Det här är en billig ledstrålkastare med rörelse o ljussensor som jag haft ute men har ingen användning nu för den där så tänkte sätta den i förråd som vanlig lampa, hur kan jag koppla bort sensorer eller bygla dom så jag kan använda den med strömbrytare på vanligt sätt? Ska jag öppna där sensor sitter?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får leta reda på dom tampar som går till ljuskällan och koppla in på plinten/sockerbiten direkt utan dom andra tamparna.
EDIT det är säkert en LED och då blir det annat, går då inte att koppla direkt kanske, kan sitta en 230/12 V liten trafo där.
EDIT det är säkert en LED och då blir det annat, går då inte att koppla direkt kanske, kan sitta en 230/12 V liten trafo där.
Så här ser den ut...går 3 trådar från den upp till kopplingshuset bak lampan. Törs man bara prova vilka som ska ihop eller är det alla 3? Det är en led.J jonaserik skrev:
Edit! Ser ju att det syns nu på bild att det är led
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att avgöra på distans och från bilderna.
I lamphuset sitter nätdelen,den driver både lysdioderna och matar IR-detektorn. Detektorn styr sedan spänning till/från för lysdioderna.
Hur detta "nycklas" framgår inte från bilderna, Kanske ett relä eller en styrsignal som påverkar nätdelen.
Du får försöka sära mer på grejorna så kabeldragning och komponenter syns bättre.
I lamphuset sitter nätdelen,den driver både lysdioderna och matar IR-detektorn. Detektorn styr sedan spänning till/från för lysdioderna.
Hur detta "nycklas" framgår inte från bilderna, Kanske ett relä eller en styrsignal som påverkar nätdelen.
Du får försöka sära mer på grejorna så kabeldragning och komponenter syns bättre.
Det är nog inte helt lätt att fixa detta. Alla ledare ser ut att vara lödda på kortet. Visst, man kan klippa av alla tre som går ut till rörelsevakten och sedan försöka reda ut vilken som är vad och koppla ihop rätt par. Det borde vara fas, nolla och tändtråd som går ut dit så man ska koppla ihop fas och tändtråd.
Det är lurigt där med 3 st svarta som går till detektorn och är lödda, prova med att ställa inställningar till noll, dessa IR brukar tända när dom får spänning och lysa inställd tid. Ställ allt på noll utom tiden som ska stå på max, så tror jag det fungerar med strömbrytare
Om man bara prövar sig fram vad kan hända annat än säkring eller jordfelsbrytare löser? Att jag förstör lampan är ju inte hela världen iaf.tommib skrev:
Det är nog inte helt lätt att fixa detta. Alla ledare ser ut att vara lödda på kortet. Visst, man kan klippa av alla tre som går ut till rörelsevakten och sedan försöka reda ut vilken som är vad och koppla ihop rätt par. Det borde vara fas, nolla och tändtråd som går ut dit så man ska koppla ihop fas och tändtråd.
Tja, kopplar du nolla mot fas så blir det bomkortis och säkringen går. Kopplar du nolla mot tändtråd så händer inget särskilt (troligen). Kopplar du fas mot tändtråd så får du önskad effekt.
Du borde kunna koppla ihop två stycken ledare och mäta resistens mellan fas/nolla i anslutningsplinten. Om du får väldigt låga värden så vet du att just den kopplingen är fel.
Det är normalt väldigt olämpligt att koppla på chans men här finns det inte så mycket möjligheter mer än möjligen att ta ut kortet och anlysera det vilket kanske är lite överkurs. Tittar man på kretskortet så ser det också ut som att det finns en tryckt "N" på kortet där de svarta ledarna utgår, kanske kan vara så att den ledaren närmast är nollan.
Du borde kunna koppla ihop två stycken ledare och mäta resistens mellan fas/nolla i anslutningsplinten. Om du får väldigt låga värden så vet du att just den kopplingen är fel.
Det är normalt väldigt olämpligt att koppla på chans men här finns det inte så mycket möjligheter mer än möjligen att ta ut kortet och anlysera det vilket kanske är lite överkurs. Tittar man på kretskortet så ser det också ut som att det finns en tryckt "N" på kortet där de svarta ledarna utgår, kanske kan vara så att den ledaren närmast är nollan.
Ska försöka kolla bättre var dom där 3 trådarna från sensor går, om två av dom går till samma kan det vara plint för tändtråd då eller tänker jag helt fel då?tommib skrev:
Tja, kopplar du nolla mot fas så blir det bomkortis och säkringen går. Kopplar du nolla mot tändtråd så händer inget särskilt (troligen). Kopplar du fas mot tändtråd så får du önskad effekt.
Du borde kunna koppla ihop två stycken ledare och mäta resistens mellan fas/nolla i anslutningsplinten. Om du får väldigt låga värden så vet du att just den kopplingen är fel.
Det är normalt väldigt olämpligt att koppla på chans men här finns det inte så mycket möjligheter mer än möjligen att ta ut kortet och anlysera det vilket kanske är lite överkurs. Tittar man på kretskortet så ser det också ut som att det finns en tryckt "N" på kortet där de svarta ledarna utgår, kanske kan vara så att den ledaren närmast är nollan.
Vet ju att man inte ska chansa med el men tänker att antingen går säkring eller lampan går sönder som dom värsta alternativen i det här fallet o det är ju inte hela världen här.
Går det dra nån slutsats av dom här bilderna? Röd o blå verkar ju vara lödda på kretskortet i lampan där man kan se N så kanske nollan som någon skrev? Den som jag markerat med svart pil är röd under kabelhöljet så man kanske ska tolka det som + då i 12 voltsvärlden...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser att du har lösgjort kortet, kolla då om det är blå och röd ledare som du har markerat i din bild som går till reläets kotakt, i så fall kan du bara koppla ihop dessa ledare för konstant ljus och bortkopplad rörelsedet.
Kanske jag missförstått dig, kopplade ihop med en wago så här men då lyser den inte. Har ju tagit bort korten till sensorn men någon eller alla kanske måste kopplas till "sockerbiten" också?E etompau skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
