Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Behövs bytas ut ett gammalt trefasuttag, den gamla ovala modellen. Skaffat en ny vedklyv som ansluter till modern typ av 400V-uttag som visas i bilden nedan, behöver byta uttaget helt enkelt.
Är det något särskilt att tänka på i sammanhanget förutom att checka så fasföljd blir korrekt? Inte hunnit kolla förutsättningarna men förutsätter att alla fem ledarna är framdragna. Tacksam för ev saker att se upp med.
Är det något särskilt att tänka på i sammanhanget förutom att checka så fasföljd blir korrekt? Inte hunnit kolla förutsättningarna men förutsätter att alla fem ledarna är framdragna. Tacksam för ev saker att se upp med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det befintliga trepoligt så kan nollan saknas.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Hur har du tänkt att checka fasföljden?
Protte
Protte
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Fasföljden: såg att det fanns hyfsat billiga instrument för detta. Skulle jag misslyckas med den detaljen så kan man ställa om fasföljden i vedklyven så att motorn går på rätt håll.
Men som sagts, återstår att se om nollan finns i existerande gamla trefashandske. Som med gamla trefasspisar, dessa behövde ingen nolla och det gör kanske inte vedklyven heller… kan inte se exakt vad som krävs i tillverkarens bruksanvisning som är väldigt sparsmakad. Inte ens max ström specas men förutsätter att det är under 16A på en 4 hkr motor. Vill givetvis att nolla finns i ett nytt uttag om jag eller en elektriker installerar.
Men som sagts, återstår att se om nollan finns i existerande gamla trefashandske. Som med gamla trefasspisar, dessa behövde ingen nolla och det gör kanske inte vedklyven heller… kan inte se exakt vad som krävs i tillverkarens bruksanvisning som är väldigt sparsmakad. Inte ens max ström specas men förutsätter att det är under 16A på en 4 hkr motor. Vill givetvis att nolla finns i ett nytt uttag om jag eller en elektriker installerar.
Klyven klarar sig sannolikt utan nolla. Men det kan bli skador om någon kopplar in något som behöver nolla.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Ja det är så jag förstått det, inte optimalt att koppla in ett fräscht fint uttag som utger sig för mer än vad det kan ge i praktiken. Även om det troligen funkar perfekt med just denna enkla vedklyv.D Daniel 109 skrev:
Befintlig trefashandske sitter i en ekonomibyggnad på gården, ca 30m från huvudbyggnaden så jag är rädd att man får bara acceptera vad det nu är för kabel som förlagts där för ett stort antal decennier sedan. Att dra ny kabel här blir svårt. Jag får se nästa gång jag är där vad som finns.
Ev kan det vara bättre att ordna endast en tillfällig adapter. Det har körts trefasansluten klyv där tidigare utan problem via denna urgamla trefashandske som idag får ses som big no-no av många skäl.
En bättre lösning. Men inte okej enligt reglerna, är att sätta ett nytt uttag med en tydlig skylt om att nolla saknas. Det är definitivt bättre än att köra det gamla med adapter. Men som sagt inte okej enligt reglerna.
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Om jag minns rätt så finns det väl varianter av CEE uttag som är utan nolla. Om det stämmer så kan man ju sätta ett sådant, och byta kontakten på klyven till passande.
Fasföljden kolla du enklast att klyven går åt rätt håll. Kan finnas en pil på motorn vid fläkten och är det fel så vänder man två faser nånstans.
Är det inte nolla i uttaget kan man ju köra en övergång om man har rätt saker och kan ignorera alla kommentarer om hur fel det är. Finns ju runda nya modellen för 3 fas och jord (4 stift) med om man göra så då blir det inte fel.
Är det inte nolla i uttaget kan man ju köra en övergång om man har rätt saker och kan ignorera alla kommentarer om hur fel det är. Finns ju runda nya modellen för 3 fas och jord (4 stift) med om man göra så då blir det inte fel.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Men är det i en byggnad 30 meter från huset så får man väl anta att man dragit dit nollan också om man vill ha vanliga uttag, belysning osv? Så kanske är det en undercentral eller åtminstone kopplingsdosa någonstans där kabeln kan bytas enkelt till en ny fräsch med nolla inkluderad. "bara" att kolla vad det är för kabel som matar så att det är samma på nollan. Jordning kan ju också vara en idé att se över, liksom jordfelsbrytare. Det finns inga bättre tillfälle att se över elen än idag, förutom möjligen igår!H Harald Blåtumme skrev:Ja det är så jag förstått det, inte optimalt att koppla in ett fräscht fint uttag som utger sig för mer än vad det kan ge i praktiken. Även om det troligen funkar perfekt med just denna enkla vedklyv.
Befintlig trefashandske sitter i en ekonomibyggnad på gården, ca 30m från huvudbyggnaden så jag är rädd att man får bara acceptera vad det nu är för kabel som förlagts där för ett stort antal decennier sedan. Att dra ny kabel här blir svårt. Jag får se nästa gång jag är där vad som finns.
Ev kan det vara bättre att ordna endast en tillfällig adapter. Det har körts trefasansluten klyv där tidigare utan problem via denna urgamla trefashandske som idag får ses som big no-no av många skäl.
Den verkar ju inte ens svår att få tag i.
https://www.proffsmagasinet.se/el-belysning/anslutningsdon-och-kablar/iec-cee-don/uttag/garo-basic-uttag-vaggmontage-4-polig-16a-6h-2819464?
Jag har dock inte stött på den. Så det lär inte vara just något annat än din klyv som passar sedan.
https://www.proffsmagasinet.se/el-belysning/anslutningsdon-och-kablar/iec-cee-don/uttag/garo-basic-uttag-vaggmontage-4-polig-16a-6h-2819464?
Jag har dock inte stött på den. Så det lär inte vara just något annat än din klyv som passar sedan.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Bra förslag, tack!D Daniel 109 skrev:
Jag förstår såklart att detta inte är helt ”Kosher” men det är en säker och rimlig lösning. Får se vad som finns där, vem vet kanske finns en nolla där. Man kanske kunde tycka att ”bara att dra en ny markkabel” men det finns en väg emellan som gör detta extremt dyrt, så faktiskt uteslutet. Återkommer med vad jag hittar och hur det får lösas. Stort tack för råd!
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Stort tack alla för inputs! Jag vet nu exakt vad jag ska kolla upp när jag är på plats ute i stugan/gården nästa gång. Vi övertog denna fastighet för några år sedan och det är så många detaljer i alla delar vi behöver utforska, tar sin tid. Mycket ”ful-el” har identifierats och det åtgärdas undan för undan. Vi ska definitivt inte introducera mer av ”ful-el”.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg