Vi har en jacuzzi/spabad som står inne. Elektrikern som varit hemma och dragit el till nya sparummet har gjort 2st eluttag.
Jag la märke till att både två saknar den gul/gröna kabel.

På spabadet sitter det brun, blå och gulgröna.

När jag påpekade det till elektrikern så sa han " skyddsledaren är kopplat i centralen ( han syftar på en spliter han har gjort till kabeln som kommer in till rummet" och därmed behövs det något till uttaget.

Jag är inte alls el kunnigt men det låter inte logisk. Om man kunde ha en "gömd" gul/grön någonstans och det skulle skydda hela rummet, så varför har man alla dessa uttag med skyddsledare och allt det där.

Hur ska säkringen veta att den ska slå om gul/gröna från spabadet är inte kopplat?

A Arara skrev:
Vi har en jacuzzi/spabad som står inne. Elektrikern som varit hemma och dragit el till nya sparummet har gjort 2st eluttag.
Jag la märke till att både två saknar den gul/gröna kabel.

På spabadet sitter det brun, blå och gulgröna.

När jag påpekade det till elektrikern så sa han " skyddsledaren är kopplat i centralen ( han syftar på en spliter han har gjort till kabeln som kommer in till rummet" och därmed behövs det något till uttaget.

Jag är inte alls el kunnigt men det låter inte logisk. Om man kunde ha en "gömd" gul/grön någonstans och det skulle skydda hela rummet, så varför har man alla dessa uttag med skyddsledare och allt det där.

Hur ska säkringen veta att den ska slå om gul/gröna från spabadet är inte kopplat?

Det är nästan så att jag tror att du driver med oss. Öppna upp uttaget och ta en bild.

Är det ingen jord inkopplat till badet så är det enda rätta att polisanmäla och anmäla till Elsäkerhetsverket.

Mvh /kompis till en granne vars båda döttrar dog i ett bad utan skyddsjord.

• Gilla
  • Ledsen
  • Wow
jonas.o och 6 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Det är nästan så att jag tror att du driver med oss. Öppna upp uttaget och ta en bild.

Är det ingen jord inkopplat till badet så är det enda rätta att polisanmäla och anmäla till Elsäkerhetsverket.

Mvh /kompis till en granne vars båda döttrar dog i ett bad utan skyddsjord.
Hej.
Tack för svaret. Så här ser både två ut.
Det är jag som satt på platsskyddet då de va nakna

• Öppning i kakelvägg med elledningar, troligen förberett för eluttag eller brytare, oskarp och svagt belyst bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arg
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Som sagt anmäl! Och släpp inte den elektrikern i närheten av något med eldragning inom din fastighet igen.

Vad är det för typ? Är det verkkligen en elektriker? Och betala inte ett öre!

• Gilla
jonas.o och 4 till
  • Laddar…
A Arara skrev:
Hej.
Tack för svaret. Så här ser både två ut.
Det är jag som satt på platsskyddet då de va nakna
Vad i h-e?
Ta dit en annan elektriker som du kollat upp först.

• Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
Men satan! Och det går ingen annan kabel i närheten som idioten har tänkt att koppla in istället?

Han nämner någon splitter så måste det ju ändå fysiskt kopplas in. Skulle han koppla in badet senare?

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vad i h-e?
Ta dit en annan elektriker som du kollat upp först.
Alla anläggningar som en sådan klåpare har rört måste kollas igenom. Det där är farligt på riktigt!

• Gilla
jonas.o och 2 till
  • Laddar…
Jag förstod inte riktigt vad det var han hade gjort mer, i centralen. Kan du lägga upp bilder från centralen (med kåpan av). Jag skulle inte lita på något som den "elektrikern" överhuvudtaget har vidrört.

• Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Är han klar då eller håller han fortfarande på och jobbar? Eftersom inget är inkopplat än tänker jag att han kanske inte dragit klart men oklart varför han inte skulle dra alla trådar på en gång så låter ju underligt.

Vad är det för firma? Och organisationsnummer? Han ska inte ha fler jobb någonsin. Betala ingenting

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Det måste vara ett missförstånd här. Elektrikern är uppenbarligen inte färdig och ska återkomma? Ledarna på bild är troligen inte spänningssatta.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Lite väl hårda ord om en elektriker som uppenbarligen inte är färdig och en kund som uppenbarligen saknar kunskap och mycket väl kan ha missförstått elektrikern.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Färdig eller inte, man drar väl knappast två ledare i ett rör och ska ta den tredje lite senare?..........

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Jag håller med om att det ser udda ut. Men faktum är att det inte är färdigt och TS har uppenbarligen inte förstått vad elektrikern sagt. Att då tvärsäkert uttala sig om att elektrikern är en livsfarlig idiot är att förhasta sig.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Så han drar i fas o nolla först, för att kolla längdåtgången på den gul/gröna?
Drar därefter i alla tre?

Obegripligt.

En bild på centralen och om möjligt "splitter"...
Kanske säger nåt.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.