Hej!

Jag har fått bra råd gällande min nyinstallerade tvättmaskin i en annan tråd men tänkte fråga er som är mer specialiserade på el, baserat på denna tråden, om jag ska tänka på något särskilt vid skarvning utav det befintliga sladdstället (som är för kort för att nå vägguttaget)?

Jag tänkte köpa ett sladdställ med (minst?) 2-3 kvmm?
Någon särskild produkt ni rekommenderar för att skarva sladdarna?
Fungerar vanlig krympslang i 2 lager?

På Hornbach/Bauhaus ber jag också om råd vilket verktyg jag ska köpa för att skala sladdarna snyggt.

Tacksam för råd!
 
Varför ska du skarva? Är det inte bättre att byta till en tillräckligt lång sladd?

Varför minst 2-3 kvmm? Såna sladdställ finns inte.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför ska du skarva? Är det inte bättre att byta till en tillräckligt lång sladd?

Varför minst 2-3 kvmm? Såna sladdställ finns inte.
Jag har kanske missförstått kvmm spannen och vad som är minimum för en sådan typ utav produkt. Är 1,5mm2 tillräckligt menar du?

Byter gärna ut hela sladden mot en längre, dock verkar de många sladdställ kräva olika kopplingsändar beroende på maskin och tillverkare. Den aktuella ersättningsprodukten (denna eller liknande) https://shop.electrolux.se/tvatt/tvattmaskiner/elektronik/natsladd-till-tvattmaskin/p/3793813001 har en specifik koppling i slutet + jord. Andra sladdställ på marknaden (som är över 2m långa) jag sett online hade andra ändar. Därför jag är lite konfunderad om det är lika praktiskt som att bara skarva sladden.
 
Redigerat:
Att "bara skarva" på ett bra och godkänt sätt är ju ett avsevärt företag. Du behöver ha en "koppligsdosa" med dragavlastning åt båda håll.
 
  • Gilla
Genaugenau
  • Laddar…
Genaugenau Genaugenau skrev:
Jag har kanske missförstått kvmm spannen och vad som är minimum för en sådan typ utav produkt. Är 1,5mm2 tillräckligt menar du?
Som fritt hängande apparatsladd till en apparat som drar max 10 A räcker det med 0,75 kvadrat. Men 1,5 är ett bättre val.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Ingen av de länkade dosorna har dragavlastning som standard. Finns att köpa till vissa dosor. Men varför krångla med skarv??? Mycket lättare att montera en längre kabel/sladdställ. Blir bättre och billigare.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Genaugenau Genaugenau skrev:
T.ex. denna [länk] eller [länk] denna? Måste nog se dem i butik ifall det finns dragavlastning åt båda hållen som du säger.
Om du ska skarva så ska du ha en skarvdosa man sätter på sladden, typ HE253 eller liknande.
Men det känns som ett dåligt alternativ.
 
  • Gilla
Genaugenau
  • Laddar…
R roli skrev:
Ingen av de länkade dosorna har dragavlastning som standard. Finns att köpa till vissa dosor. Men varför krångla med skarv??? Mycket lättare att montera en längre kabel/sladdställ. Blir bättre och billigare.
Hade gärna bytt till ett nytt sladdställ. Jag har noll erfarenhet utav detta, men som jag skrev ovan i inlägg 3 verkar sladdställens kopplingar variera mellan tillverkare och modeller. Köper jag t.ex. https://www.elgrossisten.se/install...ningsdon/sladdstall/sladdstall-rkk-3g1-5-mm2/ skulle jag behöva klura ut hur jag får av den befintliga kopplingen som används i maskinen till nya sladdstället.
 
  • Elektriska kablar med olika färger. Anslutningskontakter. Isolerade ledningar. Grå bakgrund, teknisk komponent, elinstallation.
Genaugenau Genaugenau skrev:
Hade gärna bytt till ett nytt sladdställ. Jag har noll erfarenhet utav detta, men som jag skrev ovan i inlägg 3 verkar sladdställens kopplingar variera mellan tillverkare och modeller. Köper jag t.ex. [länk] skulle jag behöva klura ut hur jag får av den befintliga kopplingen som används i maskinen till nya sladdstället.
I ditt fall så skulle nog en kort förlängningssladd vara enklast. Det är inte den rekommenderade lösningen, men jag kan inte se att 50cm förlängning i ditt fall (baserat på tidigare bilder) skulle göra varken till eller från.

Så köp, eller tillverka, en 50cm förlängning. (Om du tillverkare så se till att du följer alla regler, inklusive att göra jorden lite längre så den dras ut sist).

Byta sladdställ är inte så svårt, men att göra eller köpa en förlängningskabel är betydligt enklare.
 
  • Gilla
Genaugenau
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
I ditt fall så skulle nog en kort förlängningssladd vara enklast. Det är inte den rekommenderade lösningen, men jag kan inte se att 50cm förlängning i ditt fall (baserat på tidigare bilder) skulle göra varken till eller från.

Så köp, eller tillverka, en 50cm förlängning. (Om du tillverkare så se till att du följer alla regler, inklusive att göra jorden lite längre så den dras ut sist).

Byta sladdställ är inte så svårt, men att göra eller köpa en förlängningskabel är betydligt enklare.
Tack för rådet. T.ex. denna tänker du? https://www.bauhaus.se/skarvsladd-h...MInPTO0uS9_QIVDmgYCh1-jQT4EAQYCCABEgIJS_D_BwE
Kabel: H05VV-F 3G1,5 mm
 
  • Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
Genaugenau Genaugenau skrev:
Tack för rådet. T.ex. denna tänker du? [länk]
Kabel: H05VV-F 3G1,5 mm
Typ den ja. Fast den var 3m vilket är lite mycket. Sikta på den kortaste du hittar som räcker. Målet är att få ner ett hängande uttag en liten bit under det du har.

Det är som sagt inte perfekt ur en massa synpunkter, men med stor sannolikhet bra nog.

Och ännu bättre är naturligtvis en modell med stickproppen i 90 graders vinkel. Typ den här.
 
  • Gilla
Genaugenau och 1 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Köp en skarvsladd minst IP44 som tål fuktig miljö.
Nej, det är lite meningslöst här eftersom den skall vara inkopplad hela tiden. Inget uttag är IP44 med ansluten sladd. Utan sikta på något som ser rejält ut (alltså inte rappligaste skräpet man hittar på ÖoB eller dylikt).
 
  • Gilla
Genaugenau och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.