T Tjoa skrev:
Ingen som ens kan killgissa lite?;)
Nej, du behöver ange märkeffekten och driftcyklerna för de tyngre förbrukarna.
Märkeffekt för ren uppvärmning brukar man sedan addera rakt av, men BVP'er är ju lite luriga i att de kan ha tillsatsvärme med hög effekt. Kanske kan man använda en liten reduceringsfaktor där.
Spabadet... 2 - 10 kW?? Vinteruppvärmt?
Önskad maxeffekt till elbilen. Trefas? 13 A per fas tar väldigt mycket av de maximala 25 A du kan få idag.
VVB?
Nyttjandegrad av komplementbyggnaden? Kommer ni att laga mat samtidigt?

Titta på elräkningen. Den ger en fingervisning över medeleffekten för uppvärmning den kallaste månaden. Finns det plats för en fullstor bostadsbyggnad till?

Tumregelmässigt är det trångt att driva två bebodda bostadshus med 25 A, även 35 A är på gränsen om man ska räkna in elbilen.

• Gilla
Elajomannen och 2 till
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
Det finns ombyggnadsatser, så har man ett nytt skåp så går det att uppgradera.
[länk]
Den fungerar väl endast om det är "rätt fabrikat" och "rätt" modell på det befintliga skåpet. I alla fall om man bara vill bygga om rakt av och inte göra modifieringar på div plåtarbeten inne i skåpet

• Gilla
Tjoa
  • Laddar…
Det känns ju som att man ska bygga om skåpet så det klarar 35A och sen börja med 25. Går det på röva är det ju lätt att höja.
Elbilen kan jag ju ställa vilken effekt den ska ta ut, och den har ju oftast hela natten att ladda, så där behöver ju inte effekten vara så hög.

Ombyggnadssatsen passar flera märken ( Garo, Hager, Eldon, Malmberg, m.m. ) då det bygger på att det är din-skenor i skåpen som komponenterna sitter på.
TS skriver att skåpet är bytt för 5 år sen, så jag skulle bli förvånad om det inte går att byta säkrings-element, HB & RQ16.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
T Tjoa skrev:
Hur många kw tål en 25A mot en 35A?
Effekt är ström multiplicerat med spänning.

25 A * 230 V = 5 750 W
35 A * 230 V = 8 050 W

Sen är det ju per fas, så multiplicera med tre för att få totalt för alla faser. Sen förutsätter det såklart att allt är balanserat mellan faserna så du kan utnyttja full ström (även om säkringarna klarar överbelastning ett tag).

• Gilla
Tjoa
  • Laddar…
Har sett en del liknande upplägg. Det brukar kunna gå bra med två hus på 25 A om man inte har för exklusiva vanor och eltung förbrukning. MEN när båda husen ska ladda elbil då kan det bli mycket besvärligt.

Ska igång på Måndag med en sådan utredning och åtgärd. Det som är bra där är att ägaren är tillräckligt insatt för att det inte ska bli tjafs om pengar :oops:

• Gilla
Tjoa
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Har sett en del liknande upplägg. Det brukar kunna gå bra med två hus på 25 A om man inte har för exklusiva vanor och eltung förbrukning. MEN när båda husen ska ladda elbil då kan det bli mycket besvärligt.

Ska igång på Måndag med en sådan utredning och åtgärd. Det som är bra där är att ägaren är tillräckligt insatt för att det inte ska bli tjafs om pengar :oops:
Hur gick din utredning?
Något du vill dela med dig om?
För min del bytte jag till 35A, vilket blir av vilken dag som helst.
Jag kan konstatera att det funkar med 2 hus och elbil på 25A. Men det har inte varit -20 ute än och det är förmodligen då jag behöver de där 35A.

T Tjoa skrev:
Hur gick din utredning?
Något du vill dela med dig om?
För min del bytte jag till 35A, vilket blir av vilken dag som helst.
Jag kan konstatera att det funkar med 2 hus och elbil på 25A. Men det har inte varit -20 ute än och det är förmodligen då jag behöver de där 35A.
Jo det blev ett nytt markmätarskåp. Servisen gick att höja till 35 A. Dubbelladdbox installerad direkt från mätarskåpet, samt lite utbildning i hur man skall tänka vid laddning och vilka begränsningar som finns i den aktuella anläggningen. 35 timmars jobb och totalt 87 000 kr innan bidragsdelen för laddningen. Det blev lätt som en plätt tillslut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.