2 487 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Ny tråd i gamla rör från 1948
Hej, jag ska dra i nya trådar på plan 1 och 2 i vårt hus, byggt 1948, och tänkte kolla om det finns någon/några här som har erfarenhet av dra nytt i gamla metallrör från den tiden och tex vet vad man ev kan smörja in de nya trådarna med, talk eller annat "torrsmörjmedel"? Det blir ju minst en tråd mer på de flesta sträckorna (vägg- och lamputtag är ojordade nu). Jag har inte känt på de befintliga trådarna ännu (vill inte röra dem förrän det är dags att göra dem spänningslösa för gott), men jag misstänker är att det kan gå lite kärvt, rördiametern ser inte ut att vara så väl tilltagen, ca 14-15mm uppskattningsvis, och jag vet inte vilken typ av metall rören är gjorda av.
Sammanfattningsvis tar jag tacksamt emot tips från någon/några som har praktisk erfarenhet sådant/sådana jobb.
Sammanfattningsvis tar jag tacksamt emot tips från någon/några som har praktisk erfarenhet sådant/sådana jobb.
Drog senast om i en lägenhet från de årtalet förra veckan. Glidmedel och lång dragfjäder är ju att föredra ifall de släpper när man dra igenom med äldre fk.K kenthrosen skrev:Hej, jag ska dra i nya trådar på plan 1 och 2 i vårt hus, byggt 1948, och tänkte kolla om det finns någon/några här som har erfarenhet av dra nytt i gamla metallrör från den tiden och tex vet vad man ev kan smörja in de nya trådarna med, talk eller annat "torrsmörjmedel"? Det blir ju minst en tråd mer på de flesta sträckorna (vägg- och lamputtag är ojordade nu). Jag har inte känt på de befintliga trådarna ännu (vill inte röra dem förrän det är dags att göra dem spänningslösa för gott), men jag misstänker är att det kan gå lite kärvt, rördiametern ser inte ut att vara så väl tilltagen, ca 14-15mm uppskattningsvis, och jag vet inte vilken typ av metall rören är gjorda av.
Sammanfattningsvis tar jag tacksamt emot tips från någon/några som har praktisk erfarenhet sådant/sådana jobb.![]()
Drag ut dom gamla trådarna men lämna en tråd som dragtråd!
Gamla dosor i plåt sina det inget att fästa nya uttag i.
kolla här inlägget #6
https://www.byggahus.se/forum/threa...pp-i-vaeggen-gammalt-hus.304676/#post-2833274
Gamla dosor i plåt sina det inget att fästa nya uttag i.
kolla här inlägget #6
https://www.byggahus.se/forum/threa...pp-i-vaeggen-gammalt-hus.304676/#post-2833274
Som sagt, använd dom g:a trådarna som dragtråd, använd talk så slipper du en massa kladd på dom nya ledningarna, var två en som matar/skjuter på och en som drar.
Tar man några dm kabelskal så kan man fylla det med talk och sätta det i rörändan och blåsa in talk i röret.
Tar man några dm kabelskal så kan man fylla det med talk och sätta det i rörändan och blåsa in talk i röret.
Lyssna till @elmont !E elmont skrev:
Tack ska ni ha för bra info och tips.
Talken är torr medans glidmedlet är blött och kladdigt. Speciellt i gamla plåtplikarör (tunna plåtrör med tjärpapp på insidan) fungerar talk bättre och är där mycket rensammare. Drar man tex FK/FQ i plaströr kan man med fördel slå i en matsked talk i "plastpåsen" som brukar finnas runt "trådspolen".M -MH- skrev:
Jag har nästan blivit klar att tråda om ett hus från 47 med gamla tyg kablar, i detta fallet var i princip alla eldosor sammankopplade med varandra till o lyckades även hitta en helt oförutsägbar gömd Kopplingsdosa med hjälp av en magnet, fick lyssna var dragteåden fastnade och söka med magnet, men hur som helst använde jag vanligt kabelsmörjmedel det gick hur fin som helst, tog en näs sköljer spruta och en bit smal slang för att få in glidmedlet en bit in i röret och inte bara precis vid öppning. Gick hur fint som helst
Man drar inte tills de sitter fast, man drar tills det börjar gå tyngre och då backar man och "smörjer", drar framåt tills det går tungt igen, Känner man att det går för tungt backar man och "smörjer" en gång till osv.
Det gäller även att man gör knuten så liten som möjligt. Och utrymmet i röret är det samma som det var i begynnelsen om man inte genom misshandel har plattat till det och fick man igenom trådarna då så är det nästan aldrig nått problem i dag.
MEN med allt är det ju så att övning ger färdighet, så även i det här fallet.
Det gäller även att man gör knuten så liten som möjligt. Och utrymmet i röret är det samma som det var i begynnelsen om man inte genom misshandel har plattat till det och fick man igenom trådarna då så är det nästan aldrig nått problem i dag.
MEN med allt är det ju så att övning ger färdighet, så även i det här fallet.
Klicka här för att svara