Vi har ett mindre förråd byggt 2008 som vi ska isolera. De som byggde huset (inte vi) valde att inte isolera förrådet vid byggnationen, därmed installerades el därefter (se bilder). Annars är förrådet förberett för isolering. Vår plan är att isolera (mineralull) och sätta upp en träskiva (plywood eller OSB). Nya eluttag ska sättas på plats med apparatdosa, kabelrör/slang. Men hur ska jag tänka gällande all befintlig el? Behöver allt monteras bort eller kan jag "sätta igen" (isolera över/runt) befintliga kablar (vad säger regelverk om detta)? Jag vill anlita en elektriker för själva jobbet, men själv göra förberedelser i den mån det är möjligt.

Så frågan jag vill få svar på är; Behöver all befintlig el tas bort (och ersättas av rör och nya kablar)? Vad kan jag göra själv - vad måste en elektriker göra?

Andra visdomsord tas naturligtvis emot med glädje!

Inkommande el kommer via rör i platta (gjuten) upp längs en hörnstolpe - även 400V som kommer i separatrör.
Eluttag för industrin, troligen CEE 16 A, röd, monterat på trävägg med kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Styrning av ljusknappar och vidarekoppling till bl.a. garaget (sitter ihop med förråd) sker strax under taket. Jag tänker att detta vill man kanske kunna komma åt i framtiden.
Eluttag och kablar under en trähylla, rörinstallation, nätväv bakgrund, rörigt intryck.
Skapa konto

Garagets ljusknapp är borrad rakt genom väggen - behöver denna ändras om väggen isoleras på "andra sidan väggen"?
Vit rörledning fäst längs en trävägg och grå väv. Slitage och smuts syns.
Skapa konto
En utomhusströmbrytare med smutsiga vita ytor, elledningar och en vägg i bakgrunden.
Skapa konto

Förrådets ljusknapp(ar) behöver naturligtvis flyttas - men kan kabeln behållas (och då ledas in i en apparatdosa?)
Överbelastad eluttag med flera grenuttag och adaptrar mot en trä- och metallbakgrund.
Skapa konto

Alla dosor skall vara åtkomliga efter att innerväggar monterats så de fyrkantiga dosorna på bild två måste bytas. Kabel får dras dolt i vägg men det rekommenderas inte.

Rent krasst får du inte göra något själv.

• Gilla
Svedalahem och 1 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Alla dosor skall vara åtkomliga efter att innerväggar monterats så de fyrkantiga dosorna på bild två måste bytas. Kabel får dras dolt i vägg men det rekommenderas inte.

Rent krasst får du inte göra något själv.
Men den får inte ligga klamrad och ska dragavlastas i ändarna mm mm. Så det är INTE fritt fram att bygga in dom klamrade kablarna

• Gilla
Svedalahem och 2 till
  • Laddar…
Det där bör byggas om av en elektriker innan du isolerar.

• Gilla
Svedalahem
  • Laddar…
Tack för era svar - Jag kontaktar en lokal elfirma så det blir rätt från början.

• Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
Jag blev lite nyfiken på hur regelverket tycker om varianten där man plockar loss klamrar och skruvar och sågar loss genomgående kablage så att det fortfarande "sitter ihop" och sedan ytmonterar allt igen? Det är ju inte att rekommendera, men hur ses det på lagmässigt? Hmmm?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag ser det som en icke-fråga. Jag ser det som ytterst korkat att försöka sig på något sådant bara för att komma undan kravet på behörighet. Jag tror också att det inte hjälper det minsta ifall man klantar sig och orsakar ett försäkringsärende, för det kan svårligen anses vara fackmannamässigt utan försäkringbolaget kommer troligen att gotta sig rejält i detta. Det kan faktiskt anses bryta mot samma elsäkerhetslag som innehåller kravet på behörighet.

Bättre då att göra det på rätt sätt. Det är det enda som gäller i praktiken. Det är ingen uppmaning att bryta mot lagen, men om man nu som enskild person väljer att bryta mot lagen så är det bättre att bryta mot paragrafen om behörighet än paragraferna om utförandet.

För att gå in på lite mer praktiska skäl så avråder svensk standard från att återanvända gamla befintliga kablar pga av isoleringen kan ha blivit hård och spröd och därmed spricka vid hanteringen. Dessutom är det lögn i he"#¤% att försöka klamra om en gammal kabeln rakt och snyggt, det går inte att räta ut gamla böjar. Men visst, man kan ju försöka, med dessa risker i tanke.

• Gilla
Svedalahem och 3 till
  • Laddar…
Jag vet att det är dumt att knäcka om gamla kablar. Det var mer en fråga om när en godkänd installation slutar vara godkänd. Kan man klamra om den 10, 25 eller 100 mm? Jag har precis som flera här renoverat/bytt el och det är faktiskt en relevant fråga när man har utanpåliggande montage och lossar för att lägga tapet eller byta takgips.
"Om ingen kommer på en och det är fackmannamässigt utfört osv" är inte relevant för frågeställningen.

VidarH VidarH skrev:
Jag blev lite nyfiken på hur regelverket tycker om varianten där man plockar loss klamrar och skruvar och sågar loss genomgående kablage så att det fortfarande "sitter ihop" och sedan ytmonterar allt igen? Det är ju inte att rekommendera, men hur ses det på lagmässigt? Hmmm?
Att återanvända matr är OK , men att riva och återmontera är installationsarbete och kräver auktorisation. Och en elinstallation kan inte bli "godkänd" men den kan vara utförd enligt gällande regler och det är inte installationen i sig som kräver auktorisation utan det är arbetet med en som kräver auktorisation.

• Gilla
Svedalahem
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.