Byggahus.se
Hej!
Jag har hittat en firma som jag verkligen vill jobba med pga anledningar. förutsatt att det är rimliga pengar.
Visst jag kan be en annan firma räkna på det också men tänkte börja här

Bor 116+30m2
byggår 1966
allt är original typ så varenda kabel ska bytas.
Allt ska dras i vägg eller tak (trähus med tegelfasad).


offert byte av el
"Demontering all befintlig el. Montering ny elcentral med dvärgbrytare samt komplettering med fler vägguttag, nya strömbrytare, takdosor och vägguttag."
kostnad 50tkr efter ROT

Vad säger ni proffs?
 
  • Gilla
Hellwiz och 1 till
  • Laddar…
Inkl mtrl?
 
E El Janne skrev:
Inkl mtrl?

japp
 
Det är aldrig fel att ta in fler offerter, jag tycker att det låter nästan för billigt om det är inklusive material...
 
  • Gilla
  • Älska
B6304S1 och 32 till
  • Laddar…
Jag gjorde samma jobb hemma, 113kvm villa från 83. Ny central, all el, uttag, brytare etc. De blev ca 35k efter ROT. Jobbet gjordes för 3,5 år sedan. Så 50k låter väll rimligt kan jag tycka
 
  • Gilla
johanoloflindberg och 3 till
  • Laddar…
Galt
"Varenda kabel ska bytas" tolkar jag som att det är inklusive omtrådning i så fall är det extremt rimligt, nästan för billigt.
Vet de som betalat 2-3 gånger så mycket för komplett omtrådning av 60-talshus i ungefär samma storlek.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Hellwiz och 9 till
  • Laddar…
Davidbagare
Vi bor i villa från -64, 119+47kvm. Bytte ut alla trådar i hela huset, fick allt jordat, ny elcentral med jordfelsbrytare och allt annat modernt. Samt lite nya uttag och plejd i alla brytare. Det landade på ca 100.000 kr (lite ny el i garage inkluderat).
Tycker 50.000 låter som en bra deal. Och bra att jobbet görs av någon du har anledning att vilja jobba med.
Mvh

Kan tillägga att vi valde Schnider Renova på allt, så det drog upp priset lite. De fixade även till uttag på två ställen utanför huset.
 
  • Gilla
Hellwiz och 3 till
  • Laddar…
Trådstartaren skriver "jobba med" han ska alltså hjälpa till och jobba tillsammans med elfirman.
Då blir det ju billigare totalpris jämfört med om trådstartaren inte alls bidrar med något arbete.

Ska serviskabeln också flyttas ändras och fasad-elskåp monteras?

Ingår arbete och material i de 50000 kr, och inkl. moms, då är det väl OK.
Men det kanske kan uppstå oväntade "svårigheter" som elfirman vill ha extra betalat för som de inte har med i sin offert. Har din elfirma varit och tittat hemma hos dig och därefter räknat på jobbet?
 
Redigerat:
  • Gilla
Hellwiz och 2 till
  • Laddar…
A
Ska nya uttag göras utanpåliggande eller i väggen?
 
Verkar vara för billigt. Skulle snarare säga omkring 100.000
 
  • Gilla
Sir Duke och 3 till
  • Laddar…
Låter som misstänkt bra pris till och med.
Men om du ska vara med och hjälpa till och göra en del av "grovgörat" så kan det klart vara helt rimligt.
 
Prata igenom offerten. ”Hur har ni tänkt lösa X”? ”Hur har ni tänkt lösa Y”?
 
  • Gilla
C93eriksson och 2 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Trådstartaren skriver "jobba med" han ska alltså hjälpa till och jobba tillsammans med elfirman.
Då blir det ju billigare totalpris jämfört med om trådstartaren inte alls bidrar med något arbete.
trådstartaren ska inte bidra med arbetskraft utan "jobba med" ska tolkas som att "betala firman för att göra jobbet" ;)

A Arnodt skrev:
Ska serviskabeln också flyttas ändras och fasad-elskåp monteras?

Ingår arbete och material i de 50000 kr, och inkl. moms, då är det väl OK.
Men det kanske kan uppstå oväntade "svårigheter" som elfirman vill ha extra betalat för som de inte har med i sin offert. Har din elfirma varit och tittat hemma hos dig och därefter räknat på jobbet?
nej ingen flytt på sån kabel eller pill i fasad elskåp
Japp elfirman har varit på plats tillsammans med byggfirman som ska göra övriga grejer.
 
Jag håller på med motsvarande projekt på ungefär samma yta, tycker det låter billigt. Givet att du litar på att företaget kommer göra ett bra jobb så kör på!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.