat 5x2.5 Till vägguttag för trafo till bastubelysning, sitter ovanför bastutaket 3x1.5 Till ånggenerator vid bastuaggregat 5x2.5 Till termostat 4x0,5 (signalkabel) Dessa kablar ska sen i i motsvarande hål på styrenheten. Behörig elektriker har godkänt
27 svar · 5,8k läst
·
tommib
tommib: Aldrig sett de där kontakterna lösa. Du får köpa kortaste möjliga sladden och sedan skarva med krympslang med lim. Jag trodde att de flesta sådana där slingor var 31 V nuförtiden.
1 svar · 780 läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Enligt badrumsreglerna får den sitta kvar. Om det är lämpligt kan diskuteras. Frågan är hur mycket mer som både anslutningsdosan och TM blir utsatt för vatten? De duschdörrar ni har idag gör nog att det är torrt utanför? Vad för slags skydd blir det med badkaret? Sladden behöver ett skydd så att man inte rycker i den av misstag, t.ex en fastskruvad kabelkanal. Det är bra om sladden
1 svar · 1,6k läst
·
tommib
tommib: Jag ser inte heller varför du inte skulle vilja ha en JFB. En åttaplatsers kapsling rymmer bekvämt en JFB och en trepolig dvärgbrytare. Det bör du kunna knö in någonstans. Bäst är förstås en (eller egentligen flera) JFB för hus och uttag så att alla uttag är skyddade. Rent formellt skulle jag också säga att ett trefasuttag där det inte tidigare funnits ett inte är en mindre
3 svar · 1,1k läst
Logad
Logad: [citat] Då ska inte uttagen vara av jordad typ.
8 svar · 1,1k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Vet du då vilken impedans i skyddsledaren som är ok? Annars är det meningslöst att mäta. En eurotester är ett dödligt vapen i händerna på okunniga (ursäkta). Vad det (villkoren för automatisk frånkoppling) hela går ut på är dels att kontrollera att det finns en skyddsledare och att kontrollera att kortslutningsströmmen är tillräckligt hög för att lösa överströmsskydden i
7 svar · 4,0k läst
·
A
Amrich: Strålande, tack för all hjälp! Ibland önskar jag att man bara kunde acceptera funktionen hos en produkt utan att känna att man behöver veta exakt hur den fungerar men har man väl börjat fundera är det kört… :)
5 svar · 1,9k läst
·
GK100
GK100: [citat] Plint 2 har ingen funktion i någon av kopplingarna på etiketten du får se det så och sen behöver du inte ändra något där. Det enda är om man vill fördela om lasten mellan faserna och har gjuten stickpropp. Då kan det ju passa att skifta på plinten.
14 svar · 2,9k läst
·
T
tergo: finns där bara två kablar så spelar det ingen roll hur du sätter fas o nolla
9 svar · 3,8k läst
·
M
Magnus Koldemar: Tack igen! Låter som en alldeles utmärkt lösning. Ska bara klura ut om min spånsug har nollspänningsutlösning eller ej.
5 svar · 2,1k läst
·
S
SverreK: Fick tag på ”rätt” grejjor från en nätbutik i Schweiz . Men nu är mitt nätverksskåp äntligen i ordning efter rättelse av 10 års fix å trix. .
9 svar · 2,0k läst
·
snaggletooth
snaggletooth: Gissningsvis är tändaren av piezo-elektrisk typ som genererar högspänning över ett gnistgap. Strömstöten i gnistgapet genererar i sin tur en elektromagnetisk puls (en radiosignal enkelt uttryckt) som påverkar elektroniken i julbyn så ingen magi här inte.
2 svar · 756 läst
·
blackarrow
blackarrow: Någon reservdel till någon annan transportör kanske? Kolla med Bonden. ;)
4 svar · 846 läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Jag gjorde faktiskt den missen själv. Vi var naturligtvis fattiga när vi flyttade in så ett uttag som var sprucket bytte jag ut till Malmbergs. Efter några år av svärande så fick jag byta ut det igen till Eljo (numer Schneider). Oavsett hur man räknar så är det billigare att köpa ett dyrt uttag, än först ett billigt, och sedan samma dyra man kunde köpt från början. Mitt
2 svar · 3,5k läst
H
hempularen: I vilket sammanhang har du kommit över ordet? Som sagt en googling verkar bara träffa antika telekopplingsutrustningar.
3 svar · 1,6k läst
E
E.Dahl: [citat] Tack för tydligt svar!
7 svar · 1,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.