Det är också enkelt att mäta även utan instrument, har man den nya perilexkabeln så kan man koppla en lampa mellan valfri fas och nolla, lyser lampan finns nollan.

Sitter den på JFB? Lätt att kolla då att nollan är inkopplad, bara att korta mot jord och se om huset slocknar.

Behöver ingen lampa för det!

H hempularen skrev:
Den bygeln, för nollan bör redan sitta där.

Om man skall vara riktigt säker bör man kontrollmäta att nollan verkligen är ansluten. Den är ju uppenbart ansluten i uttaget. Men den har aldrigf varit bruk, för din förra spis behövde ingen nolla. Har man extrem otur, så är den inte kopplad i centralen. Men det är lite av att målla f---n på väggen.

Det som händer om den inte finns är att spisen får "flytande" nolla. Den föstörs då omgående.

Du har 400V mellan ex. L1 o L2. Normalt så driver ex L1 ström igenom en platta/kokzon mot nollan. Det är 230V mellan L1 och nollan. Samtidigt kanske styrelektroniken i spisen drivs från L2, det ligger då normalt 230V över elektroniken mot nollan.

Om då nollan inte är ansluten till väggen. Så har du 400V som driver ström igenom plattan via den interna nollan i spisen till elektroniken och vidare till L2. Du får 400V som fördelar sig över plattan och elektroniken. Då kommer det att fördela sig så att det blir nära noll volt över plattan och nästan 400V över elektroniken som då omedelbart förstörs.

I din gamla spis vara alla element, ev. elektronik osv kopplade mellan faserna, allt gick på 400V (du har alltså 400V mellan två faser, vilka som helst, och 230V mellan en fas och nollan, vilken fas som helst).
ok, hur mäter jag det, ska jag köpa sån testpenna när jag svänger förbi jula, sorry för dumma frågor men el är inte min gebit ☺️ men man lär sig ju! Webbsida som visar en röd spänningsprovare, modell UNI-T UT12D-EU, för elinstallationstestning, med höga betyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Testpennor är nog generellt något att undvika i ditt fall, ger långtifrån alltid tydliga resultat.

En skaplig multimeter behöver inte kosta särskilt mycket men den ställer krav på att man förstår hur och vad man mäter då den har många möjligheter till att ställa in den fel.

En spänningsprovare tycker jag kan vara ett bra alternativ för den som har lite grundare kunskaper men som ändå vill kunna mäta spänning för att öka säkerheten om man nu ska pilla lite med elen...

Edit:
Tvåa på den... :)

PS.
Vore intressant att få synpunkter från de med erfarenhet på var man bör lägga ribban vad gäller just spänningsprovare.

Frågan är hur mycket ström den testare som länkas till på Jula drar? Riskerar man att lösa ut en JFB? Gör den inte det så litar jag oändligt mycket mer på en sån än en beröringsfri och den har fler användningsområden.

Logad Logad skrev:
Strunt i testpennan, den är värdelös för detta. Skaffa en sådan här istället.
[länk]

Mät mellan uttagets blåa och någon av brun, svart eller vit. Den ska indikera 230V. Var försiktig när locket är av och spänning på.
mätte mellan nollan och alla faser, den indikerade på 220v på mätaren, så det var väl bra. Kan vi säga att det är ok att koppla perilex enligt schemat nu

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja det verkar vara i sin ordning.

A alfista skrev:
Frågan är hur mycket ström den testare som länkas till på Jula drar? Riskerar man att lösa ut en JFB? Gör den inte det så litar jag oändligt mycket mer på en sån än en beröringsfri och den har fler användningsområden.
Den drar tillräckligt för att lösa ut en JFB om man mäter till skyddsjord, Vill man inte det får man hitta en batteridriven.

Logad Logad skrev:
Ja det verkar vara i sin ordning.

Den drar tillräckligt för att lösa ut en JFB om man mäter till skyddsjord, Vill man inte det får man hitta en batteridriven.
ser det här ok ut eller måste jag klippa kablarna, får dom vilkas? Öppen eluttag, elektriska kablar anslutna, jordning, neutral och fas, installation, säkerhet krävs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
Ser ok ut om du är säker på att isoleringen inte sticker in i hålen (alltså att det bara är koppar i anslutningen).

D Dilato skrev:
Ser ok ut om du är säker på att isoleringen inte sticker in i hålen (alltså att det bara är koppar i anslutningen).
Ser liksom lite koppar precis i mynningen av ingångshålen så ingen isolering i

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Möjligen skulle ytterisoleringen gå lite längre förbi dragavlastningen.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Inkopplad och har kört avbränning i typ 40 min, allt verkar funka. Tack som fan för all hjälp!

• Gilla
datja och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.