J Jeppson skrev:
Det är väl ”marknadsekonomi” 😉
I en fungerande marknadsekonomi för elbolag skulle det finnas bolag som erbjöd att pausa ett abonnemang utan att plocka bort skåp och annat fanskap.

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
I en fungerande marknadsekonomi för elbolag skulle det finnas bolag som erbjöd att pausa ett abonnemang utan att plocka bort skåp och annat fanskap.
Jag vill pausa mitt abonnemang hos Skatteverket, ordnar du det?

• Haha
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
Jo - varför plocka bort det?
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag vill pausa mitt abonnemang hos Skatteverket, ordnar du det?
Det gör man väl typ 364 dagars om året ;-D

//

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Nu finns det ingen marknadsekonomi för elnät, eftersom det är monopol.

Elnätet blir inte billigare att drifta för att det inte används hela året.

• Gilla
hempularen och 3 till
  • Laddar…
Men nån kostnad finns det visst eftersom man betalar per / kwh även till nätägaren... så om man inte drar nån el så måste dom väl spara nåt - dom tar väl inte betalt för nåt som inte belastar verksamheten ;) ?

//

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
Men nån kostnad finns det visst eftersom man betalar per / kwh även till nätägaren... så om man inte drar nån el så måste dom väl spara nåt - dom tar väl inte betalt för nåt som inte belastar verksamheten ;) ?

//
Enklast är att du utgår från nätägarens avtal vad som gäller, allt annat är ovidkommande. 😉

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
I know - man kan säga att denna fråga var närmsta retorisk...

End-of-thread?

Prissättningen är nog inte så bra kopplad till kostnaden. Man vill ha en kostnad kopplad till förbrukning för att det ska löna sig att spara. Det betyder inte att det motsvarar nätbolagens kostnader.

• Gilla
jonte0 och 1 till
  • Laddar…
P
J jonte0 skrev:

//
Det står väl ganska tydligt hos elbolagen. Abonnemangskostnad på din säkring, din elöverföring och skatten till skatteverket.
Så stoppar du förbrukningen så har du ju abb kostnad och skatten på det.

Så var glad för att du fått den nya mätaren (har du det?) för annars hade du fått betala för hittepåförbrukning som vi gjorde innan de nya mätarna kom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.