El
Bo.Siltberg: 1. Ja 2. Detta är dumheter från Bosch. Det är en budgetspis du köpt. Du kan ev ställa in en maxeffekt på spisen som skyddar dina 16 A-säkringar, men det är oklart hur den fungerar. Inställning 3 gäller troligen för 16 A enfas. Så frågan om du har ett val för en totaleffekt på 7200 W eller strax därunder. [bild]
Thomas_Blekinge: För att mäta dc-spänningen här och var duger billiga metrar från biltema. Vill man mäta seriöst tittar man på specifikation framförallt noggrannhet. Att metrarna visar en decimal betyder ingenting.
useless: Lampan har ingen kontakt alls, utan du förväntas ansluta kablar från valfri kontakt till plinten och jordskruven
Ulltand: [citat] Håller med om mycket av det du skriver MEN här jämför vi två scenarier där båda inkluderar att tar fram och koppla in elementet. Skillnaden ligger i om man skall göra sig omaket att beräkna kortlutningsvillkor alternativt gå upp i kabeldimmension. I sak innebär 6 mm2 lösningen ett betydligt mer skruvande i anläggningen som precis som du skriver är en risk i sig.
Larsa: Finns olika konstruktioner på transformatorer, numera drar en apparat ansluten till transformator normalt ingen ström (el) om den är avstängd. Men lätt att kolla, är transformatorn varm även om apparaten är avstängd så förbrukar den.. Energi är det vi betalar för på elräkningen, och oftast är det värme det handlar om (ljus är strålningsenergi, en ac avger massor av värme
elmont: https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/starkstrom/termostater/rumstermostat-mekanisk-p67084?gclid=EAIaIQobChMI_P__urum_AIVCYXVCh3WIAGsEAQYAiABEgLW-_D_BwE&gclsrc=aw.ds Ska du ha en lite bättre med accelerationselementet så måste du troligen även dra in en nolla till termostaten.
Marcus-AA: [citat] Eller så svarar du faktiskt på frågan istället för att förvilla. Frågan gäller att styra Hue-lampor. /M
Bo.Siltberg: Det finns givetvis (dyr) utrustning för sådant (strömtång mm), men annars kan du känna med fingrarna, Säkringen (propphuven) får bli varm, så att du kan hålla den åtminstone i några sekunder, inte varmare än så. Vilken effekt har elpatronen? Finns det något mer som belastar dessa säkringar? Har du kontrollerat att passdelen i botten och propphuven är blanka utan sot och
MultiMan: IKEA är väldigt billigt, inte dyrt och de har som sagt börjat med sitt smarta hemsystem redan 2015 (iaf är de första prylarna tillverkade då) och visar inga tecken på att sluta investera, snarare tvärtom, med nya saker hela tiden. Med runt 50 lampor nu och en massa annat, så har fortfarande inte en enda pryl gått sönder sedan 2016, så man behöver inte leta nya delar så särskilt
tommib: [citat] Hur man kopplar står där på sidan av din mätare. Om du inte begriper den instruktionen så vidhåller jag min tidigare uppfattning.
HSP: Hmm lite funderingar. 1. det är en 20A säkring på bilden. Du skriver 16A... 2. Det ser ut som något silicon eller liknande på en bild. Ingen del (säkring, propphuv eller passdel) innehåller detta. Det får mig att fundera om något försökt limma ihop en trasig passdel och lim har kommit på kontaktytor med dålig kontakt som följd Ta en bild på säkringselementet, det är där propp
datja: [citat] 230V-LED som är ej dimbara är helt enkelt ej dimbara. Lågkonstantspännings-LED på 12V är dock alltid dimbara oavsett text och symboler på paketet (jag tänker att det beror på de inte har någon intern transformator som hindrar).
BirgitS: [citat] Det beror på vilken Hue-produkt du använder. Numera har Philips en Hue wall switch module som är en liten enhet som man stoppar in bakom den vanliga strömbrytaren så att man använder strömbrytaren för att styra belysningen (förutom appen och Google Home). Det går även att byta ut ens vanliga strömbrytare till en som är Hue-kompatibel:
Åsa Lund: https://www.if-sakerhet.se/hem/dorrklockor/tradbundna-dorrklockor
Daniel 109: Nej, de de är naturligtvis inte giftfria. Med den tidens manuella blandningsventil blev det nog sällan helt korrekt blandning. Med en lambda styrd blandningsventil är man av med det problemet och avgaserna borde inte vara värre än för andra bränslen. Sannolikt bättre än från en kamin. Bygger man en stationär anläggning så skulle jag säga att flis är det självklara bränslevalet.
Viktor Svensson2: [citat] Tack! Och visst ska det fungera när jag har en A16 propp? Mvh Viktor
martinradbo: [citat] Tack Bo, har redan tänkt tanken. Men lite omständligt i detta fall då det är två olika taklampor i samma rum, och bägge har bara direkt matning från elskåp. Annars vore en klassisk sensor i dosa en perfekt lösning. Jag gillar för övrigt Malmbergs belysning som är prisvärd och gör sitt jobb. Men för 5-10 år sedan hade de tydligen en brist i dessa sensorer då jag fått byta
Leia08: Jag lossade allt och satte tillbaka det igen och flyttade även fjädern som BO tipsade om.
Elajomannen: [citat] [citat] [citat] JO det var ett skämt. Vi brukar ibland skoja om när någon frågar vad det kostar " 30000 , inget ingår, allt extra" Det skall då tas för att startkostnaden är 30000 kr. Naturligtvis är det ett skämt och man kan bara säga det till " rätt person" och timingen till man säger att det var ett skämt är ju såklart väldigt viktig. Men rätt utförd, på rätt
Jörgen.H: Okej. Kanon. Tack för all hjälp! Mvh
bradgard: Tyckte mest det såg väldigt märkligt ut att använda så gamla grejor för anslutning (kanske tur att vi inte hann montera bort den där brytaren tidigare). Tack för återkoppling :)
elmont: [citat] Som sagt dom går att ta löst och återanvändas men det är lite svårt om man inte har rätta knycken. MEN hur ofta tar man löst trådar som man kopplat? Man ser väl till att göra "rätt" på en gång och sedan behöver man inte, utom i undantagsfall, koppla om någon fler gång. Har man någon dosa där man tror sig behöva koppla om så använder man typ Wago 221. För man har
spikar-på-skruvar: [citat] Det var så jag tänkte också. Spar man tillräckligt med tid så kommer ju kostnaden för nya kablar spela mindre roll. Min andra tanke är väl att om man inte gör det nu så kommer det i princip aldrig att hända eftersom det är så svårt att få tag i folk.
elmont: [citat] Det beror väl helt på vilken grovlek man väljer. Tar man ett 32mm så är det inget man kröker så enkelt.
bikandi: Då fick jag lära mig något nytt, tusen tack för snabba svar!
Rickard.: Hela rummet är draget med skyddsjord så det är inte original, exakt när det är gjort vet jag inte men tidigast 90-tal kanske? Det var från börjat ett stort ”hobbyrum” som nu är uppdelat i två, båda är helt torra rum. Tack för svaren, ibland behöver man höra lite förnuft då min hjärna slängde fram allt den hade på bränd elektronik när jag såg cellplasten trots att jag
Anna_H: [citat] Självklart får han ladda bilen, men det var ogenomtänkt att sätta i sladden kl 16.