Tjena,

För induktionshällen har jag ett perilexuttag med 5g 2,5mm. Men hur gör man med varmluftsugnen på ett bra sätt?

I bruksanvisningen står det:
Spänning: 220-240V.
Minsta säkring: 13A.
Total märkeffekt W 2750
Strømledningen (type H05 RR-F 3 x 1.5 mm2 )
https://www.ikea.com/se/sv/p/mattradition-varmluftsugn-svart-80411724/

Även andra ugnar jag kollat på står det 1,5mm. Min tanke var ju att elektrikern skulle dra 5g 2,5mm och sätta ett perilexuttag även för ugnen. Men som jag fattar det blir detta inte korrekt? Med erfarenhet och ovanstående siffror - är det då bättre att sätta ett vanligt schukouttag för ugnen?

Tacksam för svar.

J
Jag är inte elektriker men ugnar brukar ju nu komma med schuko-kontakt. Då är det rimligt att sätta ett sådant uttag. Om jag har förstått det rätt ska det vara ok med 1,5mm2 och 13A-säkring i vissa fall men ska det ändå dras nytt är det väl bra med 3G2,5 och schuko-uttag. Då bör det heller inte vara några problem att säkra med 16A heller, det finns ugnar som kräver det. (Vi har sådana)
Att anslutningskabeln är 1,5mm2 är normalt, det är vanligt att man går ner i dimension på anslutningskabeln jämfört med den fasta installationen.
Den fasta installationen ska ju klara allt du kan koppla in (beroende på säkring), medan anslutningskabeln kan vara dimensionerad efter apparaten.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
En ugn med en vanlig stickpropp får ett vanligt schukouttag matat med 3*2,5 och 16 eller 13 A.
Ibland den tredje fasen från perilexuttaget, hällen brukar nyttja två faser, ibland en egen grupp.
Använd ett uttag med kvalité.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
J jockey_swe skrev:
Tjena,

För induktionshällen har jag ett perilexuttag med 5g 2,5mm. Men hur gör man med varmluftsugnen på ett bra sätt?

Total märkeffekt W 2750
[länk]

Även andra ugnar jag kollat på står det 1,5mm. Min tanke var ju att elektrikern skulle dra 5g 2,5mm och sätta ett perilexuttag även för ugnen. Men som jag fattar det blir detta inte korrekt? Med erfarenhet och ovanstående siffror - är det då bättre att sätta ett vanligt schukouttag för ugnen?

Tacksam för svar.
J jockey_swe skrev:
Tjena,

Total märkeffekt W 2750
[länk]

Tacksam för svar.
Detta skall din elektriker installera om det får plats. Vit väggmonterad sensor för hemautomationssystem i olika vinklar. Säkerhet, modern teknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oftast så är hällarna bara tvåfas. Då använder man den tredje fasen till ugnen. Kolla vad din häll har för specifikationer :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.