A
avh67f: [citat] Om kabeln har rätt färger, är i bra skick och klarar ett isolationsprov så skulle jag vara nöjd. Sedan ska det vara rätt kabel till den förläggning det kommer handla om. Om det är rätt grejer som är av kvalitet har jag inga problem om ni vill köpa materialet själv. Det är bara positivt i mitt tycke. Det ökar på konkurrensen om fler skulle göra så tror jag. Edit: Såg nu
14 svar · 2,5k läst
·
M
Maledictus: Låter i högsta laget. 2020 kom en elektriker och drog ca 35-40 meter matningskabel och ny central (dock bara med en säkring). Hade fått ett uppskattat pris på ca 20 000 från två elfirmor. Det gick snabbare än väntat tydligen (jag var inte hemma när jobbet gjordes) så det slutade på 12 000. Nu har ju priserna gått upp lite och du ska ju ha lite mer grejer installerat men det är ju
16 svar · 5,1k läst
B
batsan: Tack för all support ! Mvh Mats
30 svar · 3,9k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Du har uppenbarligen skyddsledare som är både grön/gul och brunröd. Här gäller att inte göra några misstag. Du har också en salig blandning av färger för fas och nolla. Men det behöver inte komplicera utbytet av lampan. Om du är trygg med att elanläggningen är felfri så kan du helt enkelt byta lampa utan vidare kontroller. Jag antar att de gamla lamporna fungerade, dvs att
1 svar · 1,6k läst
·
E
Elajomannen: Själv har jag en NRG KICK. En underbar liten pryl. Rekommenderas! O nej, inget tjatat om att den är dyr.
8 svar · 2,4k läst
engs
engs: [citat] Det blev en ny ugn.
15 svar · 10,3k läst
·
F
falkn: Detta brukar regleras i avtal. Alternativt gäller de regler som var gällande vid projektering.
2 svar · 1,3k läst
J
Jippe: [citat] Det är redan löst med kommunen. Men mitt problem från början var just kapslingen för jag hade inga aning om varför den pip eller vad den va till. Grymt forum detta :)
30 svar · 3,2k läst
·
D
dersso: Okej efter googlande inser jag att killen i affären pekade ut fel ingång för mig. På deras hemsida visar de detta som 12v. [bild]
9 svar · 2,8k läst
·
Bockamålen
Bockamålen: [citat] De petskydden är lätta att komma förbi om ungen får tag i tex en skruvmejsel
122 svar · 54,5k läst
·
Karl_Pedal
Karl_Pedal: [citat] Det jag tyckte var märkligt var att den ändå hade rätt värden när man loggade in på den interna webservern men ändå skickades nollor på alla topics
18 svar · 4,3k läst
·
E
elmont: Skaffa en tennisboll och ha den i fickan och kläm på den dagarna i ända så löser det problemet så småningom.(y)
27 svar · 29,9k läst
·
Z
zwanzig: Det är en bra idé att kontinuitetsmäta jorden i uttaget efter bytet av strömbrytare.
15 svar · 1,7k läst
·
M
Magnus Jo: De ser till att K5 och K6 inte kan vara till samtidigt som K1 K2 eller K3 är till
16 svar · 6,7k läst
·
M
Manhunter: Eller drängadödare.
15 svar · 6,1k läst
·
F
fixaochtrixa: Slutade med utanpåliggande, är nöjd med det beslutet. Inte mycket som syns eftersom sängen täcker.
10 svar · 2,1k läst
·
J
jonaserik: Lägg en V-kabel i vattenröret så är du säker, även ett rör slang 16 mm fram till det kallaste stället som säkerhet. Du kanske vill kallställa någon gång. Hur djup ligger allt på utsidan.
4 svar · 1,5k läst
alm82
alm82: Gissningsvis har man placerat elmätarna samlat på ett ställe, tidigare en i varje lägenhet. Det behövs då en egen kabel per lägenhet.
7 svar · 1,1k läst
·
T
toolman77: 240 syftar till tvärsnittsarean på ledarna. I det här fallet 4 ledare á 240 kvadramilimeter. Låter som att du är på ett eldistributionsbolag. Den typen av kabel är vanlig vid långa dragningar av lågspänning 0,4kV
1 svar · 651 läst
·
J
JockeHX: Stort tack för feedbacken i tråden, nu har jag belastat säkringarna en del och det är ingen direkt värmeutveckling på porslinssäkringarna i detta skåp längre. Som kuriosa avslutar jag med att jag på eftermiddagen innan detta inträffade kollade kontot och var glad över att elstödet för nov/dec kom in på kontot, bara för att ett antal timmar senare swisha över ett ännu större
26 svar · 4,6k läst
·
S
sprucetwig: Satsa på deras "laddstation" istället. Då får du USB-PD i USB-C uttaget, bör vara mer framtidssäkert och kan även ladda datorer m.m. https://www.elbutik.se/product.html/schneider-exxact-usb-ac-laddstation-45w?category_id=15237 Vi har Renova-varianten med USB-A och USB-C och där går det t.ex. inte ladda Sony-telefoner med USB-C. Vill du ha vanligt vägguttag också kan ju elektrikerna
6 svar · 1,1k läst
G
Gamla gubben: Beställd, levererad och installerad. Den fungerar bra!
2 svar · 1,1k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Förlåt, det missade jag. Trodde inte jag skulle behöva tyda din handstil... Det är rätt. Du får med beröm godkänt. [bild] Man skulle alltså kunna klara sig med en 40 A säkring. Det finns åtminstone som dvärg i ordinarie sortiment. Men jag skulle godkänna 50 också. Det beror lite på om man behöver spara pengar här. 50 A kan innebära att man behöver gå upp i area på kabeln för
31 svar · 4,5k läst
·
J
jonaserik: Foto på den är bra , även på inkopplingsplintarna.
1 svar · 685 läst
B
birgsand: Det tog lite tid att återkoppla men nu kan jag berätta att det var triacen/tyristorn (den svarta med tre ben) som var trasig! Den är nu utbytt och radiatorn fungerar. Tack ännu en gång för hjälpen!!
22 svar · 3,6k läst
·
Tomtom79
Tomtom79: [citat] Har man tillgång till en sådan så är det ju förstås att föredra att använda en sådan i samma serie och stor nog dimension :-)
28 svar · 4,5k läst
·
H
hempularen: Jag skulle börja med att mäta spänningen i några uttag som går på olika faser. Om det är lite för hög spänning i ett, lite för låg i ett annat så kan det indikera problem med nollan (PEN). Inget direkt bevis, indikation. Sedan titta på nollanslutningen i centralen, framförallt trådarna som går till och från jordfelsbrytaren. Men bryt strömmen innna du börjar rycka i dem. Det
133 svar · 19,1k läst
·
snaggletooth
snaggletooth: Troligen DC-bromsning utan mekanisk broms annars hade inte motorn snurrat vid urkoppling av den svarta "klossen".
2 svar · 912 läst
·
mezzano
mezzano: [citat] Har inte klippt till de ännu, men funkar det lika bra så känns det som ett bättre alternativ. Jag kan också låta bli att klippa själva plasten, utan låta plasten gå hela vägen från första till tredje fas-skenestumpen, sen låta det sticka ut ca. 5 mm både på höger och vänster sida, då finns det ju i princip inga risker alls. Och där skall det ändå inte sitta något
32 svar · 15,0k läst
·
B
b_hasse: [citat] Jag tror du får samma mätvarden, men hälsoindikeringen kan bli fel, dvs den kanske säger "replace battery" trots att batteriet är OK. Du får prova dig fram. Med en modern testare kan man testa många gånger utan att batteriet påverkas negativt. Det som är mest intressant för dig är att jämföra de olika batterierna. Kolla framför allt på uppmätt värde på CCA och inre
36 svar · 6,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.