Men som jag skrev ovan.
TS, se till att göra allt spänningslöst i de berörda rummen.
Och pillra inget själv!

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Hur går det. Har elektrikern kommit med något bra försvar?

M mojjen skrev:
Nu är jag inte elektriker. men ni som är det och, säger att det kan vara för att han inte är färdig: Har ni någonsin dragit en fas och Nolla, för att sen i efterhand dra en jordkabel i samma rör. ??
Nej men elektrikern kanske har monterat bort något i en gammal dosa och ska dra om nästa gång hen kommer dit. Det kan ju vara en gammal koppling.

• Gilla
mojjen
  • Laddar…
Mikael_L
D Dublin skrev:
Han kan ju faktiskt ha fått slut på gul/grön FK, men även det känns märkligt det är ju lättare att dra allt samtidigt. Hans förklaring till TS var också tämligen obegriplig. Håller med övriga om att det behöver kollas upp ordentligt. Jag antar att det här är "mitt i" jobbet och att han ska fortsätta endera dagen.
Om det är befintlig dosa med befintliga kablar för ojordat blir det ju i något skede i processen sådär, det finns en fas och nolla, men ingen skyddsjord än, tills man kommit sig för att dra in/om.

Detta då ifall det innan varit ett torrt rum som varit ojordat.
Men visst får jag en olustkänsla av det hela, bra att TS är uppmärksam.

edit:
Upptäckte nu att Müssli svarade typ samma i inlägget före detta.

• Gilla
CarVal och 1 till
  • Laddar…
Elektrikern var här igår. Han påstod att han är ej färdigt, han ska bli klar nu på måndag. Vi har bokat besiktning(EL) av en annan firma på tisdag.
Vi kommer ut med namn på firman om besiktningen ej går genom. Så vi går se vad som händer. Han har än så länge fixat några av dem frågetecken Vi har haft, dock ej alla. Men han ska hit under helgen och måndag så det finns tid

Lite nyfiken, den där dosan på bilden med bara två ledare i. Är det något han har dragit nu? Eller är det en bef. dosa med trådar i sedan tidigare?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.