Får jag ta ström ur en dosa på väggen som endast går till ett 400v uttag? Jag tänkte koppla in mig på en fas,nolla o jord o sätta ett uttag i taket till garageportmotor för nu har jag skarvsladd ned till uttag vid golvet o dosan med 400v sitter högt på väggen så blir så kort dragning om man får göra så. Det går väl bara göra ett tillägg på tavlan vid centralen vid vilken av säkringarna till 400v uttaget att även uttag till garageport är på den?
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Bara som en förlaring till "problemet".
Antag att om en del år så vill någon byta eller reparera portmotorn. Personen har halvbra/dålig kunskap om el.
Lokaliserar en säkring som verkar göra motorn strömlös, en av de tre fassäkringarna till trefasuttaget.
Börjar mecka med anslutningen av motorn. Samtidigt startar någon en maskin som är inkopplad på trefasuttaget. Då finns en risk att maskinen har något inkopplat mellan ex. faserna L1 och L2, där är då 400V. Om då någon tror att L1 är strömlös och meckar därinne med motorn, så kommer L1 att matas via maskinen, och det finns plötsligt spänning på den "avstängda" fasen. Därför och av flera andra skäl vill man säkerställa att alla tre faserna bryts samtidigt.
Antag att om en del år så vill någon byta eller reparera portmotorn. Personen har halvbra/dålig kunskap om el.
Lokaliserar en säkring som verkar göra motorn strömlös, en av de tre fassäkringarna till trefasuttaget.
Börjar mecka med anslutningen av motorn. Samtidigt startar någon en maskin som är inkopplad på trefasuttaget. Då finns en risk att maskinen har något inkopplat mellan ex. faserna L1 och L2, där är då 400V. Om då någon tror att L1 är strömlös och meckar därinne med motorn, så kommer L1 att matas via maskinen, och det finns plötsligt spänning på den "avstängda" fasen. Därför och av flera andra skäl vill man säkerställa att alla tre faserna bryts samtidigt.
Redigerat:
Sen kan jag tycka man bör kontrollera att uttaget är skyddat av jordfelsbrytare och lämplig storlek på säkring. Är det ett modernt 16a uttag är det kanske så men kan ju vara allt möjligt.
Vill man så köper man ett 5 poligt ceee don med enfas schucko på.
Personligen föredrar jag 3 polig brytning på trefas för blir det fel, blir det strömlöst och inga mellanting.
Vill man så köper man ett 5 poligt ceee don med enfas schucko på.
Personligen föredrar jag 3 polig brytning på trefas för blir det fel, blir det strömlöst och inga mellanting.
Först och främst, får man väl inte röra 3-faskopplingar, utan behörighet. Så även du får koppla ett 220-uttag, får DU inte hämta ström från en 3-fasdosa. Däremot är proceduren möjlig. Jag är däremot osäker vad gäller bestämelser angående flerpolig dvärgbrytare.
Jasså? Nja.A AG A skrev:
"Vem som helst" får byta ett trefasuttag 400V 16A helt lagligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/produkt/trefasuttag/trädgård
Däremot får ingen utan auktoriseration (eller jobbar under en som har det) göra någon ändring i den fasta elinstallationen, detta oberoende om det är enfas eller flerfas, så där är det ingen skillnad.
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 493 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 493 inlägg
Som sagt byte av uttag finns med som undantag i Elsäk-FS 2017-2 3kap.
"Undantag från kraven i elsäkerhetslagen
Undantag för vissa typer av elinstallationsarbete
1 § Följande elinstallationsarbeten omfattas inte av 23-25 och 27 §§ elsäkerhetslagen
under förutsättning att elinstallationsarbetet inte utförs i potentiellt explosiva miljöer.
1 Att byta ut en elkopplare för högst 16 ampere, 400 volt som är placerad i en egen kapsling eller dosa.
2 Att byta ut ett anslutningsdon för högst 16 ampere, 400 volt som är placerad i en
egen kapsling eller dosa."
Men som Demmpa är inne på så är det endast utbyte av befintliga elkopplare och don som avses inte utökning eller tillägg som undantas.
"Undantag från kraven i elsäkerhetslagen
Undantag för vissa typer av elinstallationsarbete
1 § Följande elinstallationsarbeten omfattas inte av 23-25 och 27 §§ elsäkerhetslagen
under förutsättning att elinstallationsarbetet inte utförs i potentiellt explosiva miljöer.
1 Att byta ut en elkopplare för högst 16 ampere, 400 volt som är placerad i en egen kapsling eller dosa.
2 Att byta ut ett anslutningsdon för högst 16 ampere, 400 volt som är placerad i en
egen kapsling eller dosa."
Men som Demmpa är inne på så är det endast utbyte av befintliga elkopplare och don som avses inte utökning eller tillägg som undantas.
Hur ser resten av installationen i rummet ut? Hur mycket effekt drar motorn?
Det blir en prydligare lösning att lägga den på belysningen, än att nalla en fas från en uttagsgrupp på det sättet.
Det blir en prydligare lösning att lägga den på belysningen, än att nalla en fas från en uttagsgrupp på det sättet.
Tack för förklaring 👍H hempularen skrev:Bar som en förlaring till "problemet".
Antag att om en del år så vill någon byta eller reparera portmotorn. Personen har halvbra/dålig kunskap om el.
Lokaliserar en säkring som verkar göra motorn strömlös, en av de tre fassäkringarna till trefasuttaget.
Börjar mecka med anslutningen av motorn. Samtidigt startar någon en maskin som är inkopplad på trefasuttaget. Då finns en risk att maskinen har något inkopplat mellan ex. faserna L1 och L2, där är då 400V. Om då någon tror att L1 är strömlös och meckar därinne med motorn, så kommer L1 att matas via maskinen, och det finns plötsligt spänning på den "avstängda" fasen. Därför och av flera andra skäl vill man säkerställa att alla tre faserna bryts samtidigt.
Nu får jag säkert banner men jag tog ström från den utanpåliggande dosan till 400v uttaget o drog 1,5meter utanpåliggande kabel till nytt 230v uttag i taket ovanför portmotor, skrev portmotor vid säkringarna på alla 3 även om det bara låg på en så tycker eventuell reparatör bryter alla tre då.
Jordfelsbrytare finns o anledning till att jag inte tog ström på samma som belysning eller dom andra uttagen är att där är elen infälld i rör. Tack iaf för råd o förklaringar!
Jordfelsbrytare finns o anledning till att jag inte tog ström på samma som belysning eller dom andra uttagen är att där är elen infälld i rör. Tack iaf för råd o förklaringar!
Klicka här för att svara
