4 583 läst ·
41 svar
5k läst
41 svar
Vidarekoppla utanpåliggande uttag
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 493 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 493 inlägg
Det är väl lämpligt att använda sig av trepolig brytning om man blandar en och trefaslaster men i tex en diazed central så blir det svårt. Så kan man sätta trepolig brytning gör så annars kanske man ska fundera på om det är lämpligt att blanda en- och trefas laster överhuvudtaget?
Jo visst, det är ju ingen förordning skriven av ESV men jag tolkar det ändå som att det ska vara så. Sen kan det ju finnas många skäl till att man sätter 3 enpoliga men det är ju helt klart ett mkt sämre alternativuseless skrev:
Egentligen en ickefråga enligt mig. Finns det flera faser finns ju inget skäl till något annat än allpolig dvärgbrytare. Extra kostnad känns helt irrelevant häruseless skrev:
Som jag förstått är det fråga om att inte en lekman skall byta ett vägguttag som sitter på en uppdelad trefasgrupp och bryta bara fasen som går till just det uttaget. Då kan det bli att nollan när den kopplas loss från uttaget blir spänningssatt. I det kombinerade CEE- och schuko-uttaget är det ju ganska uppenbart för alla med nödvändig kännedom att det finns tre faser i det.F Fredrik K80 skrev:
Ett annat exempel är spismatningar. Där är det vanligt att ett perilex- och ett schuko-uttag sitter på samma grupp för matning av häll respektive ugn. Här går det att tänka sig en situation där någon kopplar in en äldre spis eller häll med 400 V elementspänning. Skulle det göra att man måste ha en trepolig säkring till spisgruppen?
Det är inte så att jag förespråkar tre enpoliga säkringar till dessa grupper. Men det är många gånger som det inte har så stor praktisk betydelse.
Mmm förstår hur du menarA Avemo skrev:Som jag förstått är det fråga om att inte en lekman skall byta ett vägguttag som sitter på en uppdelad trefasgrupp och bryta bara fasen som går till just det uttaget. Då kan det bli att nollan när den kopplas loss från uttaget blir spänningssatt. I det kombinerade CEE- och schuko-uttaget är det ju ganska uppenbart för alla med nödvändig kännedom att det finns tre faser i det.
Ett annat exempel är spismatningar. Där är det vanligt att ett perilex- och ett schuko-uttag sitter på samma grupp för matning av häll respektive ugn. Här går det att tänka sig en situation där någon kopplar in en äldre spis eller häll med 400 V elementspänning. Skulle det göra att man måste ha en trepolig säkring till spisgruppen?
Det är inte så att jag förespråkar tre enpoliga säkringar till dessa grupper. Men det är många gånger som det inte har så stor praktisk betydelse.
Klicka här för att svara

