Hejsan
Har installerat två dubbeltrapp till tre olika belysningar. Lampa nr 1 taklampa, lampa nr 2 taklampa dessa två ska tändas samtidigt. Lampa nr 3 ledbelysning denna kopplingen funkar. Problem
Lampa nr 1 och lampa nr2 kunde jag inte dra en tänd tråd emellan. Kunde dra tändtråd till strömbrytarna men nu tänds endast lampa nr 1 på ena dubbeltrappen men på andra dubbeltrappen kan jag tända och släcka båda lampa nr 1&2. Jag får inte kläm på detta första gången jag använder mig av en dubbeltrapp. Alltså menar jag en två polig kron. Finns där någon som kan hjälpa mig med detta problem.
 
Välkommen till forumet. Du går nog rita upp lite hur det ser ut och hur du kopplat så blir det lättare att hjälpa.
 
Jag förstår inte beskrivningen. Försök rita och/eller lägg upp lite bilder där man ser kopplingarna.
 
Så här typ
 
  • Elektriskt kopplingsschema för trapp, visat genom mobilkamera med gränssnitt för fotoredigering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur har du tänkt att det ska fungera med den lampan du har ritat in?
 
Ja jag har ju mellantrådar så tänkte att det borde funka. Men måste jag ha 1&2 ihopkopplade?
 
Fungerar gör det ju, men funktionen blir inte särskilt praktisk.
 
Haha jo det e ju det jag undrar om jag kan fixa inkopplings mässigt eller om jag måste dra en tändtråd mellan lampa 1&2
 
Du måste dra en tändtråd från den andra strömställaren.

Elektriskt kopplingsschema med relä, säkringar, brytare och fläktar markerat med siffror och symboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det e det jag försökte undvika från början då vi har svårt att dra el ovanför tak men vi får försöka klura ut ett bra sätt. Tack för svar
 

Bästa svaret

Om det underlättar man kopplingen göras om till en s.k. sparkoppling (till vänster).
Det kräver dock att ni kan fiska fram en fasledare till den högra strömbrytaren.

Elektriska kopplingsscheman, en för sparkoppling, den andra för vanlig trappkoppling.
 
Okej denna ska jag prova ikväll fas är inga problem att fixa till den högra.
 
Bo det funkade. Fick bara lägga den ena mellantråden som blev över till tändtrådarna. Tack så mycket för tipset
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.