MrJay
MrJay: [citat] Typiskt Kinaskit, 25cm och leverans vid midsommar (y)
3 svar · 2,4k läst
B
BSOD: Tror denna uppfyller dina krav https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.amazon.se/Schneider-A9C20838-iCT-220-240-kontaktor/dp/B00NEL9LP2&ved=2ahUKEwiKz7CnpYz_AhWhlIsKHfzhCdUQFnoECA0QAQ&usg=AOvVaw1a1Wtz1d8wVaRFTDKO2QSh
1 svar · 1,0k läst
D
Daniel 109: [citat] Vad tror du funktionen med säkringar är? Om jordfelsbrytaren tar alla fel som säkringarna reagerar för så behövs ju inte säkringarna. Men så är det inte, de skyddar mot helt olika fel. Även om vissa fel överlappar.
6 svar · 1,6k läst
H
hempularen: Och skall man försöka få in trådarna så är det nog lämpligt med kabelsmörjmedel, men det kanske är självklart.
115 svar · 14,1k läst
·
L
Lund: [citat] Ja det gör det. Okej, får klura vidare på detta.
7 svar · 2,0k läst
·
E
elmont: tvåpolig brytare finns som "tillbehör" men inte på alla modeller. Tvåpolig brytning har ett visst värde då det finns länder med 2fas system och mittpunktsjordning. För att brytningen ska vara allpolig räcker det med att bryta faserna, nollan behöver alltså ej brytas vid allpolig brytning dock om det är en tvåpolig brytning som inte är samma sak.
7 svar · 1,6k läst
·
A
Alexn72: [citat] Ja men då är det bara att borra genom väggen så är problemet löst
9 svar · 1,8k läst
·
T
Tovin: [citat] Kan man ta reda på det på något annat sätt än att prova den i fyrhjulingen igen?
17 svar · 14,5k läst
·
J
jonaserik: En kopplingsdosa IP 65 i ändan och allt är bra för framtida bruk. Kommer den långt under och svår att komma åt senare, så förläng den några meter och rulla ihop den under altanens ytterkant. Många som ångrar sig att dom inte drog fram el till sina altaner.
3 svar · 1,6k läst
·
M
MrJozk: Sist jag hade denna utmaning med eftermontering av lamppropp på dubbelisolerad lampa så körde jag en sådan jordad som i TS sista bild och ryckte ut jordhylsan ur den. Det kändes mindre fel i alla fall :)
9 svar · 2,8k läst
·
Tommty
Tommty: [citat] Det speciella jag hade i tankarna har jag redan svarat på tidigare.
116 svar · 75,7k läst
·
imported_Benno
imported_Benno: [citat] Tack för svar men det är pga att 5G15 EKRK blir för tjock som jag behöver någon av de andra, som är tunnare.
2 svar · 1,3k läst
C
cpalm: [citat] En systematisk isolationsmätning kan fånga ett och annat, men mja, det garanterar inte på något sätt att anläggningen är fri från den aktuella typen av brister. Vi har upptäckt diverse saker - gummikabel, både av sorten som förvandlats till smulor och geggamojja, varmgång i dosor, tvinnade skarvar m.m - som passerar isolationsprovning utan problem och som knappast kunnat
13 svar · 2,7k läst
·
E
elmont: [citat] Nej det är knappast nått problem trådar finns ju redan som man kan använda som dragtråd och jordade uttag passar i dosorna, MEN använd dom med skruvanslutning.
13 svar · 8,6k läst
·
M
-MH-: Tog en bra stund innan jag insåg vad diagonalt betydde. Smart.
4 svar · 6,5k läst
J
Jens00: [citat] Snyggt, stort tack!
6 svar · 2,4k läst
imported_Benno
imported_Benno: Jag kopplade på dosa efter dosa efter att ha bytt från gammal papperskulo till ny och roade mig med att mäta isolationen allt eftersom. De gamla bakelitdosorna drar ner värdet ju fler som kopplas in. Ny kulo visar "oändligt" vid mätning medan gammal kulo med plastisolerade ledare visar sämre värde. Efter ett antal dosor och en liten bit äldre plastkulo var mätvärden nere på 1000 Mohm.
0 svar · 684 läst
MultiMan
MultiMan: Ingen rök utan eld som det heter så jag hade nog försökt få till en fördjupad undersökning om möjligt. Har själv upptäckt varmgång i kopplingar med hjälp av luktsinnet.
31 svar · 6,6k läst
T
tergo: [citat] Reklamera till säljaren
2 svar · 2,4k läst
A
avh67f: [citat] Det går att dra i nya trådar från central till spisdosa. Detta går att göra när som helst förutsatt att röret är nog stort men det bör det vara
4 svar · 3,2k läst
·
Panor82
Panor82: Det stå väl ändå i SS 437 01 02 och inte i Elinstallationsreglerna?
6 svar · 2,1k läst
·
A
avh67f: [citat] Uttag, speciellt i badrum behöver skyddas av jordfelsbrytare enligt reglerna. Om inte gruppen i badrummet redan matas via jordfelsbrytare dvs. Något för elektrikern att kolla upp.
5 svar · 1,3k läst
D
Daniel 109: [citat] Nej, de passar i samma uttag.
5 svar · 1,6k läst
Ulltand
Ulltand: [citat] Jag pressade den slingriga leverantören med den uppgiften nu och de skickar nu en ny 24V generator.
11 svar · 2,0k läst
JLyck
JLyck: Tror @elmont menar att man gör en typ av svanhals på röret. (Kan ha fel). Gör en liten svag bock motsatt det håll du vill böja röret åt, direkt efter bockar du röret så som du vill ha det.
10 svar · 2,1k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Du saknar uppenbarligen både nolla och första fasen. Så det är inte mycket att orda om annat än att undersöka och åtgärda.
1 svar · 1,2k läst
·
E
Erik_91: Jaha det här var tydligen inget komplicerat alltså, kanske t.o.m en dum fråga :crysmile: jag blev bara väldigt osäker när jag såg kretskortet och allt
2 svar · 1,3k läst
·
M
Martin Lundmark: [citat] Hej Niclas Jag talade visserligen på onsdagen (10 maj) på Njurmedicinskt Vårmöte i Göteborg om minskning av läckströmmar vid dialys (hemdialys) med samma teknik (delad fas, balanserad spänningsmatning) där man önskar en läckström under 10 mikroampere, men den finns nog inte tillgänglig som inspelning. Förekomsten av ”annat än 50 Hz” i elnäten verkar att öka, även om
50 svar · 6,8k läst
·
S
stugan_i_skogen: Tack alla!
9 svar · 1,7k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Vill du koppla ihop det med värme eller larm så är inte Plejd något som ger någon form av rörelsefrihet. Är du allergisk mot programmering och valmöjlighetet utan trivs bättre med begränsade möjligheter (tänk Apple) så kan Plejd vara det du vill ha. [En disclaimer bara för att Plejd mycket väl kan vara nästa Elko Living där det blir svårt att hitta en elektriker som kan
39 svar · 20,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.