Hej, jag ska dra i nya trådar på plan 1 och 2 i vårt hus, byggt 1948, och tänkte kolla om det finns någon/några här som har erfarenhet av dra nytt i gamla metallrör från den tiden och tex vet vad man ev kan smörja in de nya trådarna med, talk eller annat "torrsmörjmedel"? Det blir ju minst en tråd mer på de flesta sträckorna (vägg- och lamputtag är ojordade nu). Jag har inte känt på de befintliga trådarna ännu (vill inte röra dem förrän det är dags att göra dem spänningslösa för gott), men jag misstänker är att det kan gå lite kärvt, rördiametern ser inte ut att vara så väl tilltagen, ca 14-15mm uppskattningsvis, och jag vet inte vilken typ av metall rören är gjorda av.

Sammanfattningsvis tar jag tacksamt emot tips från någon/några som har praktisk erfarenhet sådant/sådana jobb.:)
 
K kenthrosen skrev:
Hej, jag ska dra i nya trådar på plan 1 och 2 i vårt hus, byggt 1948, och tänkte kolla om det finns någon/några här som har erfarenhet av dra nytt i gamla metallrör från den tiden och tex vet vad man ev kan smörja in de nya trådarna med, talk eller annat "torrsmörjmedel"? Det blir ju minst en tråd mer på de flesta sträckorna (vägg- och lamputtag är ojordade nu). Jag har inte känt på de befintliga trådarna ännu (vill inte röra dem förrän det är dags att göra dem spänningslösa för gott), men jag misstänker är att det kan gå lite kärvt, rördiametern ser inte ut att vara så väl tilltagen, ca 14-15mm uppskattningsvis, och jag vet inte vilken typ av metall rören är gjorda av.

Sammanfattningsvis tar jag tacksamt emot tips från någon/några som har praktisk erfarenhet sådant/sådana jobb.:)
Drog senast om i en lägenhet från de årtalet förra veckan. Glidmedel och lång dragfjäder är ju att föredra ifall de släpper när man dra igenom med äldre fk.
 
Som sagt, använd dom g:a trådarna som dragtråd, använd talk så slipper du en massa kladd på dom nya ledningarna, var två en som matar/skjuter på och en som drar.
Tar man några dm kabelskal så kan man fylla det med talk och sätta det i rörändan och blåsa in talk i röret.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
E
E elmont skrev:
Som sagt, använd dom g:a trådarna som dragtråd, använd talk så slipper du en massa kladd på dom nya ledningarna, var två en som matar/skjuter på och en som drar.
Tar man några dm kabelskal så kan man fylla det med talk och sätta det i rörändan och blåsa in talk i röret.
Lyssna till @elmont !
 
Tack ska ni ha för bra info och tips.(y)
 
Varför talk och inte glidmedel för kabel?
 
M -MH- skrev:
Varför talk och inte glidmedel för kabel?
Talken är torr medans glidmedlet är blött och kladdigt. Speciellt i gamla plåtplikarör (tunna plåtrör med tjärpapp på insidan) fungerar talk bättre och är där mycket rensammare. Drar man tex FK/FQ i plaströr kan man med fördel slå i en matsked talk i "plastpåsen" som brukar finnas runt "trådspolen".
 
  • Gilla
Yaken och 2 till
  • Laddar…
S
Gamla plåtrör kan vara vassa, se till att du inte skalar av tråden i öppningarna (åt något håll). Kan vara bra att hålla koll på.
 
Jag har nästan blivit klar att tråda om ett hus från 47 med gamla tyg kablar, i detta fallet var i princip alla eldosor sammankopplade med varandra till o lyckades även hitta en helt oförutsägbar gömd Kopplingsdosa med hjälp av en magnet, fick lyssna var dragteåden fastnade och söka med magnet, men hur som helst använde jag vanligt kabelsmörjmedel det gick hur fin som helst, tog en näs sköljer spruta och en bit smal slang för att få in glidmedlet en bit in i röret och inte bara precis vid öppning. Gick hur fint som helst
 
Vanligen behöver man över huvud taget inte smörja när man drar FK/FQ. Utan det är bara när det blir problem man smörjer.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Är det inte för sent att smörja när det sitter fast...:p
 
Man drar inte tills de sitter fast, man drar tills det börjar gå tyngre och då backar man och "smörjer", drar framåt tills det går tungt igen, Känner man att det går för tungt backar man och "smörjer" en gång till osv.
Det gäller även att man gör knuten så liten som möjligt. Och utrymmet i röret är det samma som det var i begynnelsen om man inte genom misshandel har plattat till det och fick man igenom trådarna då så är det nästan aldrig nått problem i dag.
MEN med allt är det ju så att övning ger färdighet, så även i det här fallet.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.