El
TypRätt: [citat] Nja skulle jag säga utan att vara elektriker, om du inte avser använda dem kan du ju tekniskt strunta i dem eller kapa dem, är det en kort kabel kan du ju dra ur dem med. Risken med att ha dem kvar utan att koppla dem till skyddsjord är ju att om någon skadar kabeln som tidigare nämnt så kan de bli strömförande. [citat] Den kommer inte att knäckas.
Bo.Siltberg: Formellt ja, i praktiken skulle jag strunta i det om jag inte hade tillgång till skyddsslang.
IgelSpikey: [citat] Köpte en till verkstaden och är supernöjd. Hängde upp den i taket så den fungerar som taklampor.
Avemo: Den högsta kortslutningsströmmen sker vid kortslutning mellan faser. Om man som ett exempel antar en förinpedans på en halv ohm som är rimligt i en bostad blir maximal kortslutningsström 800 A. Eller om man räknar åt andra hållet. 400V / 6000A = 67 mohm. Om man direkt på utgående plintar från säkringen kortsluter fas till fas i en anläggning där förimpedansen är mindre än 67
aabbcc: [citat] Tack! Efter du postade detta ringde jag hit en granne som har elektrikerfirma, mkt riktigt så var det en dragtråd så elektrikern var här och drog det iordning :) [citat] Bilden ljuger lite, men ja det är tight. Med fast installation så är det dock inom ramen för ok!
Corpes: Skruvade av bakstycket och sedan har jag för mig att jag lossade kretskortet till displayer och sedan kunde jag byta lampan. Det var så läge sedan men på något sätt lyckades jag. Tror det ger med sig när man får bort bakstycket.
LoftJonas: Men så bra! Tack för snabbt svar! /Jonas [citat]
etompau: [citat] Ska du använda grejor som går på ex. 12-24 V så kan du återanvända kablaget.
elmont: Eftersom det med dekorplast kommer att synas konturen av dosan typ en ring och en "försänkning" efter ett tag, tycker jag att du ska ersätta uttaget med ett doslock efter du plastat. Det ser mer "naturligt" ut och stör mindre än en "buckla" i plasten.
boihus123: [citat] Har kollat ser ut att kunna få plats taket, där är det idag, jord, L, N och tändtråd från brytare. Frön höger till vänster: Så jag har L som ska in längst till höger, Tändtråd från brytare ska in på S L- ut ska vidare till lampan N -ska ut till lampan N -
FiveO: [citat] Jo självklart. Har många vägguttag! Min idé till uppsättningen är att jag vill snurra in en bra led-ljusslinga med konstgjorda girlanger. Jag har sett nått liknande för länge sen nämligen.
Nomijah: [citat] Jo, tänkte att det kanske är lite trångt för det bara. Men då vet jag i alla fall att jag har tänkt rätt så får jag se vilken lösning jag satsar på, tack!
haakonsthlm: [citat] Jag kan vara intresserad av dina 4 lampor. vart finns dom och hur ser dom ut? Du kan maila mig på hakan.audio(at)gmail.com
useless: Från manualen: "Pull the cover of the battery compartment upwards and off." [bild] https://asset.conrad.com/media10/add/160267/c1/-/gl/000620046ML03/bruksanvisning-620046-tm-6383a-infaellt-kopplingsur-digital-veckoprogram-2300-w-ip20.pdf
HOO: [citat] Förstår inte, det står LED på den. Den som du länkade till står det att den inte funkar för LED. Men du menar att du kör med LED lampor till OSRAM transformatorn som du länkade till?
Totte lille: Tack så mycket för svaren ni har precis gjort mitt liv lite lättare (y)(y) Det är alltid lika kul att ställa en fråga på bygga hus Jag älskar detta forum tillsammans är vi starkare
Micke_TH: Tack för snabb hjälp! :)
rispalt: Tack! Lite dålig konstruktion tycker jag, man hade ganska enkelt kunna få fjädrarna nåbara från insida spot för att kunna avlasta vid demontering. Fjädrarna i dessa är rätt så kraftiga, ter sig lite överdrivet starka för ändamålet. Det blev en kompromiss för min del, lindar tejp på del av tändsticka för att få lagom höjd till distanser attt lägga mellan spot och tak. Inte det
MittiPrickard: Hej! idag gick jordfelsbrytare oväntat. Felsöker och upptäckte snabbt att det var köksfläktens fel. Såg då att det kommit in vatten genom utblåset och även droppat med lite på hällen (snöstorm ute just nu). Det förväntar jag mig att en köksfläkt kan tåla, men denna läcka(se bild) pga otätt mellan ”strumpan” och fläkten tror jag sabbat fläkten. Tidigare ägare verkar gjort
pacman42: Rörligt pris har oftast Vattenfall, Telge Energi och Skellefteå Kraft som tre av bolagen med lägst priser. Jag brukar byta till något av dessa varje år. Jag har provat ytterligare något bolag också. Man brukar tjäna en tusenlapp eller två bara på rabatterna när man byter. Börja med månadspris (Rörligt) och analysera resultatet. Vad krävs för att det skall löna sig att ta
Mekplatsen: [citat] Strömbrytaren har gått sönder samt att den ingången ska stängas permanent och därför behövs ingen strömbrytare där. Impulsfjäder finns även på den trasig strömbrytaren.. All belysning till taket är dragen med typ EKK 5G1.5mm² förutom sista biten till brytare nr1 som är 3G1.5mm² Är lite svårt att följa vilken kabel som går vart då vissa är klamrade på
Fredrik K80: [citat] Tack för inlägg. Låter som skruvat är att föredra . Trodde verkligen snäpplocket var att föredra men är helt med på dem fördelar med skruvat som du nämner
pacman42: [citat] Har ingen koll på dem, men det går ju klippa.
elmont: Vad är det som är konstigt i mina svar? Har du läst och förstått det jag skriver?
[SKPG]Zamora: [citat] Förlåt, jag missade att föreningen inte använder kabeltv-nätet längre. Kolla med föreningen om det är ok, då kan du klippa den.
fsn: [citat] Med tanke på att det redan sitter ett 3-fas uttag på plats som rimligtvis är 16A så är det högst troligt att det är 2,5kvmm också.
Zixten: Fixa någon form av elmätare på värmen där ni kan plocka ut elåtgång per vecka, sen får fixa ett närvaroschema. Så alla som varit där V1 delar på kostnaden för den veckan osv. Finns det inte någon bra solvärme man kan installera, då blir det bara el till en cirkulationspump ni behöver dela på