El
Bo.Siltberg: [citat] Det är riktigt och det som rekommenderas är två JFBer, typ en "inne" och en "ute". Uppvärmning kan man eventuellt lägga helt utanför. Visst kan du sätta fler, en PSA per grupp, om du vill betala för det. Men jag kan nästan lova dig att du i praktiken inte kommer att vinna något på det. [citat] Du kanske hellre skulle ställa frågan än att göra antaganden. Sedan 2019 ska alla
elmont: Eftersom kondens oftast inte är ett problem kan man se det som lite "udda", normalt inte minst i bostäder är det aldrig förekommande. Och oftast sätter man fasskenorna på undersidan då många (inte alla)fabrikat från början är avsedda att monteras på undersidan. Ofta har det ingen som helst roll men ibland, det är som nästan alltid när det gäller elinstallationer - det beror på-.
Percy.P: [citat] Varför inte. Utför en tjänst på annan plats. Spelar ingen roll om man håller i en dator eller hammare.
Orfeous: Många år sedan nu, men jag har för mig att jag köpte en OSRAM Mouse och bytte ut den gamla trafon. Sen fungerade allting jättebra! Har jag för mig. Glömde tydligen att ge en uppdatering på mitt sista inlägg men så kan det vara :)
jonaserik: Finns bara ett sätt att undersöka, du får följa alla VV-rör och se var dom möts innan pannan. Någonstans är det stopp eller trångt för VV
ftj: I vårt fald er avgiften för 20A 33% dyrare än för 16A, svarande till 1.800 kr. om året (2022 priser).
datja: [citat] Tror ingen alls. Jag har köpt olika varannan gång utan att märka skillnad. Allt är väl ändå CaSO4•1/2H2O.
elmont: Titta i plåtlådan hur det är kopplat, är det det minsta oklart hur det "fungerar" ta dit någon som förstår som kan hjälpa dig.
lars_stefan_axelsson: [citat] Tål att påpekas. Även om vatten som sagt inte leder ström något vidare så leder den till "brand". Nåja, det blir sällan öppen låga, hurra för flamskyddsmedel, men väl förstörd utrustning och ökad risk. Jag kommer ihåg en central på båtuppställningsplats där halva centralen i stort sett var svart och upp-brunnen innan jag felanmälde den. Allt pga vatten.
Suhagg: [citat] Tack. Då ska jag hålla mig till minst 16 mm2 i koppar. Försöker hålla ner omkretsen på den också då jag ska dra ur en befintlig kabel som ligger ihop med en annan i 50mm gulslang. Får jag tag på 5G25 i koppar så är den väl typ 25mm i diameter så den vore perfekt.
Scrangle: [citat] Nä precis. Jag tror de på bilden kommit via skyddsröret men det fanns andra glipor och öppningar som några av de andra gynnarna tagit sig in via.
whoubla: Man borde också kunna extrapolera den här kurvan som är ifrån en riktigt bra dag i våras: [bild]
pacman42: [citat] Analogt eller digitalt gör ingen skillnad för komforten, den digitalt levererade temperaturen är bara en siffra...
Fairlane: Om din nya armatur saknar en plint för gulgrön, så kosta på dig en Wago 221 eller liknande. Tejpa ihop gör man inte.
m@nge: [citat] Ja det gör det. Men det känns mer o mer som att en elektriker bör involveras. Inte plug n play direkt.
Immobil: [citat] Det kom antagligen för sent eller är det inflationen som spökar. :cool:
Bo.Siltberg: Då det är nyinstallerat av en skicklig(?) fackman, egen gruppledning och med kvalitetsmateriel(?) så har du allt på det torra.
Dilato: Eller ett tunt snöre/ståltråd några varv..finns hur många varianter som helst.
etompau: 5=kronbrytare 6=trappomkopplare Den översta bilden visar en dubbeltrapp, du ska kunna få ihop en kronbrytaren med den genom att koppla fas till både C och L. Den undre bilden visar en trappomkopplare (6). Den gamla brytaren är sannolikt en dubbeltrapp (6+6).
ClasseClas: Sedan kan jag tipsa om appen "Lightning" på Google Play. Den visar på kartan var blixten slår ned. I somras hade vi ett direktnedslag på fastigheten vid strandkanten precis där sjökabeln går in i marken. Jag vet dock ej vilken precision man kan mäta in blixtarna och visa dem på kartan. Är det inom 20-25 meter så är det ändå värdefull information.
Karl Kr: [citat] Tack! Jag har dock läst någonstans att man faktiskt numer får dela en anslutning. Ny lagstiftning som egentligen har att göra med möjligheterna att tex bygga en gemensam solpanelsanläggning, vindsnurra etc. Men kan inte hitta igen det nu...
Promiscuos Monkey: Ja, det var ju enkelt och bra Det finns inte bättre forum än det här Stort Tack!
joasag: [citat] Det låter som det inte är någon idé att testa. Attans, det får kanske bli något från Jula då för 199kr.
Micke_TH: [citat] Är ingen elektriker, men ska det behöva vara så avancerat? :) Frågan är var den bruna kabeln från termostaten samt den vita från värmekabeln ska kopplas in i "plinten". [bild]
useless: https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/chassidelar/fjadringar/spiralfjadrar/spiralfjader-2000032484