Byggahus.se
Tänkte installera och koppla dimmerpucken till en entrapp installation. Denna koppling är gjord hittills. Nu funkar den bara som vanligt. Vad ska jag göra för att få kopplingen att kunna dimmra. Kollat i några forum men blir inte klokare.
 
  • Ett öppet tak eluttag med synliga kablar, kopplingsklämmor och elektroniska komponenter, oordnat och osäkrat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Titta i manualen, där har du lösningen
PS
det är inte omanligt att inte läsa manualer eller instruktioner, det är bara dumt att låta bli :cool:
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Klarnar det inte efter du läst anvisningarna så återkom
 
Du ska till att börja med koppla rätt. Det har du inte gjort på bilden.
Om du tror att du kopplat rätt men inte får det att fungera, kan du ställa en fråga, men du behöver vara betydligt tydligare i din fråga.
På bilden är det t.ex högst oklart varför du kopplat en blå ledare till "tändtrådsutgången" på pucken, alltså den utgång som ska anslutas till lampan.
Sedan saknas det en anslutning till styringången "1".
Och du har en orange tändtråd/mellantråd från strömbrytaren som går in i ett rör med okänd destination, vilket du måste beskriva för oss för att vi ska kunna svara.
Några spår av en trappkoppling går inte att se i din bild.
 
Då ändrar jag lite frågeställningen.

När jag kopplat den på detta sätt så går det att sätta på och av. Jag vill få dimmerpucken att fungera, hur ska den då kopplas? Jag kopplar gärna om allt, bara att jag ej vet vilken ska till vilken.
 
Jag hittade en bild i ett annat forum, är det såhär den ska kopplas?
 
  • Skärmdump av ett forum, inlägg om elektrisk anslutning, text och diagram, URL synlig ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du vet väl att det krävs en elektriker för det där jobbet? Visst kan man göra det själv, men om man inte har någon som helst aning om hur det fungerar så ska man låta bli.
 
Jag har en elektriker hos mig, men han har inte gjort just denna dimmer förut, och är osäker själv på kopplingen trots instruktionerna.
 
Alen Rastoder Alen Rastoder skrev:
Jag har en elektriker hos mig, men han har inte gjort just denna dimmer förut, och är osäker själv på kopplingen trots instruktionerna.
Är han leksakselektriker då kanske? :thinking: För även om man aldrig sett en sådan puck så bör man kunna förstå symboler som det är på den om man jobbar som elektriker plus att man kopplar sällan sådär gravt fel som det är gjort nu
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Alen Rastoder Alen Rastoder skrev:
... är osäker själv på kopplingen trots instruktionerna.
Om du i första bilden tror att det är kopplat enligt instruktionerna så är tyvärr det enda svaret att du får be någon kunnig göra inkopplingen.
Vet du vad som är in och ut på dimmern?
 
Ingen vettig människa kan tro att inkopplingen på första bilden ska fungera. Oavsett om man har koll på märkningarna eller inte.
 
  • Gilla
Rimas84
  • Laddar…
MultiMan
Alen Rastoder Alen Rastoder skrev:
Jag har en elektriker hos mig, men han har inte gjort just denna dimmer förut, och är osäker själv på kopplingen trots instruktionerna.
Det är bättre att vara ärlig på Byggahus. Många har jobbat eller jobbar som elektriker och ser direkt igenom ditt påstående om att en elinstallatör/elektriker inte skulle klara av att koppla en vanlig dimmer i en trappkoppling.

Elektrikerna på Byggahus vill lära ut hur man ska koppla och framförallt varför och inte bara säga koppla så och så. Vill man eller kan man inte lära sig det så är det ändå bäst att leja en auktoriserad elinstallatör som gör jobbet utan att behöva fråga. Det blir säkrast för alla.
 
Om en elektriker inte kan koppla den rätt efter att ha kikat här borde denna byta jobb och firman anmälas till elsäkerhetsverket: https://www.elbutik.se/dokument/1360273 Bruksanvisning.pdf

Utan att mäta kan man ju inte säga något till 100% men är ganska övrtygad om att orange är tändtråd i dit fall, då är brytaren kopplad till lampan, så den borde funka som den ska. Dimmern är däremot kopplad med fas där den ska sitta och sedan har du neutralen kopplad till utgången för last till dimmern. Nu förstår jag det som att dimmern har kortslutningsskydd, men utan det så borde denna koppling leda till endera en säkring som slår ifrån eller en dimmer som brinner upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.