Jag funderar på om elcentralen för bygg el. Måste det finnas plats för mätare eller hur fungerar det?
 
E
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag funderar på om elcentralen för bygg el. Måste det finnas plats för mätare eller hur fungerar det?
Om du ska an vända den till bygg el så ja.
Ska du använda den helt privat som en föregrening behövs inge mätare.
 
Som jag trodde!
 
E
Bananskalare Bananskalare skrev:
Som jag trodde!
Vad trodde du?
 
Purre
Ska du bygga nytt överväg ett markmätarskåp vid tomtgräns. Då får du "vanlig" el och ingen byggel. Du behöver sen inte blanda in nätägaren framöver heller om du vill koppla om efter elmätaren. Bara fördelar i min värld skulle jag säga.
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Och kostnaden med ett markskåp i stället för ett väggskåp ökar bara med ca 10 000
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
E
Purre Purre skrev:
Ska du bygga nytt överväg ett markmätarskåp vid tomtgräns. Då får du "vanlig" el och ingen byggel. Du behöver sen inte blanda in nätägaren framöver heller om du vill koppla om efter elmätaren. Bara fördelar i min värld skulle jag säga.
En nack del kan ju vara att Du får ansvar för kabel från tomt gräns till huvud central.
Vad gör ni då denna havererar?
 
E El-Löken66 skrev:
Vad gör ni då denna havererar?
Behöver du fråga det? Man byter eller reparerar.
 
E
R roli skrev:
Behöver du fråga det? Man byter eller reparerar.
Lycka till få dit en gräv maskin lille jul afton. :rofl:
 
E elmont skrev:
Och kostnaden med ett markskåp i stället för ett väggskåp ökar bara med ca 10 000
Är det lösvirke så sätt fasad skåpet direkt på plats provisoriskt upphängt och bygg in det efterhand som bygget fortskrider.
Ingen omkoppling till och från byggel.
Ingen hyra byggel.
Ingen dyr elkostnad för byggel:)
 
E El-Löken66 skrev:
Lycka till få dit en gräv maskin lille jul afton. :rofl:
En nedgrävd kabel går sällan sönder av sig själv. Oftast är det något arbete kring den som gör att den går sönder. Dessutom brukar man dra nya matningar i rör och då behöver man ingen grävmaskin (observera stavningen) för att byta.
 
E
R roli skrev:
En nedgrävd kabel går sällan sönder av sig själv. Oftast är det något arbete kring den som gör att den går sönder. Dessutom brukar man dra nya matningar i rör och då behöver man ingen grävmaskin (observera stavningen) för att byta.
Om kabeln går sönder behövs det en grävmaskin.

Är allt ordentligt och orört bör ju kabel klara sej.
Om den läggs bland vassa stenar inte så bra.
Då den skadas i mark skarvas den på plats och du får en svag punkt.
Du över skattar rörens funktion, du trodde det gick dra från mätare skåp till huvud central. Detr barra att för glömma.
 
Eftersom vi framförallt pratar om nybygge så är.det stor chans att grävaren är skyldig.
Annars är det ganska ovanligt att en kabel går sönder bara för att dem ligger där. Även om det händer
 
E El-Löken66 skrev:
Om kabeln går sönder behövs det en grävmaskin.

Är allt ordentligt och orört bör ju kabel klara sej.
Om den läggs bland vassa stenar inte så bra.
Då den skadas i mark skarvas den på plats och du får en svag punkt.
Du över skattar rörens funktion, du trodde det gick dra från mätare skåp till huvud central. Detr barra att för glömma.
om en kabel skarvas så är skarvningen som görs idag tämligen säker.
 
E
Bananskalare Bananskalare skrev:
Eftersom vi framförallt pratar om nybygge så är.det stor chans att grävaren är skyldig.
Annars är det ganska ovanligt att en kabel går sönder bara för att dem ligger där. Även om det händer
Det hjälper inte, du har nu detta ansvar för denna mark kabel, det är allt jag säjer.

Bananskalare Bananskalare skrev:
om en kabel skarvas så är skarvningen som görs idag tämligen säker.
Du kan ej jämt föra hel kabel med skarvad.
Är det en snöig dag eller slapp, okunnig och stressad elektriker så blir det inte bra.
Om det är bra, perfekt kan du bara räkna att det håller 50 år men kabeln i sej 100.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.