3 082 läst ·
36 svar
3k läst
36 svar
Bygg el
Sida 1 av 3
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag funderar på om elcentralen för bygg el. Måste det finnas plats för mätare eller hur fungerar det?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Som jag trodde!
Ska du bygga nytt överväg ett markmätarskåp vid tomtgräns. Då får du "vanlig" el och ingen byggel. Du behöver sen inte blanda in nätägaren framöver heller om du vill koppla om efter elmätaren. Bara fördelar i min värld skulle jag säga.
En nack del kan ju vara att Du får ansvar för kabel från tomt gräns till huvud central.Purre skrev:
Vad gör ni då denna havererar?
Är det lösvirke så sätt fasad skåpet direkt på plats provisoriskt upphängt och bygg in det efterhand som bygget fortskrider.E elmont skrev:
Ingen omkoppling till och från byggel.
Ingen hyra byggel.
Ingen dyr elkostnad för byggel
En nedgrävd kabel går sällan sönder av sig själv. Oftast är det något arbete kring den som gör att den går sönder. Dessutom brukar man dra nya matningar i rör och då behöver man ingen grävmaskin (observera stavningen) för att byta.E El-Löken66 skrev:
Om kabeln går sönder behövs det en grävmaskin.R roli skrev:
Är allt ordentligt och orört bör ju kabel klara sej.
Om den läggs bland vassa stenar inte så bra.
Då den skadas i mark skarvas den på plats och du får en svag punkt.
Du över skattar rörens funktion, du trodde det gick dra från mätare skåp till huvud central. Detr barra att för glömma.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Eftersom vi framförallt pratar om nybygge så är.det stor chans att grävaren är skyldig.
Annars är det ganska ovanligt att en kabel går sönder bara för att dem ligger där. Även om det händer
Annars är det ganska ovanligt att en kabel går sönder bara för att dem ligger där. Även om det händer
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
om en kabel skarvas så är skarvningen som görs idag tämligen säker.E El-Löken66 skrev:Om kabeln går sönder behövs det en grävmaskin.
Är allt ordentligt och orört bör ju kabel klara sej.
Om den läggs bland vassa stenar inte så bra.
Då den skadas i mark skarvas den på plats och du får en svag punkt.
Du över skattar rörens funktion, du trodde det gick dra från mätare skåp till huvud central. Detr barra att för glömma.
Det hjälper inte, du har nu detta ansvar för denna mark kabel, det är allt jag säjer.Bananskalare skrev:
Du kan ej jämt föra hel kabel med skarvad.Bananskalare skrev:
Är det en snöig dag eller slapp, okunnig och stressad elektriker så blir det inte bra.
Om det är bra, perfekt kan du bara räkna att det håller 50 år men kabeln i sej 100.