E
L Lilak skrev:
Jag har absolut ingen aning.
Det är ditt ansvar som med borgare att kunna detta tyvärr.

Tack! Jag ska genast anmäla mig till myndigheterna eftersom jag inte visste detta. Ska bara skriva en gruppförteckning först, så kan jag sitta av båda brotten samtigt.
Ska för säkerhets skull bara kolla så jag inte har råkat bygga in en bebis någonstans, lika bra att sitta av allt på en gång. ;)

• Haha
  • Älska
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
K
L Lilak skrev:
Ska för säkerhets skull bara kolla så jag inte har råkat bygga in en bebis någonstans, lika bra att sitta av allt på en gång. ;)
Aldrig fel med straffrabatt. Är det verkligen olagligt att bygga in bebisen? Så länge man bygger ut den igen då förstås, annars är det kanske olagligt frihetsberövande?

Här med öresundskraft så föreslog de ett markmätarskåp istället för något provisoriskt fasadmätskåp. Står några dm från grunden och känns än så länge väldigt bra! I det hade jag både vanligt uttag och trefas under hela byggtiden med vanligt elabonnemang..[/QUOTE]

Purre
E elmont skrev:
Och kostnaden med ett markskåp i stället för ett väggskåp ökar bara med ca 10 000
Visst är dom dyrare men byggel är dyrare per kWh i regel, kan tillkomma kostnad för hyra av elbjörn, samt att man måste ta ut nätägaren minst 2 gånger i regel vilket inte heller är gratis.

Purre
E El-Löken66 skrev:
En nack del kan ju vara att Du får ansvar för kabel från tomt gräns till huvud central.
Vad gör ni då denna havererar?
Som andra skriver så antingen lagar man den eller byter den. Är det julafton så har nätägaren samma problem som en privatperson. Mitt markmätarskåp har ett cee-uttag på 16A som jag kan dra gummikabel från om det skulle krisa väldigt mycket.

Purre Purre skrev:
Visst är dom dyrare men byggel är dyrare per kWh i regel, kan tillkomma kostnad för hyra av elbjörn, samt att man måste ta ut nätägaren minst 2 gånger i regel vilket inte heller är gratis.
Och jag har absolut inget emot markskåp men den totala elkostnaden för ett nybygge skiljer inte så många kronor beroende på om man har byggström eller ett markskåp. Den stora skilnaden är om man bygger med lösvirke under flera vintermånader eller om man köper ett nyckelfärdig hus som blir klart på en sommarvecka.

Purre
E elmont skrev:
Och jag har absolut inget emot markskåp men den totala elkostnaden för ett nybygge skiljer inte så många kronor beroende på om man har byggström eller ett markskåp. Den stora skilnaden är om man bygger med lösvirke under flera vintermånader eller om man köper ett nyckelfärdig hus som blir klart på en sommarvecka.
Detta säger Gävle energi
"Grundpris: 1.875 kr (1.500 kr exklusive moms). Hyresavgift 168,75 kr (135 kr exklusive moms) /påbörjat dygn. Nätavgift 110 kr (88 kr exklusive moms) /påbörjat dygn. Överföringsavgift 15 öre (12 öre exklusive moms) /kWh."

Detta säger Jämtkraft
"Du betalar för antalet dygn som du använder byggströmmen. Exempel: Hyr du byggström för säkringsstorlek 25A i 60 dagar blir kostnaden cirka 2 770 kronor, exklusive rörligt avgift och elanvändning."

Här är en tråd om kostnad för det där en skriver att det kostade 14000kr för 6 månader, det var dessutom år 2017 då elpriserna var lägre.
https://www.byggahus.se/forum/threads/kostnad-foer-byggstroem-vid-nybyggnation.467139/

Men visst kostnaden är beroende av hur länge man ska ha det och var i landet samt vilken nätägare det gäller. Jag skulle iaf fortfarande överväga det för framtiden om inte annat då man fritt fram kan gräva på sin egna mark utan problem, koppla på ett garage vid ett senare skede också på ett enkelt sätt osv.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.