4 766 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
Skarva stickkontakt tvättmaskin
Där lärde du mig något. Men TS får försöka ordna så att skarvkopplingen helst inte ligger på golvet. Hade jag gjort i varje fall.lars_stefan_axelsson skrev:
... Men ändå: jag hade ändå köpt utomhusbrukskabel. Känns som att godset är tåligare och mindre oro att det ska komma in fukt i övergångar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jag skulle kunna skicka dig en sladd via byggahus expressfrakt (medlemmar som åker i rätt riktning). Allt för att slippa en skarv i ett badrum.
Det är oerhört vänligt av dig att föreslå. Jag bor i Sthlm, Söderort.Bo.Siltberg skrev:
Med pressade stift, tänkte du på dessa för en kopplingsdosa eller för ett nytt sladdställ som byts mot befintlig sladd? Jag är fortfarande lite osäker på hur befintlig kontakt i maskinen ser ut (se gärna 9:e inlägget i tråden).
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jag tänkte just på bilden i #9 så att du får en sladd utan skarvar. Du behöver alltså i så fall skruva isär TM och titta mer exakt hur det ser ut. Jag behöver lämplig längd på ledarna och storleken (bredden) på flatstiften, om du har 4.8 mm eller 6.3 mm.
Jag kollar TM i em/kväll efter jobbet. Tusen tack! Det är värt mödan att byta hela sladdstället sålänge kontakten inte är strulig. Förlängningskabeln som lars_stefan_axelsson tipsade om är nog en OK kompromiss i annat fall.Bo.Siltberg skrev:
Får en känsla av att du borde koppla in en elektriker på detta jobbet. Jag vet att det är en tråkig kommentar och jag gillar inte den själv men okunskapen framstår som total och riskerna påtagliga, el är inte alltid så självklart som man kan tro.
Absolut, jag har redan kontaktat med samma firma som installerade den nya maskinen och väntar på återkoppling - deras receptionist menade att de byter ut sladdställ. Killen som gjorde själva TM-installationen kändes lite slarvig så jag är dock kluven, beroende på deras svar.I Ironside skrev:
Det är vänligt av dig att flagga. Ingen risk att jag försöker mig på alltför knussliga projekt själv, söker snarare vägledning vad som är den vettigaste vägen fram: skarvning/komplett byte av sladd/upphöjning på sockel osv. Forumet är fullt utav kreativa och kunniga personer. Skulle konsensus t.ex. landa på skarvning hade jag definitivt kopplat in en elektriker. Skulle det handla om en plug+play lösning med ett sladdställ känner jag mig mindre oroad (har svärfar över för tillfället som är väldigt taggad på att fixa detta själv
Klicka här för att svara