10 104 läst ·
29 svar
10k läst
29 svar
Om man sänker från 20A till 16A
Jag snubblade över detta pengasparande genom att läsa andra trådar. Att man fortfarande lär sig nytt efter att ha hängt BH i 20 år!ClasseClas skrev:
Efter renoveringen av badrummet kommer elgolvvärmen att användas (just nu är det för dyrt) och elbilen är än så länge en dröm men jag planerar huset för generationsövertagande. LLVP ska installeras för de tillfällen jag är bortrest. Återstår "bara" att jag är fullständigt elberoende
Enl Eons prislista borde mellanskillnaden 16A bli större än 1500/år?
OK, jag gissade att du var elnätsansluten till Österlens Kraft. Med Eon som elnätsägare så får du definitivt en större besparing även fast elöverföringsavgiften blir högre med 16A. Den som tar över huset senare får bedöma om 16A är tillräckligt för elbilsladdning. Det går ju att jacka upp abonnemanget till 25A. Då kanske effektavgiften för elnät är införd istf för fasta avgifter för servisstorleken.yonna skrev:
En LLVP är inte fel som komplement/ersättare till pelletspannan. Den kanske blir mer ekonomisk att använda än pelletspannan även om elberoendet ökar.
Nu har jag haft elektrikern här i annat ärende (det nya badrummet, försäkringsärende) och vi har nu sänkt till 16A på prov under ett par månader innan Österlenkraft och Eon meddelas. Men jag ska ändå ta hänsyn till att jag inte tex kör ugn/torktumlare/bastu etc samtidigt.
Elektrikern har även lovat att komma på studs om elen går!
Tack för besparingsdiskussionen härinne i BH!
Skulle en huvudsäkring gå så är det bara att stänga av några förbrukare och byta ut huvudsäkringen. Se till att du har 16A porslinssäkringar tillgängliga hemmavid. Händer det för ofta så får elektrikern komma ut och fördela om lasterna mellan faserna.yonna skrev:
Nu har jag haft elektrikern här i annat ärende (det nya badrummet, försäkringsärende) och vi har nu sänkt till 16A på prov under ett par månader innan Österlenkraft och Eon meddelas. Men jag ska ändå ta hänsyn till att jag inte tex kör ugn/torktumlare/bastu etc samtidigt.
Du får gärna uppdatera oss sen om hur det gått under provperioden! Funderar ju själv på att säkra ner men är lite orolig över just bastu.yonna skrev:
Får man fråga vad det kostade på ett ungefär att säkra ner till 16A?
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Som sagt det löser du lätt själv. Bara att byta säkring.yonna skrev:
Om det är gjort på prov, så har kan kanske inte bytt bottenplattorna i huvudsäkringshållarna? Man kan alltid sätta i en klenare säkring, men inte någon kraftigare än bottenplattan tillåter. Därför testar man lätt genom att bara sätta i 16A säkringar istället för 20A. Fungerar det inte så är det bara att bytta tillbaka. När man bestämt sig för att hålla sig till 16A, så byter man (elektrikern) bottenplattorna till 16A, så hållarna blir begränsade till 16A, och meddelar nätbolaget.
Redigerat:
Kanonbra tips hempularen, stort tack! Köper på mig några 16A säkringar på vägen hem idag. Inget annat man behöver tänka på utan det är bara att skruva i? Kan någon elektronik ta skada om huvudsäkringen skulle gå?H hempularen skrev:Som sagt det lösrr du lätt själv. Bara att byta särkting.
Om det är gjort på prov, så har kan kanske inte bytt bottenplattorna i huvudsäkringshållarna? Man kan alltid sätta i en klenare säkring, men inte någon kraftigare än bottenplattan tillåter. Därför testar man lätt genom att bara sätta i 16A säkringar istället för 20A. Fungerar det inte så är det bara att bytta tillbaka. När man bestämt sig för att hålla sig till 16A, så byter man (elektrikern) bottenplattorna till 16A, så hållarna blir begränsade till 16A, och meddelar nätbolaget.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Men hallå. Du har enligt de uppgifter vi har i tråden alla förutsättningar för att kunna klara dig med 16 A, men gjorde inte elektrikern någon sådan bedömning åt dig??yonna skrev:
Problemet är att säkringen inte kan användas som mätare. Man kan inte blint säkra ned och "prova".
Om du sätter i 16 A så ska du hålla din belastning under 16 A på varje fas, förutom korta toppar typ den tid det tar att koka upp en liter vatten.
En 16 A smältsäkring tål dock upp till ca 23 A kontinuerligt, och ännu mer en kort stund. Så du vet inte om du överskrider 16 A eller inte.
Om du ska använda säkringen som mätare, sätt då i 10 A. Om den håller vid normal användning så kommer 16 A att blir rätt.
Bo.Siltberg skrev:
Men hallå. Du har enligt de uppgifter vi har i tråden alla förutsättningar för att kunna klara dig med 16 A, men gjorde inte elektrikern någon sådan bedömning åt dig??
Problemet är att säkringen inte kan användas som mätare. Man kan inte blint säkra ned och "prova".
Om du sätter i 16 A så ska du hålla din belastning under 16 A på varje fas, förutom korta toppar typ den tid det tar att koka upp en liter vatten.
En 16 A smältsäkring tål dock upp till ca 23 A kontinuerligt, och ännu mer en kort stund. Så du vet inte om du överskrider 16 A eller inte.
Om du ska använda säkringen som mätare, sätt då i 10 A. Om den håller vid normal användning så kommer 16 A att blir rätt.
Den 11 januari sänkte elektrikern från 20 till 16 amp på prov. Jag förmodar att han bara bytte ner propparna. Jag har inte haft några driftstörningar under denna tid. Och jag förstår mig överhuvud taget inte på el
.
Har läst av min elförbrukning dagligen det senaste halvåret. Min dagsförbrukning låg i höstas ca 8 kWh/dygnet om jag inte använde disk/tvätt/ugn/bastu etc. Sedan januari ligger motsvarande på ca 14 kWh/dygnet.
Har letat efter anledning. Någon härinne menade att det kunde bero på kylan och (18årig) FTX men nu är det betydligt varmare än i december så där bör inte skillnaden ligga.
Rumsvärmen sker med pellets.
Slutlig fråga: kan det verkligen inte bero på sänkningen av amp?
Har läst av min elförbrukning dagligen det senaste halvåret. Min dagsförbrukning låg i höstas ca 8 kWh/dygnet om jag inte använde disk/tvätt/ugn/bastu etc. Sedan januari ligger motsvarande på ca 14 kWh/dygnet.
Har letat efter anledning. Någon härinne menade att det kunde bero på kylan och (18årig) FTX men nu är det betydligt varmare än i december så där bör inte skillnaden ligga.
Men ligger det inte något av @Bo.Siltberg 's förklaring om de olika belastningarna
?
Inget nytt värmegolv?yonna skrev:
Den 11 januari sänkte elektrikern från 20 till 16 amp på prov. Jag förmodar att han bara bytte ner propparna. Jag har inte haft några driftstörningar under denna tid. Och jag förstår mig överhuvud taget inte på el.
Och nej, storleken på mätarsäkring kan inte påverka förbrukningen.yonna skrev:
Nej, inte alls. Säkringarna drar ingen extra el så det är något annat. Gå in på ditt elbolag och kolla dygnsförbrukningen sedan aug-sept och framåt. Om du ser ett tydligt hack uppåt från en dag till en annan så är det något som felar eller börjar dra extra energi pga vintersäsongen.yonna skrev:
Den 11 januari sänkte elektrikern från 20 till 16 amp på prov. Jag förmodar att han bara bytte ner propparna. Jag har inte haft några driftstörningar under denna tid. Och jag förstår mig överhuvud taget inte på el.
Sen är det lämpligt att mäta enskilda förbrukare tex genom att skaffa en energimätare för stickproppsanslutna elprylar och se hur mkt de drar. Kanske har du en inbyggd energimätare till ditt värmegolv i termostaten/displayen eller via app?
Klicka här för att svara