Byggahus.se
Vidarekoppling av ett infällt uttag utförs ju bäst med en Wagoskarv bakom uttaget och sedan 3 korta trådar fram till uttaget, men hur är det med utanpåliggande uttag och kapslade sådana. Ska man även där satsa på wagoskarv för att slippa lägga dubbelt på plintarna?
 
Tommty
Brukar inte finnas plats för wago i utanpåliggande installationer om det inte finns en kopplingsbox mellan.
Då används plintarna på uttaget.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår inte riktigt poängen med det även frånsett frågan om kopplingsklämmorna får plats. Plintarna är ju gjorda för att det skall kunna sitta två trådar i dem.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag förstår inte riktigt poängen med det även frånsett frågan om kopplingsklämmorna får plats. Plintarna är ju gjorda för att det skall kunna sitta två trådar i dem.
Poängen är att skarven blir bra mkt bättre med en Wago jämfört med o använda plintarna.
Använder man plintarna och kopplar dubbelt på finns risk att inte bägge blecken tar. Den risken är så gott som obefintlig om du kopplar bakom med en snäppwago.
Utöver det så är det även säkrare om uttaget t.ex ska bytas mtp att man då inte behöver lossa på alla trådar. Uttaget blir dessutom mycket lättare montera med 3 trådar fram jämfört med 6 trådar
 
Redigerat:
Tommty
A Avemo skrev:
Jag förstår inte riktigt poängen med det även frånsett frågan om kopplingsklämmorna får plats. Plintarna är ju gjorda för att det skall kunna sitta två trådar i dem.
Fördelen med att sätta en 3-wago och dra ut trådar från denna till vägguttag är att du aldrig behöver bryta slingan vid arbete.

Har du otur eller om det är hemmapul kan du få bakmatning via andra grupper när du exempelvis kopplar bort nollan för resten av slingan.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
Fördelen med att sätta en 3-wago och dra ut trådar från denna till vägguttag är att du aldrig behöver bryta slingan vid arbete.

Har du otur eller om det är hemmapul kan du få bakmatning via andra grupper när du exempelvis kopplar bort nollan för resten av slingan.
Exakt !
 
Tommty Tommty skrev:
Fördelen med att sätta en 3-wago och dra ut trådar från denna till vägguttag är att du aldrig behöver bryta slingan vid arbete.
En wago garanterar inte korrekt inkoppling. Det är fullt möjligt att slarva med dem också.

Tommty Tommty skrev:
Har du otur eller om det är hemmapul kan du få bakmatning via andra grupper när du exempelvis kopplar bort nollan för resten av slingan.
Bakmatning via andra grupper? Det får du allt förklara hur det skulle gå till. Lämnar man nollan oansluten i ett uttag så att efterföljande uttag matas med fas men inte nolla så kan nollan att komma att ha spänning mot jord matad via anslutna apparater. Men då pratar vi om att en lös tråd inne i ett uttag är spänningssatt bakmatad från samma grupp. Inte från någon annan grupp. För det krävs allvarligare fel.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Tommty
A Avemo skrev:
En wago garanterar inte korrekt inkoppling. Det är fullt möjligt att slarva med dem också.


Bakmatning via andra grupper? Det får du allt förklara hur det skulle gå till. Lämnar man nollan oansluten i ett uttag så att efterföljande uttag matas med fas men inte nolla så kan nollan att komma att ha spänning mot jord matad via anslutna apparater. Men då pratar vi om att en lös tråd inne i ett uttag är spänningssatt bakmatad från samma grupp. Inte från någon annan grupp. För det krävs allvarligare fel.
Förstår inte riktigt din fråga?

Du skriver ett exempel själv, iofs för samma grupp, Sedan avslutar du med att det är möjligt att det kan ske men att det då måste vara allvarligare fel. Så det känns som att du svarar på din egna fråga?

Men jag kan svara om du vill.

Finns mängder av sätt, allt från kapacitivt, 3-fas med 1-poliga brytare hela vägen till vagabonderande om vi leker med tanken att vägguttaget är vid ett vattenelement och den som kopplar är barfota samtidigt som jorden kopplas ut.
 
Tommty Tommty skrev:
Förstår inte riktigt din fråga?
Hur skall den lossade neutralledaren kunna bakmatas från en annan grupp utan en allvarlig felkoppling någon annanstans?
Tommty Tommty skrev:
Finns mängder av sätt, allt från kapacitivt, 3-fas med 1-poliga brytare hela vägen till vagabonderande om vi leker med tanken att vägguttaget är vid ett vattenelement och den som kopplar är barfota samtidigt som jorden kopplas ut.
Kapacitiv bakmatning från en annan grupp? Nej det blir aldrig ett problem.

Jag förutsatte att vi pratade om en enfasgrupp. Det talas ju trots allt om tre trådar. Om det vore en trefasgrupp så vore det mycket värre med en lossad nolla. Men fortfarande pratar vi om bakmatning från samma grupp och inte en annan.

Det är farligt att koppla utan att bryta spänningen vare sig man är barfota bredvid ett vattenelement eller inte. Det blir inte det minsta bättre av att man kopplar med Wago.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Tommty
A Avemo skrev:
Hur skall den lossade neutralledaren kunna bakmatas från en annan grupp utan en allvarlig felkoppling någon annanstans?

Kapacitiv bakmatning från en annan grupp? Nej det blir aldrig ett problem.

Jag förutsatte att vi pratade om en enfasgrupp. Det talas ju trots allt om tre trådar. Om det vore en trefasgrupp så vore det mycket värre med en lossad nolla. Men fortfarande pratar vi om bakmatning från samma grupp och inte en annan.

Det är farligt att koppla utan att bryta spänningen vare sig man är barfota bredvid ett vattenelement eller inte. Det blir inte det minsta bättre av att man kopplar med Wago.
Pratar vi bakmatning från samma grupp? inte jag iallafall, och inte på delen du citerade mig på, du tillochmed kommenterade detta i din frågeställning. TS har inte skrivit något om det.

Kanske du drömmer?
 
  • Gilla
Trasigaskor
  • Laddar…
I trefasgrupper som Tommty nämner finns denna risk om enpoliga skydd (felaktigt) används. Om man byter uttaget vid A men har inte brutit fasen till B så blir nollan bakmatad av belastningen vid B.

Elkopplingsschema med två sladdar, strömbrytare, och en lampa märkt med "230V". A och B indikerar olika punkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så i trefasgrupper tycker jag det är en god ide att använda toppklämmor, typ Wago 773, inte 221.

För enfasgrupper brukar jag använda överkopplingsklämmorna på uttaget. Det går inte att motivera en extra kostnad på 15-20 kr för varje uttag.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A Avemo skrev:
En wago garanterar inte korrekt inkoppling. Det är fullt möjligt att slarva med dem också.


Bakmatning via andra grupper? Det får du allt förklara hur det skulle gå till. Lämnar man nollan oansluten i ett uttag så att efterföljande uttag matas med fas men inte nolla så kan nollan att komma att ha spänning mot jord matad via anslutna apparater. Men då pratar vi om att en lös tråd inne i ett uttag är spänningssatt bakmatad från samma grupp. Inte från någon annan grupp. För det krävs allvarligare fel.
A Avemo skrev:
En wago garanterar inte korrekt inkoppling. Det är fullt möjligt att slarva med dem också.


Bakmatning via andra grupper? Det får du allt förklara hur det skulle gå till. Lämnar man nollan oansluten i ett uttag så att efterföljande uttag matas med fas men inte nolla så kan nollan att komma att ha spänning mot jord matad via anslutna apparater. Men då pratar vi om att en lös tråd inne i ett uttag är spänningssatt bakmatad från samma grupp. Inte från någon annan grupp. För det krävs allvarligare fel.
Tommty Tommty skrev:
Förstår inte riktigt din fråga?

Du skriver ett exempel själv, iofs för samma grupp, Sedan avslutar du med att det är möjligt att det kan ske men att det då måste vara allvarligare fel. Så det känns som att du svarar på din egna fråga?

Men jag kan svara om du vill.

Finns mängder av sätt, allt från kapacitivt, 3-fas med 1-poliga brytare hela vägen till vagabonderande om vi leker med tanken att vägguttaget är vid ett vattenelement och den som kopplar är barfota samtidigt som jorden kopplas ut.
F Fredrik K80 skrev:
Poängen är att skarven blir bra mkt bättre med en Wago jämfört med o använda plintarna
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
I trefasgrupper som Tommty nämner finns denna risk om enpoliga skydd (felaktigt) används. Om man byter uttaget vid A men har inte brutit fasen till B så blir nollan bakmatad av belastningen vid B.

[bild]

Så i trefasgrupper tycker jag det är en god ide att använda toppklämmor, typ Wago 773, inte 221.

För enfasgrupper brukar jag använda överkopplingsklämmorna på uttaget. Det går inte att motivera en extra kostnad på 15-20 kr för varje uttag.
Varför inte 221?
 
Om man har en sådan bristfällig installation av en trefasgrupp med enpoliga skydd och vidarematning av trefasgruppen i A-dosor, då tycker jag att man åtminstone bör försvåra brytning av N och försvåra beröring av de andra två faserna. Därav 773 och inte 221. Man får tänka på att byte av uttag inte kräver behörighet, och det finns folk som inte förstår varför man inte får koppla loss en fast ansluten lampa men samtidigt får byta den mot en ny.
 
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
I trefasgrupper som Tommty nämner finns denna risk om enpoliga skydd (felaktigt) används. Om man byter uttaget vid A men har inte brutit fasen till B så blir nollan bakmatad av belastningen vid B.

[bild]

Så i trefasgrupper tycker jag det är en god ide att använda toppklämmor, typ Wago 773, inte 221.

För enfasgrupper brukar jag använda överkopplingsklämmorna på uttaget. Det går inte att motivera en extra kostnad på 15-20 kr för varje uttag.
Jättebra bild för att visa varför man bör ha 3polig dvärgbrytare som bryter alla faser i gruppen istället för 3 separata dvärgar. Speciellt när detta är ett arbete som ej kräver auktorisation.
 
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Jättebra bild för att visa varför man bör ha 3polig dvärgbrytare som bryter alla faser i gruppen istället för 3 separata dvärgar. Speciellt när detta är ett arbete som ej kräver auktorisation.
Precis, fattar inte dem som ”snålar” och väljer 3 enpoliga brytare 🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.