Centralen ska bytas, behöver man ha backstycke? Det är ju trävägg bakom, isf plåt eller plast?

tommib
Monterar man centralen mot brännbart ytskikt ska den ha bakstycke. Plast eller plåt spelar ingen roll.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Monterar man centralen mot brännbart ytskikt ska den ha bakstycke. Plast eller plåt spelar ingen roll.
Så har jag lärt mig teoretiskt men praktiskt ser man något annat.

Redigerat:
Johan.da Johan.da skrev:
Så har jag lärt mig teoretiskt men praktiskt ser man något annat.
Du har en poäng, många struntar i bakstycket men det ska sitta ett där om det är trä bakom.

• Gilla
Johan.da och 1 till
  • Laddar…
Panor82
Som tommib och Mussli skriver så ska bakstycke monteras mot brännbara byggnadsdelar enligt Elinstallationsreglerna :
"515.1
Materiel som saknar bakstycke ska endast monteras på byggnadsdelar om följande fordringar är uppfyllda:
– spänningssättning av byggnadsdelen är förhindrad
– brandavskiljning är anordnad mellan materielen och brännbara byggnadsdelar"

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
tommib
Det är lite samma diskussion som med förhöjningsringar. Det är ett krav men många struntar i det. Inte rätt för det.

• Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
Åh, önskar att jag visste det lite tidigare, är väl lite sent att klaga nu till firman som installerade min Gamma central för 5 år sen. Direkt på träpanel sitter den.

Och i moderna hus är det nästan alltid en gipsvägg bakom centralen.

H Hammelstrup skrev:
Åh, önskar att jag visste det lite tidigare, är väl lite sent att klaga nu till firman som installerade min Gamma central för 5 år sen. Direkt på träpanel sitter den.
Det är nog vanligare att det INTE sitter ett bakstycke där... Det blir inte mer rätt för det men jag hade inte lagt någon större vikt vid det.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.