11 098 läst ·
114 svar
11k läst
114 svar
Byggel, skåp 210m bort
Har fått tag i 165m 5G10 så det börjar ordna upp sig
Min plan är att sätta undercentralen där den kabeln slutar, därifrån dra 32A kabel(går att få tag i relativt billigt) sista biten och ha en central till vid bygget
Borde väl funka?
(Ska träffa elektrikern i morgon)
Min plan är att sätta undercentralen där den kabeln slutar, därifrån dra 32A kabel(går att få tag i relativt billigt) sista biten och ha en central till vid bygget
Borde väl funka?
(Ska träffa elektrikern i morgon)
Din elinstallatör måste räkna på kabeln och använda rätt indata för elnätet vid anslutningspunkten. Han har säkert tillgång till ett avancerat dimensioneringsprogram för det. Spontant tycker jag det låter som riskfyllt låga dimensioner med tanke på sträckan. Man måste också tänka på att det kan bli långa skarvkablar för själva arbetet på din tomt. Om du tänkt att elinstallatören ska dra kabeln över andras marker på vägen till din fastighet så fråga markägaren om det går bra. Drar man bara utefter gatan brukar det inte vara några problem eftersom det normalt är kommunal mark och de har ju givit bygglov.
Duger draggropen för Skelleftekraft så duger den också för Vattenfall.
Duger draggropen för Skelleftekraft så duger den också för Vattenfall.
Redigerat:
Skrev du inte i första inlägget att det då var 11 månader?N noone70 skrev:
Ps
Jag tror att dom inte släpper andra jobb bara för att fixa en byggström utan dom tar nog jobben efter som.
11 månader var sedan ansökan/föranmälan om permanent anslutning till ett markmätarskåp på tomten. Skälig tid för att få en permanent anslutning anses tydligen numera vara 2 år enligt Energimarknadsinspektionen så det gäller att vara tidigt ute.
11 (nu 12) månader sen vi lämnade in ansökan om vanlig anslutning.E elmont skrev:
Nu lämnade vi in en ansökan om byggström pga att de inte skulle hinna fixa det.
Enligt elektrikern brukar de vara snabba när det gäller byggström, inom någon vecka
Men nu är det byggströmmen som drar ut på tiden…J Josth skrev:
Enligt elektrikern är det 30 min jobb från deras sida.
koppla in kabeln i skåpet och sätta i elmätaren
Innan jag "sa upp" samarbetet med Vattenfall så hade väntetiderna kommit upp till över halvåret för att ärendet ens skulle tilldelas en handläggare.N noone70 skrev:
Det blev helt ohållbart - jag har helt slutat att ta arbeten där vattenfall måste blandas in.
Jag fick vänta 7 månader på handläggare…Mikael_L skrev:
Jag har jobbat som IT konsult på VF och med tanke på tempot bland de anställda inom IT så är det inte så konstigt att resten av organisationen är likadan
En normal arbetsdag
Jag anlände till kontoret 0700-0730, då var alla indier redan på plats, lite konsulter och någon enstaka anställd
0830-0930 majoriteten av de anställda anländer
Lunch
1630-1700 hemfärd för mig… inga anställda kvar, bara konsulter och alla indierna som är kvar
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden