K
Kane: [citat] Eller Amazon, https://www.amazon.se/s?k=terminalverktyg&crid=1ZBL108O1F7EB&sprefix=terminalverktyg%2Caps%2C98&ref=nb_sb_noss_1
4 svar · 2,5k läst
·
ARJU
ARJU: [citat] Den där gör ju samma sak som TS Tibber pulse. Den kan såvitt jag ser inte mäta en specifik last.
7 svar · 1,7k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Har de fel? :surprised:
23 svar · 4,3k läst
·
S
Skopan: [citat] På ena sidan är det ju stora spakar som man kan trycka på med fingrarna för att lossa, så jag förutsätter att verktyget är till för den sidan som inte har spakar.
24 svar · 3,5k läst
·
J
Josth: Det skiljer lite i elpatronseffekt beroende på vilken årsmodell av F370 du tittar på...
44 svar · 6,0k läst
·
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Toppen! (y) //Patrik
9 svar · 3,1k läst
·
L
Leif i Skåne: Det beror på var Jordfelsbrytare sitter! Om den sitter i huset där elkabeln kommer ifrån så slocknar hela huset om blå nolla kommer i kontakt med Gul/Grön skyddsjord! Eller om Blå nolla i kabeln hamnar på marken i vått gräs, även om alla säkringar är borttagna / eller frånkopplade. Hur många ledare är där i kabel till Friggeboden? 3 eller 5 ?
3 svar · 1,4k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Då förstår jag varför du vill byta denna central. Den ser hempulad ut, och då är kanske ledningen från husets central också hempulad. Så vi får börja där och titta på det som Hempularen nämner. Om ledningen kan "godkännas" för en gruppledning som matar uttag och belysning så kan man sätta en ny dosa såsom du beskriver och ta ut en enfasledning till ditt uttag.
5 svar · 6,2k läst
·
H
hempularen: Jag tolkar skylten på din bef. spis att det är en ren 400V spis. Den är i så fall inkopplad på de 3 faserna utan att nyttja nollan. Det anges ibland att "elementspänningen" är 400V. Det fungerar som så att de tre faserna i elnätet håller 400V mellan sig. Så ett 400V element kopplas av spisen in på två faser ex. L1 och L2. Nästa element i spisen kopplas kanske L2 - L3 osv. Men så
2 svar · 3,0k läst
·
H
HSP: Det är en anslutningsdosa som är upp och nervänd om bilden är rätt.
12 svar · 2,1k läst
·
G
Gunman: Tack alla för svar! Att uttagen är lite mindre än de jag har idag spelar ingen roll, så länge de får plats i urfasningarna som är gjorda.
12 svar · 3,7k läst
·
E
elmont: Man brukar få byta hela armaturen, den får man ur genom att dra den rakt neråt. Den sitter fast med några fjädrar på översidan takskivan. Man brukar få ta i rätt ordentligt och när lampan lossnar kan man få en smäll på fingrarna av fjädern.
1 svar · 2,1k läst
·
blackarrow
blackarrow: [citat] Jo,.. vet en som eldade upp kablar och värmeslangar, allt bakom instrumentpanelen på liknande sätt. Han hade väl lite otur när han tänkte. Kopplade säkringen efter strömbrytaren till en elektrisk fönsterhiss. Han fixade kablaget igen. Vilket jobb, men det gick på en 70-talsbil.
21 svar · 2,3k läst
·
L
laja57: Först tack för alla utförliga svar och motiveringar. Sen vilar jag nog på hanen lite då frågan inte är lika aktuell längre och skjuten på framtiden eftersom säljaren på amazon.se plötsligt höjde priset från 699 kr till 1199 kr som en följd av att jag ställde frågan om priset var inkl moms( utländsk). Priset avsåg en Hager vh60nc. Kommer dock bli minst en 60 modulare.
19 svar · 5,3k läst
·
M
MagnusMaggie: Displayen blir blank vid strömavbrott. Dessutom blir den blank av andra okända orsaker lite då och då. Jag misstänker att den blir blank när man startar laddningen till bilen (märker inget annat). Därför trodde jag det skedde vid strömavbrott eller "när det sker något med spänningen", i dessa tillfällen trodde jag att batteriet skulle vara backup, och därmed trodde jag att det var
2 svar · 2,7k läst
tensiden
tensiden: [citat] Ja. Hittade den och det var ett par kronor per sida. Men som jag brukar säga till kunder och andra: man får betala för kvalitet och kunnande!
15 svar · 2,8k läst
·
G
GoGetLost: Jag var hos en kund en gång som ville installera ett uttag vid sidan av sin pool. Aldrig i livet sa jag. Han var ännu mer besviken när jag sa att han inte får ha en 230V ledslinga under poolkanten som belysning som han köpt från wish ens i närheten av poolen utan det är max 12V SELV eller PELV som gäller. :rolleyes:
5 svar · 2,4k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Och eventuellt kan man behöva bygla nollan. Men de skymningsrelän du hittat kommer fungera.
5 svar · 2,2k läst
nisse123
nisse123: [citat] Det ser ut som gamla modellen på PAX, Sätter man den upp & ner så hamnar ju värmeelementet i toppen och bara översta slingan blir varm. Monterar man den åt rätt håll så stiger den varma oljan och hela torken blir varm.
26 svar · 2,9k läst
·
Müssli
Müssli: [citat] Stort tack. (y)
52 svar · 23,6k läst
F
fusion: Egentligen vill jag ha denna , men då busringer väl alla :thinking: Nu fick alla barnfamiljer med lekstugor ett bra uppslag (y) [MEDIA=youtube]4Fzvh-t8u08[/MEDIA]
17 svar · 5,8k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det vet man inte. Om du är 100 % säker på att det suttit en fungerande dubbelströmbrytare där och att ingen ändring i elinstallationen har gjorts sedan dess som kan påverka detta, då kan du prova dig fram med inkopplingen av en kronbrytare. Har du ett mätinstrument för att mäta spänning så kan du hitta fasledaren genom att mäta mot skyddsjord, via en skarvsladd om du inte har något
2 svar · 1,4k läst
·
S
Småhusägare: Bättre sent svar än aldrig, men blev en Philips superslim plafond tillslut, som gick att montera över det befintliga hålet utan att projektorn skymdes. Plafond PHILIPS SceneSwitch Superslim CL550 18W 1500lm 2700K dimbar vit - köp på HORNBACH.se
5 svar · 1,8k läst
·
H
hempularen: Men som sagt mitt räkneexempel byggde på en ljusstark list jag råkat titta på.
10 svar · 2,6k läst
Tommty
Tommty: [citat] Precis, helt med att det inte är fullt normalt, också kanske därför jag är nyfiken på det. Just i och med som du skriver, att det är vanligt att fasföljen inte ligger helt utan detta korrigeras efteråt, vanligtvis genom att skifta 2 faser i elskåpet till elcentralen. I och med att det är så vanligt så är min tanke att det borde vara vanligt inom instrustrier också? att
6 svar · 3,7k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Din elmätare i källaren bör vara modern med en HAN-port. Då kan du skaffa utrustning som läser av den. https://www.byggahus.se/forum/threads/elmaetare-h1-port-p1-port-han-port-manga-namn-verkar-florera.384608/ Jag är dock inte insatt i detaljer, men troligen är detta den enklaste och billigaste lösningen. Gäller bara att det går att kommunicera mellan elmätaren och din
4 svar · 1,6k läst
·
E
elmont: Skynda dig att dra kablaget innan målningen så kan du måla in kablaget och det kommer knappt vara synligt.
5 svar · 2,9k läst
Ramnemark
Ramnemark: [citat] Ett svar på ett gammalt inlägg. MC är en budgetmodell som inte finns i grossisternas vanliga sortiment men som centralbyggare/skåpsbyggare har tillgång till. Vi har ett projekt med 150 lägenheter och centraler byggda av Rimeda som har exakt samma säkringar. Huvudbrytare och jordfelsbrytare är standard, medans säkringarna är de på bild ovan. Känns som en budgetvariant på Mcn.
43 svar · 18,8k läst
·
K
Kapten Bölja: Toppen- stort TACK för ultrasnabbt svar!!!
4 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.