Tommty
inget krav på 3-polig säkring av någon anledning, vill minnas att ordet bör används i föreskrifterna.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag backar. Jag har sett sådana. Är det ett krav att dessa matas med trepolig säkring?
Ja
 
  • Svensk text om elektriska brytare och tillbehör med bilder. OBS-varning om användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
F Fredrik K80 skrev:
Ja
Vilken förordning är den där texten ifrån?
 
useless useless skrev:
Vilken förordning är den där texten ifrån?
Ingen förordning utan montörshandboken
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Ok. Inget riktigt krav alltså, utan bara något författaren tycker att man måste göra.
 
Panor82
Det är väl lämpligt att använda sig av trepolig brytning om man blandar en och trefaslaster men i tex en diazed central så blir det svårt. Så kan man sätta trepolig brytning gör så annars kanske man ska fundera på om det är lämpligt att blanda en- och trefas laster överhuvudtaget?
 
  • Gilla
Fredrik K80 och 1 till
  • Laddar…
Ja, lämpligt är det såklart. Men det finns inget krav på att man måste använda just en trepolig dvärgbrytare som bilden från boken tidigare antyder.
 
A
F Fredrik K80 skrev:
Ja
Jag tror de använder ordet "måste" i den boken i samma mening som bör. För att lära elever att göra rätt.
Det finns ju inget som hindrar att man gör bättre och säkrare än diverse gällande standarder.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fredrik K80 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ok. Inget riktigt krav alltså, utan bara något författaren tycker att man måste göra.
Jo visst, det är ju ingen förordning skriven av ESV men jag tolkar det ändå som att det ska vara så. Sen kan det ju finnas många skäl till att man sätter 3 enpoliga men det är ju helt klart ett mkt sämre alternativ
 
useless useless skrev:
Ja, lämpligt är det såklart. Men det finns inget krav på att man måste använda just en trepolig dvärgbrytare som bilden från boken tidigare antyder.
Egentligen en ickefråga enligt mig. Finns det flera faser finns ju inget skäl till något annat än allpolig dvärgbrytare. Extra kostnad känns helt irrelevant här
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
F Fredrik K80 skrev:
Jo visst, det är ju ingen förordning skriven av ESV men jag tolkar det ändå som att det ska vara så. Sen kan det ju finnas många skäl till att man sätter 3 enpoliga men det är ju helt klart ett mkt sämre alternativ
Som jag förstått är det fråga om att inte en lekman skall byta ett vägguttag som sitter på en uppdelad trefasgrupp och bryta bara fasen som går till just det uttaget. Då kan det bli att nollan när den kopplas loss från uttaget blir spänningssatt. I det kombinerade CEE- och schuko-uttaget är det ju ganska uppenbart för alla med nödvändig kännedom att det finns tre faser i det.

Ett annat exempel är spismatningar. Där är det vanligt att ett perilex- och ett schuko-uttag sitter på samma grupp för matning av häll respektive ugn. Här går det att tänka sig en situation där någon kopplar in en äldre spis eller häll med 400 V elementspänning. Skulle det göra att man måste ha en trepolig säkring till spisgruppen?

Det är inte så att jag förespråkar tre enpoliga säkringar till dessa grupper. Men det är många gånger som det inte har så stor praktisk betydelse.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Som jag förstått är det fråga om att inte en lekman skall byta ett vägguttag som sitter på en uppdelad trefasgrupp och bryta bara fasen som går till just det uttaget. Då kan det bli att nollan när den kopplas loss från uttaget blir spänningssatt. I det kombinerade CEE- och schuko-uttaget är det ju ganska uppenbart för alla med nödvändig kännedom att det finns tre faser i det.

Ett annat exempel är spismatningar. Där är det vanligt att ett perilex- och ett schuko-uttag sitter på samma grupp för matning av häll respektive ugn. Här går det att tänka sig en situation där någon kopplar in en äldre spis eller häll med 400 V elementspänning. Skulle det göra att man måste ha en trepolig säkring till spisgruppen?

Det är inte så att jag förespråkar tre enpoliga säkringar till dessa grupper. Men det är många gånger som det inte har så stor praktisk betydelse.
Mmm förstår hur du menar
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.