Vi har ett litet problem

Bygget drar igång om 7v och Vattenfall har 11 månader efter ansökan inte lyckats fixa fram el till vår fastighet och vi har inte ens blivit kontaktade av entreprenören som ska göra jobbet så jag måste tyvärr gå över till plan B(yggel)

Tyvärr är det ca 210m till närmaste punkt som vi kan ansluta till.

Dvs alldeles för långt för en 16a trefas kabel.

Vad tusan göra?
Köpa ett dieselaggregat?

Edit: att ta i beaktande är ju att Vattenfall under byggtiden faktiskt lyckas få fram el till fasigheten.

Redigerat:
Hur stort ska byggas? Vilket värmesystem? Kommer värme behövas på vintern?
Det är avgörande för storlek på elförsörjningen.

T tobben87 skrev:
Hur stort ska byggas? Vilket värmesystem? Kommer värme behövas på vintern?
Det är avgörande för storlek på elförsörjningen.
240kvm, bergvärme
Huset är klart i februari, så innan dess behövs ingen uppvärmning och då borde till och med Vattenfall fått tummen ur

Jag kan tänka mig att just värme är det som drar mycket el när man bygger hus, lite värme och ladda elverktyg, möjligen köra kap/bordssåg drar el del el. Så det behövs nog ett hyffsat okej elverk om man ska ha ett sådant. Du kanske ska ta tillfället i akt och montera möjlighet att koppla in elverk i kåken när du bygger. Köper du då ett okej elverk så kan du köra det under byggtiden för att sedan ha möjlighet att försörja huset när det blir strömavbrott.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
Har du betalt anslutningsavgiften så det inte är något sådant som fördröjer processen?

J Josth skrev:
Har du betalt anslutningsavgiften så det inte är något sådant som fördröjer processen?
Har inte fått någon faktura
Har mailt med handläggaren och det är entreprenören som är flaskhalsen

?? Din elinstallatör har alltså gjort en föranmälan för länge sedan och du har fått en offert från Vattenfall eftersom du vet att det är 210 m till anslutningspunkten och du har skickat en beställning till Vattenfall men Vattenfall har glömt att skicka en faktura? Elnätsägaren brukar vilja ha betalningen först innan de skickar installationsmedgivande till elinstallatören.

J Josth skrev:
?? Din elinstallatör har alltså gjort en föranmälan för länge sedan och du har fått en offert från Vattenfall eftersom du vet att det är 210 m till anslutningspunkten och du har skickat en beställning till Vattenfall men Vattenfall har glömt att skicka en faktura? Elnätsägaren brukar vilja ha betalningen först innan de skickar installationsmedgivande till elinstallatören.
Jag har inte fått någon faktura(eller påminnelse eller inkassokrav eller brev från kronokalle) och det har inte ens kommit upp i mailkonversationerna, handläggare har skrivit att ärendet är skickat till entreprenören för ca 3 månader sen och det är där det har tagit stopp. Inte ett ord om någon faktura från han.
Oavsett så är det inte relevant för denna tråd.

J Josth skrev:
Föranmälan kom in i augusti
Offerten kritade vi på i början på mars
Någon vecka efter det skickades beställningen till entreprenören.

Det är 210m till närmaste utifrån det skåp som är närmast(som byggel kommer kopplas in på, enligt elektrikern), men de räknar anslutningskostnaden från en annan anslutningspunkt 350m(varför vet jag inte riktigt)

T tobben87 skrev:
Jag kan tänka mig att just värme är det som drar mycket el när man bygger hus, lite värme och ladda elverktyg, möjligen köra kap/bordssåg drar el del el. Så det behövs nog ett hyffsat okej elverk om man ska ha ett sådant. Du kanske ska ta tillfället i akt och montera möjlighet att koppla in elverk i kåken när du bygger. Köper du då ett okej elverk så kan du köra det under byggtiden för att sedan ha möjlighet att försörja huset när det blir strömavbrott.
Jo tanken har slagit mig, men då är vi uppe i för stora summor om man ska ha ett aggregat som ska kunna driva ett helt hus.
Har ifs enskild firma som jag kan dra momsen på men ändå för mycket pengar.

Dags att prata med elektrikern. Jaga efter denne om det behövs. Har hen mottagit ett installationsmedgivande från Vattenfall? Det är Vattenfall som bestämmer anslutningspunkten även för bygg-el. Eftersom det handlar om flera hundra meter vore det ju klart bäst att gräva ner en permanent kabel hela vägen till tomten från start än att bara rulla ut en tillfällig kabel så långt. Själva jobbet går fort om alla är på det klara med vad som ska göras och när. Än finns det tid tills bygget startar.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
J Josth skrev:
Dags att prata med elektrikern. Jaga efter denne om det behövs. Har hen mottagit ett installationsmedgivande från Vattenfall? Det är Vattenfall som bestämmer anslutningspunkten även för bygg-el. Eftersom det handlar om flera hundra meter vore det ju klart bäst att gräva ner en permanent kabel hela vägen till tomten från start än att bara rulla ut en tillfällig kabel så långt. Själva jobbet går fort om alla är på det klara med vad som ska göras och när. Än finns det tid tills bygget startar.
Elektrikern är inte problemet(önskar verkligen att det var det, för en elektriker kan man ersätta), tvärt om han är jättebra och jagar på VF för fullt.

Tyvärr är det inte så enkelt, klart jag kan gräva ner slang större delen av vägen. Men det är berg mm i vägen och en del andra bekymmer som ställer till det. Bla så ska det inte dras koppar kabel utan aluminium kabel, förutom att den är dyr och stel så är det så är det vattenfalls jobb. Jag ska bara gräva och lägga ner slang fram till tomtgränsen(vilket oxå är ett problem eftersom fastigheten är 10ha så är tomtgränsen inte direkt tydlig som vid en vanlig villatomt… men det är en annan fråga och ett annat forumsinlägg)

Så jag vet inte vart jag ska gräva innan entreprenören har sagt var och hur långt. Jag kan börja gräva och lägga ner slang de första 50m(till första dragbrunnen och hoppas att det är ”tomtgränsen”. Men sen så måste jag veta var ”tomtgränsen” är för att veta om jag ska gräva mer, i vilken riktning och hur långt

Elektrikern kan inte heller göra så mycket mer innan entreprenören får tummen ur…

N noone70 skrev:
Elektrikern är inte problemet(önskar verkligen att det var det, för en elektriker kan man ersätta), tvärt om han är jättebra och jagar på VF för fullt.

Tyvärr är det inte så enkelt, klart jag kan gräva ner slang större delen av vägen. Men det är berg mm i vägen och en del andra bekymmer som ställer till det. Bla så ska det inte dras koppar kabel utan aluminium kabel, förutom att den är dyr och stel så är det så är det vattenfalls jobb. Jag ska bara gräva och lägga ner slang fram till tomtgränsen(vilket oxå är ett problem eftersom fastigheten är 10ha så är tomtgränsen inte direkt tydlig som vid en vanlig villatomt… men det är en annan fråga och ett annat forumsinlägg)

Så jag vet inte vart jag ska gräva innan entreprenören har sagt var och hur långt. Jag kan börja gräva och lägga ner slang de första 50m(till första dragbrunnen och hoppas att det är ”tomtgränsen”. Men sen så måste jag veta var ”tomtgränsen” är för att veta om jag ska gräva mer, i vilken riktning och hur långt

Elektrikern kan inte heller göra så mycket mer innan entreprenören får tummen ur…
Är det byggström eller den permanenta strömmen som är beställd? Byggström beställer den som ska bygga och den permanenta strömmen beställer elfirman.

E elmont skrev:
Är det byggström eller den permanenta strömmen som är beställd?
Den permanenta, allt klart förutom att entreprenören ska få tummen ur r*ven
Förhandsanmälan om byggström inskickad

N noone70 skrev:
Den permanenta, allt klart förutom att entreprenören ska få tummen ur r*ven
Förhandsanmälan om byggström inskickad
Den permanenta brukar dom flesta nätägare inte ansluta innan bygget är klart , men ibland kan dom godta att man använder den permanenta strömmen som byggström men det är inte alls säkert.
Ps
Byggström behöver ingen föranmälan, det är den permanenta som ska ha en för och färdiganmälan. När nätägaren fått färdiganmälan kommer dom och kopplar in den permanenta strömmen.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.